Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-26, 23:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har, i likhet med många andra, i många år kallat Leif GW Persson för GW.

Det är i den här tråden man inte gör det eftersom Gunnar Wall är en relevant person.

Jag förutsatte att läsaren förstod att det var Leif GW Persson jag avsåg eftersom det är han som säger att man inte ska krångla till en mordutredning i onödan.

Nåväl. Någon manipulerande GM kan jag inte upptäcka i vittnesmålen eller i debatten om Palmemordet. Däremot en iskall effektiv GM som lyckas till 100 procent med sitt uppsåt (enligt GRK:s RRV-experter).

Det utvalda offret dog, ingen kunde lämna något bra signalement på mördaren och han försvann spårlöst inom ca 1 minut och har varit försvunnen i 32 år.

Det är rätt bra jobbat om man nu ville mörda Palme. Kliniskt. Kompetent.

Skyddad av andra första tiden? Ja troligen. Avrättad? Ja kanske.
Men vänta nu, om polisen inte ville ta fast mördaren så var det väl inte så svårt att komma undan?
Citera
2018-08-27, 01:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men vänta nu, om polisen inte ville ta fast mördaren så var det väl inte så svårt att komma undan?
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Man bastade på Norrmalm och gick sedan ner till Gamla stan.
På vägen ner så sa de ”vinka åt SÄK (säkerhetspolisen) de fotar dig nu”.
Säpo spanade på deltagarna bakom en gardin i en lägenhet och fotograferade alla som deltog.
Olof Palme informerades om tillställningarna, men Säpo satte aldrig stopp för dem.

Michael Lundh i Aftonbladet. 3 februari 2013
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16174528.ab
Varför satte de aldrig stopp?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-27 kl. 01:04.
Citera
2018-08-27, 01:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Som jag skrev. GM skyddades troligen av andra efter mordet. Om det var poliser vet ingen.
Citera
2018-08-27, 06:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Som jag skrev. GM skyddades troligen av andra efter mordet. Om det var poliser vet ingen.
Kanske fel att säga "polisen", men den polisledning som uppenbarligen saboterade utredningen och som även tycktes förberedd på mordet, hade rimligen också vidtagit steg för att inga inblandade skulle bli ertappade eller infångade. Här passar den sävlige kommissarie Söderström och piket 3230 in i bilden.

Inget talar för att gm hade något att oroa sig för. Som polisen Dan Klöfversköld förklarade, att gm bara skulle behöva tänka på att skjuta, allt annat var förberett och arrangerat.
Senast redigerad av iesho 2018-08-27 kl. 07:00.
Citera
2018-08-27, 07:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Kanske fel att säga "polisen", men den polisledning som uppenbarligen saboterade utredningen och som även tycktes förberedd på mordet, hade rimligen också vidtagit steg för att inga inblandade skulle bli ertappade eller infångade. Här passar den sävlige kommissarie Söderström och piket 3230 in i bilden.

Inget talar för att gm hade något att oroa sig för. Som polisen Dan Klöfversköld förklarade, att gm bara skulle behöva tänka på att skjuta, allt annat var förberett och arrangerat.

Jag vet. Men jag vill ogärna rikta beskyllningar mot någon/några utan att ha solida bevis. Det har varit rätt mycket av den varan i Palmeutredningen, eller hur? Nu senast Filter och tidigare allsköns teorier envist framhållna utan bevis.

Jag efterlyser som.du vet en faktabaserad analys.
Citera
2018-08-27, 07:52
Medlem
Gothuss avatar
30 aug. 1995 - Förre finansministern Kjell-Olof Feldt försökte - med benäget bistånd av sin fru - sätta krokben för Ingvar Carlsson som s-ledare.
"Feldt saboterade för Carlsson". Finansministern ville själv efterträda Olof Palme som partiledare, skriver förre Parisambassadören Carl Lidbom.

https://www.dn.se/arkiv/debatt/feldt...m-partiledare/
Senast redigerad av Gothus 2018-08-27 kl. 07:56.
Citera
2018-08-27, 07:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
....Det finns väl för övrigt ytterligare några mörkhåriga individer i världen, så vi får nog hålla öppet för att JN kan ha sett någon annan.
I världen ja, men inte på brottsplatsen.

