Tack, men i KU-förhöret så refereras till ett tidigare uttalande. Dock faller inte orden "skaka Sverige i dessa grundvalar" där... utan "skaka Sverige i grunden".(om jag inte missminner mig)
Vidare så ska det enligt vissa källor ha sagts på en presskonferens... och enligt andra så ska det ha stått i Dagens Nyheter den 25/8 1986...
Där finns inget sådant uttalande från Holmér, möjligen någon liten antydning.
Från sid. 6
- "Vi har gjort allt som är möjligt att göra. Nu tror vi att vi vet hur mordet gick till, vilket motivet var, säger länspolismästare Hans Holmér"
- "Det kan säkert komma fram omständigheter som är besvärande. Men sanningen ska fram, det förekommer inga försök att dölja sanningen, säger Holmér"
Besvärande för vem? Regeringen? (frågar DN-reportern)
- "Ett mord på en statsminister har ju alltid politiska aspekter. Mer vill Hans Holmér inte säga."
Sist i artikeln står
- "Lösningen av det här mordet kommer att styra svenska folkets syn på skydd och säkerhet. Det är ju viss skillnad om en välorganiserad stadsgerilla eller om en ensam galning mördar statsministern."
Dagen efter ovan, den 26/8, går det att läsa detta i Dagens Nyheter
Rubrik: Upplösningen kan skaka regeringen
https://imgur.com/a/t3NUoBF
Där börjar det väl likna något åt "grundvals"-hållet?
DN verkar ha spunnit loss på intervjun dagen innan. (Reportrarna Bo G Andersson och Rolf Stengård, står för båda artiklarna)
Vet att jag kanske överdriver denna "spaning", men den genomgående sanningen har ju varit att HH ska ha uttalat "..... skaka Sverige i dess grundvalar..."
Vilket de flesta sprider så som sant...
Då jag inte har kommit över datum för presskonferens i närtid där i augusti, så kan jag ju inte hävda att ordet "grundvalar" aldrig nämnts, men då jag tittat lite närmare på detta så tycker jag det framgår med klarhet att det handlar om
PKK-spåret som skulle "vara besvärande", "skaka regeringen"...