Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, alltså allting är i stort sett möjligt som vi alla vet. Det här är ju bara spekulationer från min sida. Eller rättare - jag testar olika hypoteser.
Om Grandmannen/GM följde efter över gatan så måste han, som du säger, ha stannat och inväntat dem i de sekunder det tog att titta i skyltfönstret. Vilket inget vittne sett.
Samtidigt kan det väl också vara så att mannen som gick över på övergångsstället kan ha gjort det så pass "sent" att paret Palme hann gå över, titta i skyltfönstret och fortsätta innan han kom över på östra sidan?
Kerstin N säger ju inte att mannen var hack-i-häl på paret Palme. Det fanns ett mellanrum dem emellan.
Det vittnesmål - jag vill gärna söka stöd i sådana för att undvika helt fria spekulationer - som i så fall dockar på efter Kerstin N är ju Nicola F. Där finns då en logik. Men signalementen är ytterst vaga, jag vet.
Det jag har svårt att förstå (om nu förföljandet från Grand-trakten är fel) är hur i hela fridens namn GM i så fall kunde stå och vänta vid Dekorima? Det är ett helt ologiskt beteende eftersom han omöjligt kunde veta att de skulle gå förbi Tunnelgatan.
De kunde lika väl ha vänt tillbaka till västra sidan direkt efter Sari-besöket. Då hade GM stått där utan anledning.
Något mötesscenario tror jag inte på. Det är för långsökt för mig att Sveriges statsminister skulle stämma möte med någon på en trottoar efter 23 en fredagkväll.
GM kan då ha kommit inifrån Tunnelgatan, dvs uppmanats av någon att ansluta till Dekorima på det sättet vilket talar för en konspiration.
GM kan även ha följt paret Palme från västra trottoaren och gått parallellt med dem för att i höjd med Tunnelgatan helt enkelt gå över gatan. Det skulle då kunna få stöd i Cecilia A:s uppgift om sneddandet från Sveavägen. Men där har vi konstaterat att det inte stämmer. Hon kan inte ha sett det eftersom bilen rullade fram mot rödljusen då skotten föll.
Den ursprungliga frågan kvarstår. Hur kunde GM befinna sig vid Dekorima när paret Palme kom dit?
Det finns väl egentligen bara en sak som jag är helt säker på och det är följande:
Om GM befann sig vid Dekorima före paret Palme så kan han inte ha varit där särskilt lång stund. Några minuter talar vi inte om. GRK pratar om ca 1 minut. Jag tror att vi pratar om sekunder.
Det är alltså något fel på IM:s tidsuppgift. Han måste ha rört till det eller alternativt blandat ihop AB med GM. Eller nåt annat som jag inte kan komma på. Tror jag.
Det är precis så vi måste jobba. Att testa olika hypoteser och försöka väga dem mot varandra.
Jag har också varit inne på att den efterföljande mannen var GM, men har efterhand börjat tvivla.
Jag har aldrig heller trott att han var Anders B, men jag har naturligtvis också analyserat den möjligheten.
Tror att GW eller LB är inne på det spåret men jag tror att det är fel.
För långt norrut helt enkelt.
Som jag skrev som ett svar till Sumer
Så håller jag det troligt att den mannen väntade på den västra sidan och gick över strax efter att Palmes började röra sig mot Tunnelgatan. Han passerade dem aldrig för att vänta in dem.
Kerstin N säger förvisso att han följde efter på övergångsstället, och om detta stämmer så bör han ha sneddat och gömt sig bakom annonspelaren 40 meter ner på trottoaren.
Kan det ha varit detta som gjorde Olof orolig?
Han kanske inte ville oroa Lisbeth i onödan.
Sedan mötte de Fauzzi och mannen stod dold bakom annonspelaren innan han började gå?
Att han sedan på den 7 meter breda trottoaren passerat Palmes utan att LP märkt något måste vara en bedrift. LP verkar f.ö ha både ögon och öron på skaft.
GM stod troligtvis parkerad vid dekorimahörnan.
Jag tror att mannen med Tensonjackan var en medhjälpare, och att Lisbeth i stunden kan ha uppfattat honom som delaktig, och att det är honom hon syftade på när hon talade om två GM.
När det gäller CA, så tycker jag att hennes observation är behäftad med mycket stora osäkerheter.
Sneddandet över gatan och allt hon för övtigt beskriver handlar om en tidsintervall på minst en minut.
När den hypotetiska observationen har din början befinner de sig fortfarande på Oxtirgsgatan.
Jag känner mig ganska söker på att de befann sig minst 10 meter från rödljuset då mordet begicks.
Det är en helt annan diskussion som jag gärna tar vid tillfälle.
Du skriver:
”Om GM befann sig vid Dekorima före paret Palme så kan han inte ha varit där särskilt lång stund. Några minuter talar vi inte om. GRK pratar om ca 1 minut. Jag tror att vi pratar om sekunder.”
Ja under förutsättning att Tensonmannen var gärningsman. Om inte så har han kunnat stå där flera minuter.
Ömsom synlig för IM och ömsom dold för förbipasserande.
Jag tror inte att Tensonmannen var GM.