2019-06-01, 18:40
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är fullt möjligt att signalen kan vara kalibrerad på ett annat sätt idag. Jag har inte gått så djupt i frågan.
I så fall är ju ”lördagsnöjet” fullständigt slöseri med tid. 40 sekunder kan nog i så fall vara rimligt.

Uppfattar f.ö att HJ syftar på att den konstiga rullande stilen kan bero på att han höll något i händerna som han hade framför sig. Inte att någon sprang framför.

Det kan också vara så att han inte var van att springa på halt underlag.

Eller att han är bodybuilder, som springer "rultigt" eftersom lårmusklerna går ihop.
Senast redigerad av heheho 2019-06-01 kl. 18:50.
Citera
2019-06-01, 18:52
Medlem
Det är bara att lyssna på de som kan tänkas veta något. Tror man inte på vad de har att säga så måste man fråga varför de då säger vad de gör.

LGWP hävdar i roman att det var övning under kvällen och anledningen till att larmet försenas är att vakthavande var på fyllan och tog ej larmet på allvar "det är en jävla övning".

Oavsett vad man anser om LGWP så måste man ställa sig frågan varför han nämner denna historien i sin bok.

Redan där har vi en ledtråd. Antingen så vill den gode Leif vilseleda allmänheten eller så är detta en förklaringsmodell som han har fått förklarad för sig. Wall, Moelv och Borgnäs har hintat om att de har fått liknande förklaringsmodeller.

Tror man på det så får analysen utgå ifrån det. Varför inte lägga korten på bordet? Det var övning men någon utomstående sprang in mellan våra elittränade män och sköt! Eller är det för pinsamt?

Tror man inte på det så får man analysera utifrån det. Vilken grund har LGWP och andra med honom att försöka etablera det som en sanning? Det är nästan lika intressant som om man tror på händelseförloppet.

Korten finns redan på bordet. Det gäller bara att läsa dem rätt.

Eller så kan vi ta en sväng till och diskutera om GM rock gick ner till stussen eller knäna? Var det 42% eller 57% bomull?

Folk som eventuellt kan veta saker har snackat. Oavsett om de har ärligt uppsåt eller ej så kan man läsa ut något från det. Ölvebros WT-skräck säger mer om läget än vad det hade gjort än om han hade hävdat att han ej vet, och det ska undersökas.
Citera
2019-06-01, 18:56
Medlem
hehehos avatar
Läste Jan Guillous senaste pseudo-dokumentära roman som handlar om hur vänstern och han byggde upp en egen underrättelsetjänst för att balasera de angrepp man fick utstå från högerfallanger av de vanliga underrättelsetjänstera.
Någon sanning i det ? SAPO? Krigs-IB
Citera
2019-06-01, 19:05
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ett rockliknande plagg ligger betydligt närmare än kort midjejacka, men det finns ju också jackor av längre modell. Tillräckligt långa för att fladdra.
Därför tror jag att JN sett något annat, möjligen någon som sprang efter en liten bit, eller vek av någonstans på vägen. För att undgå LJ finns egentligen bara det 3-4 meter breda utrymmet mellan barackerna.
Ett oskyldigt vittne eller någon som kan kopplas till gärningen?
Kanske ägde den händelsen rum efter att LJ sprungit efter?

Wt tror jag inte att han hade med sig, det vore riktigt dumt, men att vissa Wt observationer som gjorts är riktiga iakttagelser tror jag.
Orsaken kan man bara spekulera om.

Han hade däremot en revolver som vägde drygt ett kilo, hala skor, tunga kläder, och dessutom kan han vara en dålig löpare rent allmänt.
Finns säkert många faktorer som kan göra att det ser underligt ut när man springer.
Alkohol eller drogpåverkad?
Pass på frågan om hölster eller en liten låda.

Jan Nilsson ser samma person som Jan-Åke Svensson och Hans Johansson ser

Jan-Åke Svensson: "sannolikt ingen äldre person" och "inte kan ha varit speciellt gammal" (FUP 291, 295)

Jan-Åke Svensson: "iklädd mörk jacka, snarare midjemodel än trekvartslång" (FUP 291)

Hans Johansson: "mörk jacka" och "någoting som fladdrade" (FUP 300, 303)

Kanske hade han något som var längre än jackan, under jackan?
Citera
2019-06-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jan Nilsson ser samma person som Jan-Åke Svensson och Hans Johansson ser

Jan-Åke Svensson: "sannolikt ingen äldre person" och "inte kan ha varit speciellt gammal" (FUP 291, 295)

Jan-Åke Svensson: "iklädd mörk jacka, snarare midjemodel än trekvartslång" (FUP 291)

