Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Bra sammanställning. Hakar dock fortfarande upp mig på den upplåsta bakdörren timman före mordet. Detta i kombination med att Engström varit ute flera gånger utan att registreringar finns på hans passerkort. Tror själv inte han skulle våga vara GM men KAN ju haft en biroll. Det som talar emot är hur han i så fall skulle kunnat kommunicera spårlöst med attentatsmannen/gruppen. Dörren?
Tror inte heller att Engström skulle ha nerver till det, och framför allt tror jag inte att en grupp människor med normal tankeförmåga och omdöme ens skulle överväga att ge den snacksalige, överdramatiske, allmänt knepige, halvt alkoholiserade Engström någon roll överhuvudtaget.
Dom kunde ju uppenbart inte ens lita på att han kunde hålla sig nykter under kvällen om man litar på väktaren Gahns vittnesmål om att han varit ute och "druckit middag".
Engström borde helt enkelt ha varit en mardrömskandidat för ett sånt uppdrag.
Om man ändå antar att han av något skäl getts en roll, hade han då fått leva? Särskilt med tilltagande alkoholism och psykiska problem, då hans personlighetsdrag och beteendemönster knappast blev mindre framträdande.
Det enda jag möjligen kan tänka mig är att han resten av sitt liv levde under dödshot, men det stämmer ju väldigt illa med hans mediala framträdanden och utsvävningar. Om han nu ändå möjligen hade en roll att "stöka till det" hade han ju redan uppnått det, fanns ingen anledning att han skulle fortsätta t o m fram till 1992 då han gör sitt sista mediala framträdande i Skydd och Säkerhet.
Det är bara början på hur hans beteende potentiellt är en risk för eventuella konspiratörer. Att fortsätta tjata om mordet tills omgivningen vissnar och meddela att han spar på tidningsartiklar i en stor flyttkartong är andra exempel.
It doesn't make sense.