2019-05-11, 19:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej

Vi fortsätter väl ställa upp det som punkter för enkelhetens skull:

1) Utländska tjänster? Vet ej. Finns några indicier? Jag vet att många genom åren talat om CIA/MI6/ Sydafrika etc. Men vad finns konkret?

2) Kan även vara sanna, särskilt DK-uppslaget framstår för mig som trovärdigt. Luleå känns däremot vagt. Wall behöver presentera betydligt mer där.

3) Ingen uppfattning men håller med om att det trasslats fram och tillbaka med detta galleri i alla år utan att det blir någon klarhet. Det var väl där Henry N såg de tre "tyskarna" också? Ett par kvinnor var in och tyckte de 3 männen var konstiga. Men konkret?

4) Tja, att poliser/militärer/SB kan vara involverade är väl ingen skräll? Det har vi ju skrivit om i flera år.

5) Filmen? Suzanne Osten?

6) Ulla S kom före Skelleftehamn vill jag minnas. Men håller med dig om att stor andel av WT efter HH:s efterlysning kan vara fejk. Men inte alla.

7) Spärrvakten? Förstår inte.

8) Okej, varför just en polack?
Ska jag vara helt ärlig så pekar det åt det boboslacke är väldigt tydlig med att peka på.
Dessa avfällingar hade kontakter med diverse u-tjänster. Alltså en svensk konspiration med hjälp av kontakter utåt, vilseledande spår innan och efter.
Den norska journalisten verkar ha haft rätt.
Spärrvakten hade möjlighet att ringa när paret passerade. Galleriet som Kauklija ordnade blir ett villospår som på beställning.
Ja, Wall skyddar sig med att skydda sin källa.
Vem är så jäkla smart att arrangera ett så nästan osannolikt scenario?
Filminspelning finns med och ni vet vilka som var inblandade. I Lagens namn
CIA agents (Tony Mendez and his colleague known as "Julio", möjligen, och Mossad. Jag har tidigare varit inne på UDBA vilka mördade fritt o vitt i Europa, Syd och Nordamerika. Tyvärr så skyddade CIA många gånger dessa lönnmördare och deras dåd mot ustasha var mer än välkommet av Mossad. Sindicic gripande i Skottland och avslöjandet från honom att mördaren finns i F.d Jugoslavien kan vara framtvingat av MI6.

Och efter vad jag har läst hittills och det är inte lite, så stämmer allt in på Janusz Walus. Inte en chans att det går att koppla honom till Sveavägen med offentliga uppgifter.
Senast redigerad av Gothus 2019-05-11 kl. 20:36.
Citera
2019-05-11, 20:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Colin med sin infödda yngre hustru som lönnmördare... nä mi6 använde snarare ingenjörer som fick anställning på Ericsson under den här tiden.
Jaså? Vad kommer den uppgiften ifrån? Inte ointressant om det är sant.
Citera
2019-05-11, 21:47
Medlem
Citat:
Du får läsa förhören med Grandvittnena, särskilt Margareta S.

where can I find them? förhören?
Citera
2019-05-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredda78
Det var en man från Montana som utförde mordet. En lönnmördare åt CIA.

Var kommer den infon ifrån?
Citera
2019-05-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterCrimecentral
Noterar att Palmegruppen har beställt fram handlingar från Stockholms tingsrätts arkiv, som de har besökt och läst igenom.
Vet inte vad de hade beställt fram men såg lappen där det var antecknat, och frågade en anställd om detta när jag själv besökte domstolens arkivavdelning igår.

Någonting sysslar Palmegruppen med, frågan är bara vad?

Om det stämmer som du skriver så bör det då handla om ett ärende mellan 1992-2014 om jag läser tingsrättens arkivinfo rätt. Säger ju inte så mycket men det utesluter åtminstone de närmaste åren efter mordet.
Citera
2019-05-11, 23:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Precis. Just dessa funderingar kring alternativ är viktiga. Det folk ofta glömmer är att GM och hans ev kumpaner i förväg inte hade en aning om vad Palme skulle företa sig efter bion. De fick avvakta och se.

Min slutsats har varit följande gällande planering:

1) En mer lös tanke om att "någon borde göra något" åt Palme kom fram hos en grupp svenska personer hösten 85.

2) Idén blev mer konkret. Man började söka en GM. Och hittade till slut en efter flera försök. En rätt klantig process.

3) Kartläggning av Palmes vanor inleddes. Säpo-övervakningen. Telefonavlyssningen. Nånstans här får Ståhl tipset.

4) De s k WT-männen skred till verket ungefär i mordveckan. Troligen svenska poliser/militärer/SB.

5) Man sökte första bästa möjliga tillfälle. Biobesöket framstod som intressant.

6) WT-männen var inga proffs. Exponerade sig på.flera platser vid olika tider. Särskilt klumpigt i GS.

7) Palmes rörelser avgjorde var mordet skedde. Man fångade en chans som uppstod. Sent beslut. Flyktvägen ej planerad i förväg.