Hans Johansson: "mörk jacka" och "någoting som fladdrade" (FUP 300, 303)

Kanske hade han något som var längre än jackan, under jackan?
Kilt, kaftan eller kanske klänning!?
Skulle kanske dra ögonen åt sig onödigt mycket.
Tror mera på ett parkas-liknande plagg med täckjackstyg, mörkblå.
Citera
2019-06-01, 22:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Kilt, kaftan eller kanske klänning!?
Skulle kanske dra ögonen åt sig onödigt mycket.
Tror mera på ett parkas-liknande plagg med täckjackstyg, mörkblå.
Ja, Inge Morelius säger att det inte var en jacka och inte var en lång rock, men en typ parkas utan kapuschong (FUP 360, 362)

Kanske mörkblå parkas med snöre eller något annat i midjan ?
Citera
2019-06-02, 08:06
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Här kommer en version enligt Wilhelm Agrell, från Gunnar Walls blogg:

https://historia.nu/1900-talet/ib-af...Hg_xkCCcLYsMns

Visserligen intressant att IB gick beväpnade på gatorna efter Guillous avslöjande 1973. Att kontaktnätet fanns kvar och inte gick att stoppa är också intressant. Problemet är dom tretton åren imellan.

Agrell kommer in ett halvår efter, då är organisationen kraftigt på dekis.

Man kan fundera lite på gärningsmannens ålder. Hur gammal var han 86, respektive 73?
Citera
2019-06-02, 08:22
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Visserligen intressant att IB gick beväpnade på gatorna efter Guillous avslöjande 1973. Att kontaktnätet fanns kvar och inte gick att stoppa är också intressant. Problemet är dom tretton åren imellan.

Agrell kommer in ett halvår efter, då är organisationen kraftigt på dekis.

Man kan fundera lite på gärningsmannens ålder. Hur gammal var han 86, respektive 73?

Om nu Guillou hade koordinerat avslöjandet med Schori och Schori kunde
diskuteras som efterträdare till Elmér så borde det väl inte krävas
någon beväpning, eller?
Citera
2019-06-02, 09:51
Medlem
Jag kommer att göra inlägg för att försöka bidra till tråden och därmed få givande kommentarer. Tråden håller i min mening det senaste året en mycket god nivå. Se gärna det här klippet i sin helhet och kommentera:

www.youtube.com

Understanding Handgun Terminal Ballistics (19 min)

Channel; Gun Nuts Media
Citera
2019-06-02, 13:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
"Chefsåklagare Krister Petersson säger att skådespelaren får tycka och tro som han vill, men samtidigt ifrågasätter han Robert Gustafssons kunskap kring deras arbete.
– Jag vet inte om han har insyn i denna utredning eller kring vad vi gör för någonting eller hur vi arbetar. Men alla har rätt till sin egna åsikt och det är hans åsikt och inget jag närmare kommenterar från min sida, säger han."
Klart man ifrågasätter hur hanteringen har varit
Dessutom så har R.G själv varit ett vittne.
Jävla pajasutredning, mörkläggning så det skriker om det. K.P gör bara jobbet att se till att undanhålla att sanningen kommer fram tills pensionen. Thats it.
Nej, Krister Petersson vet varför Statsministern mördades den 28 februari 1986. Robert Gustafssons åsikter är nonsense, inte sanningen.
Citera
2019-06-02, 13:52
Medlem
Hur stort var OPs dödsbo? Ngn som vet? En korrekt siffra men generöst avrundad duger...
Citera
2019-06-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag tycker att en sådan detalj som att rocken fladdrar inte går att bortse från. I allt ospecificerat är det en mycket specifik detalj, svår att fantisera ihop.

Så antingen för GM inte alls omedelbart bort vapnet, fickan känns iaf utesluten, eller så bär han hölster.

Hölster bär man inte gärna på ett bylsigt plagg, som till exempel en stickad tröga eller liknande.

Att man går i skjorta och tunn fladdrig rock i minus sju är inte heller troligt.

Och för er som gillar WT, har han en sådan i innerfickan, och en revolver i handen, ja då har han sannerligen något framför sig som kan ge upphov till krångel.

Lägg därtill möjligheten av ett fodral, ett ljusblått eller ett svart kan väl göra detsamma, jag är inte ute efter att spetsa vem här.

Är jag illa ute som vanligt? Vilka hölster bär man utanpå en grövre tröja?

Har inget svar på det men en ytterligare fråga om hölster. Det har ju spekulerats kring om väskan Yvonne N såg kan ha varit ett axelhölster. Vet nån om det fanns/finns varianter man kan kränga av sig utan att ta av sig jacka eller rock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in