2019-04-05, 12:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Understöd, hurdå?

Vapnet väger ett kilo, väger nyttan av en WT upp ytterligare ett kilo?

Hade jag organiserat detta hade jag kommit att tänka på saker som simultant bankrån eller bombhot på andra sidan stan. En flyktbil. Lite så.

Har vi något förslag på frekvens för WT-trafiken?

Jävligt kallt häruppe, är det polisfrekvensen? Knarkspanarna använder polisfrekvensem enligt Fernberg. Är den inte direkt olämplig?

Okej. Nej med understöd menade jag inte att fler personer befann sig vid Sveavägen. Jag menade att andra personer kan ha hjälpt dem med kartläggning, avlyssning, utrustning, underlätta GM:s flykt o såna saker.

Var det inte så att Fernberg fick in all slags radiotrafik i Sthlm, dvs inte endast polisen?
Citera
2019-04-05, 12:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En liten fråga i all försiktighet .

Så här säger Inge M i förhöret 860314:

Jag uppfattade det som att han sköt honom två gånger.

Är det någon mer än jag som upptäcker undertexten i det uttalandet?
IM hävdar i förhör att han ser mynningsflammor lysa upp Olofs rock två gånger.

Revisorn måste dra slutsatsen att IM såg fel, för annars hade två skott träffat Olof eller så hade minst ett av skotten varit löst. Den enklaste lösningen är att IM såg fel och att OP mördades av en ensam galning.

Forskaren måste beakta alla möjligheter för att se vad som passar in i övrigt. Forskaren kan inte säga vad som är mest sannolikt förrän alla möjligheter och förgreningar har utretts noga.

Hobbyisten och politikern utgår från sitt favoritscenario, framhäver de uppgifter som stödjer scenariot och förlöjligar eller marginaliserar de som tycker annorlunda.
Citera
2019-04-05, 13:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det är ju inte lätt att skjuta 2 gånger mot en person när en kula träffar OP och en LP. Skottvinkeln mot den ena personen är väsentligt annorlunda än den mot den andra personen.

Sedan går det inte att skjuta mot OP mer än en gång i stående position om han sköts med första.

Som jag tolkar det så såg han också två mynningsflammor/blixtar bakom ryggen på OP. Ingenting om att två personer föll samtidigt. Alltså ytterligare ett tecken på att Palme dödades med andra skottet. Och att Lisbet inte drogs med i fallet.

Du är vaken du. Det var det jag menade. Om IM såg GM avlossa två skott i ryggen på Palme så kan väl inte första skottet ha träffat? Då hade ju inte Palme stått kvar utan stupat på 0,5 sek?

IM skulle väl då ha sagt att Palme ramlade direkt o när Palme låg ner så sköt GM ytterligare ett skott neråt mot Palme?

OBS OBS OBS jag hävdar inget. Jag ställer frågor.
Citera
2019-04-05, 13:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vad i flykten är det du menar liknar kattskit? Han gjorde det han skulle, drog sig undan och försvann. Och är fortfarande borta. Ingen har kunnat lämna ett vettigt signalement på honom. Inget som inte passar in på de flesta män i 40-årsåldern vintertid i Stockholms-området.
Hade gm hoppat in i en bil och försvunnit snabbt från platsen hade ensam galning aldrig blivit aktuellt. Då hade PU tvingats att arbeta efter hypotesen med konspiration. Vilket hade varit mer nervöst för anstiftare. Under förutsättning att han var anlitad betedde han sig helt rationellt - om han visste att flyktvägen var säkrad.
Citera
2019-04-05, 13:09
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Du är vaken du. Det var det jag menade. Om IM såg GM avlossa två skott i ryggen på Palme så kan väl inte första skottet ha träffat? Då hade ju inte Palme stått kvar utan stupat på 0,5 sek?

IM skulle väl då ha sagt att Palme ramlade direkt o när Palme låg ner så sköt GM ytterligare ett skott neråt mot Palme?

Om detta var vad han såg har du rätt.
Citera
2019-04-05, 13:20
Medlem
SGDFs avatar
IM säger ju faktiskt uttryckligen att han inte kan redogöra för hur det andra skottet skjuts.
Han får den frågan, och kan inte precisera.
Citera
2019-04-05, 13:22
Medlem
ben-varfors avatar
Ett sätt att tolka finlandiseringen är att se den som
en form av kollektivt Norrmalmstorg-syndrom. Risken för
krig med stora förluster tvingade fram en anpassning.
Detta gjorde det möjligt för Arvo Pentti (täcknamn Mauro)
att ta emot 150 000 mark (enligt Mitrokhin). Kekkonens
bastubadande med sovjetföreträdare gjorde saker möjliga.