8) GM var, som du säger, en iskall jävel. Han gömdes raskt och forslades bort på mordnatten.

Nåt sånt. Efter detta inleddes genast operation mörkläggning. De inblandade hade möjlighet att styra utredningen i "rätt" riktning. De påverkade centrala beslutsfattare och sopade undan spår.

Angående p. 8, kan måhända också den här kommentaren som uppsnappats på radio om att det är jäkligt kallt vara ett kodord för någon involverad i detta i så fall?
Citera
2019-05-11, 23:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Angående p. 8, kan måhända också den här kommentaren som uppsnappats på radio om att det är jäkligt kallt vara ett kodord för någon involverad i detta i så fall?

Ha ha, touch'e! Den var fin. Ja, varför inte? En iskall mördare har precis slagit till. Jo jo.
Citera
2019-05-11, 23:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
where can I find them? förhören?

googla på Lennart Remstam!
Citera
2019-05-12, 00:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Precis. Just dessa funderingar kring alternativ är viktiga. Det folk ofta glömmer är att GM och hans ev kumpaner i förväg inte hade en aning om vad Palme skulle företa sig efter bion. De fick avvakta och se.

Min slutsats har varit följande gällande planering:

1) En mer lös tanke om att "någon borde göra något" åt Palme kom fram hos en grupp svenska personer hösten 85.

2) Idén blev mer konkret. Man började söka en GM. Och hittade till slut en efter flera försök. En rätt klantig process.

3) Kartläggning av Palmes vanor inleddes. Säpo-övervakningen. Telefonavlyssningen. Nånstans här får Ståhl tipset.

4) De s k WT-männen skred till verket ungefär i mordveckan. Troligen svenska poliser/militärer/SB.

5) Man sökte första bästa möjliga tillfälle. Biobesöket framstod som intressant.

6) WT-männen var inga proffs. Exponerade sig på.flera platser vid olika tider. Särskilt klumpigt i GS.

7) Palmes rörelser avgjorde var mordet skedde. Man fångade en chans som uppstod. Sent beslut. Flyktvägen ej planerad i förväg.

8) GM var, som du säger, en iskall jävel. Han gömdes raskt och forslades bort på mordnatten.

Nåt sånt. Efter detta inleddes genast operation mörkläggning. De inblandade hade möjlighet att styra utredningen i "rätt" riktning. De påverkade centrala beslutsfattare och sopade undan spår.

4. Det behövde inte vara så improviserat. Man hade flera veckor på sig
fram till Moskvaresan. Under den tiden borde ett tillfälle uppstå även om
utförandet inte kunde planeras i detalj.

Alternativet Gamla stan kunde kanske sparas till dess att tiden började
ta slut. Där fanns tillfälle varje dag med motargumentet att området
lätt kunde spärras av. Nu har väl det som hände visat att någon snabb
och effektiv avspärrning hade det knappast blivit.
Senast redigerad av ben-varfor 2019-05-12 kl. 00:36.
Citera
2019-05-12, 00:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
4. Det behövde inte vara så improviserat. Man hade flera veckor på sig
fram till Moskvaresan. Under den tiden borde ett tillfälla uppstå även om
utförandet inte kunde planeras i detalj.

Nej.

Om vi antar att Moskva var deadline så behövde man börja någon gång. De mer konkreta WT-iakttagelserna börjar väl ungefär i mordveckan. Det finns en del skumma män dessförinnan, men Mare R, Jarl N mfl ser WT-män i Gamla stan dagarna före mordet.

Säpos PM talar om en övervakning från bostaden och de hade flera hundra vittnesmål att granska.

Från och med mordveckan och framåt söktes ett lämpligt tillfälle att slå till. Avlyssningen gav Grand. En chans, men ingen garanti.

Improvisationen användes i slutdelen av den kvällen när det stod klart att paret Palme promenerade hem. En snabb riskanalys. Mordplatsen valdes när de började gå söderut på östra trottoaren. Ca 1 minuts planeringshorisont. Tror jag.

Det är därför alla experter säger att mordplatsen är fel. Det är den, men den var den minst dåliga under rådande omständigheter. Värt en chans.

GM bör alltså ha anslutit mkt sent i skeendet.

Det var inte givet att ett så bra tillfälle skulle återkomma på flera veckor. Visst, Palme knallade runt utan livvakter men det var främst inom triangeln dagtid bland en massa folk nära honom.

Bättre med en glest befolkad trottoar nära midnatt. Goda chanser att undkomma i mörkret.

Ergo. Tunnelgatan. 23.21.30.

Lyckad operation till 100 %. 33 år. Inga spår.

Det man måste förstå är hur totalt överraskande mordet skedde för folk omkring och hur kort tid det handlade om. I mörker och motljus från butiken. Några sekunder. Två snabba smällar o allt var klart.

