Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jag tror inte att SE var mördaren. Men jag måste säga att du är en av de mest svartvita människor jag stött på. Säger åt en medlem att hen ska sluta vara så tvärsäker när du själv kommer med så vansinnigt tvärsäkra uttalanden som "en hastig blick över axeln, ger inte signalement på LJ". Det är faktiskt din åsikt, inte fakta.
Att du benhårt tolkar "ett par minuter" som exakt två minuter är för att det är din åsikt, inte för att det är fakta att "ett par minuter" är exakt två minuter.
Det finns grundfakta, men allt du tar för grundfakta är inte fakta.
Jag förstår att det kan verka så. Men poängen är inte att jag eller någon annan är svartvit. Poängen är att inte acceptera vad som helst som sanningar för att någon upprepar dem.
Jag har läst TP:s bok om SE ett par gånger och ser att det är exakt samma tunna story som vevas i tråden just nu.
För att vara tydlig behöver man ibland vara lika enveten som den man diskuterar med - för att sedan finna en mer realistisk dialog.
Självklart vimlar det av oklarheter i materialet. Men man kan inte vrida och vända hur man vill på alla uppgifter och sedan envist hävda att man nu presenterar Den Stora Sanningen.
TP:s SE-story är behäftad med en rad gissningar som inte klarar en kritisk granskning. Det måste någon i tråden klargöra med tydlighet.
Beträffande blicken över axeln förstår väl alla att man inte efter en sekundsnabb blick nerför en hög trappa i den mörka vinternatten i detalj kan beskriva en person man eventuellt får en glimt av. Det är absurt att tro det.
Blicken över axeln-teorin dök ju upp först när teorin om LJ från mordplatsen-teorin inte höll.
Blicken över axeln-teorin håller inte heller. Trist men sant.
Beträffande Henry O säger han faktiskt "ett par minuter" och inget annat. Han säger inte en halv minut, en minut etc.
Lägg därtill att utstämplingen skedde någon gång mellan 23.19.00 och 23.19.59 så ser du att det inte är självklart att SE klev ut på trottoaren före mordet. Det framstår snarare som troligt att han INTE gjorde det. Räkna själv om du inte tror mig.