Sverige hade inte samma direkta press även om Undén-
linjen och Sverker Åström hela tiden fanns med.
Mikael Holmström har pekat på en omsvängning på
70-talet. Sverker Åström befordrades, Matreco tolererades
och potentiellt mycket allvarliga ärenden kanaliserades
åt sidan. Var detta nödvändigt när man inte hade
samma hot som Finland eller var den sovjetiska
infiltrationen så effektiv att den fungerade
även vid en lägre hotnivå?

https://www.svd.se/sapo-jagade-general-och-fra-anstalld

"En hög officer i försvarsledningen väckte spionjägarens intresse,
och Frånstedt och en försvarsanställd gillrade en fälla.
Datum och plats bestämdes för en övning i norra Östersjön.
En sändlista om övningen sattes upp där det framgick att informationen
delgivits ett 20-tal militärer - men allt var en bluff.
Ett antal av den misstänkte officerens nära medarbetare fick
instruktionen att bekräfta övningen om officeren skulle fråga.
Men han själv var den ende som inte fick veta att övningen
egentligen inte skulle äga rum.
– Det kom ändå sovjetiska fartyg. Det visade att han hade
kunnat meddela sovjetflottan, säger Frånstedt."
Citera
2019-04-05, 14:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hade gm hoppat in i en bil och försvunnit snabbt från platsen hade ensam galning aldrig blivit aktuellt. Då hade PU tvingats att arbeta efter hypotesen med konspiration. Vilket hade varit mer nervöst för anstiftare. Under förutsättning att han var anlitad betedde han sig helt rationellt - om han visste att flyktvägen var säkrad.
Tycker att du för ett vettigt resonemang men framför allt så minimerar man risken för panikartade åtgärder/vedergällning. Hotet får anses som avsevärt mindre farligt.
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Enligt känt koncept från over there:

Folklig karismatisk ledare mördas av politiskt ofarlig ’lone nut’. Gång på gång ...
Möjligt att Biskop Stendahl tog med sig dessa seder o bruk från óver there`när han dagen efter mordet vädjade i TV att gärningsmannen skulle ge sig till känna?
Citera
2019-04-05, 14:11
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
För att underlätta livet för alla just nu förhörsläsande tråddeltagare kan jag här redovisa övre delen av den tabell över vittnenas iakttagelser som jag sammanställt.

Vittne SGF Skott 1 Skott 2 OP
1.Inge M Ser Ser Ser Står/faller
2.Anders B Ser Hör Hör Står/faller
3.Anders D Nej Hör Ser Står/faller
4.Ann CH Nej Hör Ser Faller
5.Eva CL Nej Hör Ser Faller
6.Leif L Nej Hör Ser Faller
7.Jan Åke SNej Hör Ser Faller
8.Åke L Ser Ser Ser Faller
9.Jan A Nej Hör Hör Faller
10.Susanne LNej Hör Hör Faller
11.Ulrika R Nej Hör Hör Faller
12.Lars J Nej Hör Hör Faller
13.Lisbeth PNej Hör Hör Faller
14. Sven R Nej Hör Hör Faller
15.Hans J Nej Hör Ser Faller/ligger
16.Christina VNej Hör Ser Faller/ligger
17.Anna H Nej Nej Nej Faller/ligger

SGF = Ser GM före skotten.

Plats 18 och vidare upptas av vittnen som såg Palme först när han låg ner.

Tabellen har egentligen fler kolumner - ser vapnet, ser GM fly, befann sig vid mpl och beräknad tid för varje iakttagelse räknat från mordtiden (dvs plus antal sekunder).

Inge M ser som ni vet båda skotten men han ser inte vapnet. För att nu ta ett exempel.

Men det här räcker kanske så länge? Jag är inte så skicklig på att upprätta tabeller och får inte riktigt till det. Har flyttat från Word. Är det bättre att göra den i Excel?

Beträffande Åke L är jag lite tveksam. Han säger visserligen att han ser hela skeendet, men gör han det eller vill han bara framstå som kanonvittne? Vet ej.

Tycker det är viktigt att notera vilka vittnen som hör skotten och vilka vittnen som ser skotten. Det finns givetvis en skillnad där.