Det är alldeles fel att förvänta sig att vittnen ska kunna avge ett fullständigt signalement. Det är också det vi ser i förhören. Vagt.
Senast redigerad av Basfakta 2019-05-12 kl. 00:59.
Citera
2019-05-12, 01:09
Medlem
Gothuss avatar
https://www.facebook.com/bertsvarld/...46155399398636

Kauklija flyttade in på ditt kontor, Bert.
Citera
2019-05-12, 05:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja, vi är i stort överens. Har också fått intrycket att flera grupper var igång hösten 85. Vilken av dem som sedan slog till - eller om det var en helt ny grupp - är omöjligt att säga med den vaga info vi har.

Ja, Palmes rörelser under mordkvällen styrde händelseutvecklingen. Allt annat framstår som icke trovärdigt. Av det skälet ser jag inte att en GM kunde vänta i flera minuter vid Dekorima. Varför skulle han göra det?

Paret Palme korsade gatan ca 23.20. Först då kunde man inse att Tunnelgatan var ett alternativ. Även AK kyrkogata kan ha varit aktuell men jag tror trappan bedömdes vara en bättre flyktväg.

Icke-utredning i 33 år = sant. En fars.

Min tro, som jag redan redovisat i tråden ett antal gånger, är att skräcken inititalt fanns hos IC. Han var livrädd för att en grupp inom staten (polis, militär, SB etc) kunde ligga bakom. Eller några inom näringslivet kanske? Skulle orsaka stora konvulsioner i samhället.

IC ville framförallt ha lugn och ro, precis som "militären" sa till AH. Det var marschordern från 1 mars och framåt. Lugn och ro.

IC beordrade HH att styra bort från alla "obehagliga spår". HH tillsattes av IC som en säkring. VG ofarlig ensam galning. PKK konstiga terrorister som kunde förväntas göra nåt sånt här.

Men svenska säkerhetspoliser, militärer och poliser? No, no.

Vilka kunde mörklägga?

Eftersom jag kan för lite om allt folket i ledande positioner vid den här tiden så är det svårt att nämna namn. Men själv har jag länge misstänkt AK för någon slags inblandning i villospår/mörkläggning.

De 3 Säpomännen som övervakade? Folk nära IC?

Men generellt har jag mycket svårt i den delen.
Ja, så är det. Men vattendelaren är hur man ser på mordet. Var det resultatet av en långvarig planerande konspiration eller inte. Just det här att det idag går att argumentera för olika teorier är ett bevis för hur lite vi vet om mordet. Och att det går att skriva böcker om utpekade mördare. Att det sedan inte håller ända fram är en annan sak.

Alla vi kan göra tankeleken hur man ska gå tillväga för att mörda en förhatlig politiker x. Eller en privatperson man hatar för den delen. När var hur och hur man efteråt kommer undan måste komma fram i planeringen. Annars är det ingen seriös konspiration med framförhållning. Eller så ber man om att misslyckas eller åka fast.

Kennedymordet är ett klassiskt exempel på hur man utgår från en bestämd plats och tid och att vidare planering handlar om hur och hur man efteråt kommer undan. Man eliminerar osäkerhetsfaktorer så långt det är möjligt. I fallet Palme verkar man i så fall ha gjort tvärtom. Alltså helt bakvänt. Improvisation där offret bestämmer förutsättningarna och osäkerhetsfaktorer plus risken att misslyckas överförs till den dagen den sorgen. Jag tror helt enkelt inte på det.

Pratet om utländska tjänster lämnar mig också helt kall. Hade CIA varit med och stämplat och det kommit fram hade det haft efterverkningar än i dag. Vilket land skulle vilja vara med i Nato om man riskerar att få sin statschef mördad av CIA för att organisationen/USA inte gillar vederbörande. Det faller på sin egen orimlighet. Riskerna är enorma och följderna katastrofala.

När det gäller hur länge mördaren befann sig runt Dekorima styrs av IMs vittnesmål. Antingen tror man på honom eller också inte. Just hans sätt att resonera kring att mannen han såg gjorde honom nyfiken och fick honom att undra om det var en narkotikaaffär på gång låter trovärdigt. Och att han återkom till mannen för att se vad som skulle hända. Alltså var detta skeende utsträckt i tiden. Och hur länge han stod parkerad med fri sikt har räknats ut via hans passagerares bankomatuttag. 2-3 minuter.

Som jag ser det så var det mördarens uppgift att stå där. Där man kan tänka sig olika förklaringar. Men det som satte igång det hela var när OP visade att han skulle promenera Sveavägen söderut. Man visste alltså flera minuter i förväg att Palme skulle passera antingen på den västra eller östra sidan av Sveavägen. Helt plötsligt blev det klart med när var hur.

1. Båda sidor av Sveavägen täcktes upp av presumtiva skyttar.

2. Den blivande mördaren ingick i en spaning/övervakning där hörnan var hans tilldelade plats. Som Nässen skisserade eller motsvarande. Sedan tog han ett enskilt beslut.

Samtidigt leder detta till en sorglig insikt. Vi har inte en chans att lösa mordet med det material som är tillgängligt. Det måste fram ny information.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-12 kl. 05:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in