Jag tror nog "man, ca 180 cm lång, ca 25-30 år, ordinar kroppsbyggnad, mörkhårig, utlänning i brun skinnjacka som sprang på Tunnelgatan" var NF

eller trodde du att NF var 200 meter längre norrut ?

källa: http://www.itdemokrati.nu/36w/mpv335.png
Citera
2018-08-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
I världen ja, men inte på brottsplatsen.

Jag tror nog "man, ca 180 cm lång, ca 25-30 år, ordinar kroppsbyggnad, mörkhårig, utlänning i brun skinnjacka som sprang på Tunnelgatan" var NF

eller trodde du att NF var 200 meter längre norrut ?

källa: http://www.itdemokrati.nu/36w/mpv335.png
Om GM är en för oss helt okänd person, så är oddsen att han kan ha varit mörkhårig också stor.
Troligtvis hade han nog huvudbonad. Många vittnen säger det.
Nej jag tror inte heller att han var 200 m norrut. Jag tror att han misstagit sig på platsen där han hörde skotten. Min hypotes är att han var strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata. Nästan i höjd men Ljubisas korvkiosk men på östra sidan.
Då stämmer promenadtiden bättre med Palmes.
Det är väl ungefär 130 m dit upp.
Citera
2018-08-27, 08:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Inget idag går att helt utesluta.

Men, här måste man då bedöma risken om Inge M möjligen ser fel.

För gör han inte det, är sannolikheten för det du skrev låg.
Det är 100 procent säkert att Inge M och Anders B ser samma person, PeoFallmo

De säger GM hade en mörkblå grovt ribbstickad upprullad mössa som täckte öronen. De säger GM tog tag i axlen på OP, sköt OP och gick lugnt två steg in i Tunnelgatan

Det är 100 procent säkert samma person de beskriver.
Citera
2018-08-27, 08:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om GM är en för oss helt okänd person, så är oddsen att han kan ha varit mörkhårig också stor.
Troligtvis hade han nog huvudbonad. Många vittnen säger det.
Nej jag tror inte heller att han var 200 m norrut. Jag tror att han misstagit sig på platsen där han hörde skotten. Min hypotes är att han var strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata. Nästan i höjd men Ljubisas korvkiosk men på östra sidan.
Då stämmer promenadtiden bättre med Palmes.
Det är väl ungefär 130 m dit upp.
NF skjuter sig själv i foten när han säger han såg AB bakom LOP. AB gick bakom LOP från Götabanken till färgaffären Dekorima, det vill säga endast några meter.

Med andra ord, NF mötte LOP utanför färgaffären Dekorima på Sveavägen 42, inte på Sveavägen 56 eller på Sveavägen 44.

Sorry, men så enkelt är det.
Citera
2018-08-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
NF skjuter sig själv i foten när han säger han såg AB bakom LOP. AB gick bakom LOP från Götabanken till färgaffären Dekorima, det vill säga endast några meter.

Med andra ord, NF mötte LOP utanför färgaffären Dekorima på Sveavägen 42, inte på Sveavägen 56 eller på Sveavägen 44.

Sorry, men så enkelt är det.

NF skjuter sig själv i foten när han säger att han träffade paret Palme innan de korsat Sveavägen. Resten är påhitt och det finns logiska förklaringar till att han sett "Lennart" i skyltfönstret och en del andra detaljer som kunde snappats upp genom media.

GLÖM NF och gå vidare. Han passerar säkert mordplatsen men det sker en tid innan skotten så han är långt borta när det smäller.

Min sista kommentar om den blinde kocken som trodde dekorima var en pizzeria.
Citera
2018-08-27, 09:46
Medlem
Är det någon som har läst Erik Magnussons bok Palmerapporten?
Stod det något anmärkningsvärt i den boken?

Går det att hitta någon information om juristkommissionens förhör med Ulf Dahlsten 1987-02-02 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in