En sak till - jag har här som ni märker skrivit att AD inte ser GM före skotten. Det kanske han gjorde. Men vår analys häromdagen visar att det råder tveksamhet i den frågan. Kanske borde stå "Oklart" istället.

Basfakta, kan du fortfarande försvara din lista, om du läser IM, den sista raden på sid 363, och första halva sidan 364?

Förhörsledaren frågar föredömligt noggrant om andra skottet.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
Citera
2019-04-05, 14:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Gällande Haparanda-/Mockfjärdsvapnet

Söker datum för när:
  • Domen föll mot de som gjorde inbrottet i Haparanda (6/9 -1983), där vapnet stals från början?
  • Domen föll mot "de" som rånade Jönköpings sparbank i Bruzaholm (28/9 -1983)? Ska enligt Expressen 890916 ha förkunnats 1984... men inget mer exakt datum än så.
  • Rånet mot Mockfjärd 27/6 -1983, har jag förstått aldrig slutade i en fällande dom, men det kanske avgjordes "något" i Leksands tingsrätt ändå?

Någon som vet ?
Citera
2019-04-05, 14:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Ingen av oss i tråden var på plats när skotten föll. Bevisligen fanns det ett antal personer som gjorde det. Där vi idag kan läsa deras minnesbilder av vad de såg. Och att det är uppenbart att de inte minns/såg/upplevde samma sak i alla lägen. Det är bara att jämföra AB med IM avseende vad som hände sekunderna före första skottet.

För att ändra något vittnesmål måste man ha mycket på fötterna. Eller om man påstår att det är förhörsledarens fel att vittnet påstår att OP föll efter andra skottet. Fel sammanfattat. Eller att det är rörigt. Eller att vittnet såg fel eller minns fel.

Tänk på följande. De som påstår att det är felaktigheter som ovan som gör att vi som läser förhören och kommer fram till andra skottet som dödande har fel. Men samma personer påstår samtidigt att när det gäller mördarens flyktväg var samma vittnen och förhörsledare ett rent under på att sammanfatta och minnas. Utan minsta tvivel. Då är det inte rörigt eller motsägelsefull i vittnesprotokollen. Är inte det märkligt. Trovärdigheten, klarheten och sammanfattningarna är alltså selektiva i detta fallet.

Polisen/PU gick offentligt ut med att OP hade skjutits med första skottet ett drygt dygn efter att statsministern blev mördad. Det finns enbart en person som kan ha bestämt att det var så på detta tidiga stadium. Hans namn var Hans Holmer. Underlaget för det beslutet måste ha varit ytterst magert. Min tro är att det var förhöret med Lisbet 860301 som var underlaget.

Hur mycket jag än har läst förhören finns det ingen som hävdar att OP föll efter första skottet. Däremot hittar jag ett antal som hävdar att han föll efter andra. Företrädelsevis personer som inte tittade mot mordplatsen när första skottet föll. Alltså kan de inte ha sett att en person faller till marken på runt 0,6 sekunder. För det har redan hänt. Och ingen påstår att en person redan låg ner när deras blick till slut hamnade där. Då finns det enbart en person kvar som kan falla. Om OP sköts med första skottet. Alltså Lisbet.

IM påstår inte att så var fallet. Kvinnan var vänd mot mannen som föll och började skrika något.

Här är AB och IM överens.

AB 860301. Ser personen som går i mitten helt plötsligt segnar ner samtidigt som kvinnan skriker något.... Inte ett ljud om att det var Lisbet som föll ner. Eller att det var 2 personer som samtidigt föll ner. Eller att det redan låg en person på gatan när andra skottet föll.

Jag kan inte komma fram till någon annan slutsats än att IM/AB och de personer som först tittade mot mordplatsen när andra skottet föll måste ha sett samma person falla. Alltså OP. Det går helt enkelt inte ihop annars.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-05 kl. 14:39.
Citera
2019-04-05, 14:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Basfakta, kan du fortfarande försvara din lista, om du läser IM, den sista raden på sid 363, och första halva sidan 364?

Förhörsledaren frågar föredömligt noggrant om andra skottet.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Som jag sa förut betyder ordet "faller" i listan inte "faller vid andra skottet ".

Att Palme föll var det flera som såg. Men det är i flera fall högst oklart vid vilket skott.

Jag läser det avsnitt du lyfter fram o återkommer något senare. Har annat just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in