2019-05-14, 03:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Varför ville då IC inte ha en riktig mordutredning? Var motivet organisatoriskt,
att han ville hålla liv i något slags rest-IB3? Eller fanns så komprometterande
information att maximal mörkläggning var enda alternativet?

Ja du. Mitt antagande är att han inte ville att PU rotade fram sanningar som kunde orsaka stora konvulsioner i Sverige - exempelvis sanningar om att statens egna anställda kunde vara inblandade. IC ville nog ej heller att det avslöjades att utländsk säkerhetstjänst var inblandad. Om någon sådan nu var det.

Ett politiskt motiv kunde också innebära att Palmes politiska motståndare var inblandade. Det hade givetvis varit förödande om någon/några i riksdagen deltog i en mordkomplott mot statsministern.

Tror inte IC visste något om mordet, jag tror att han i förebyggande syfte placerade in HH som en inledande säkring mot eventuella problem.

Om det sedan fanns hemliga uppgifter om mordet som kom fram tidigt och pekade i "fel" riktning vet vi ju inte. Kanske var det så.
Citera
2019-05-14, 04:11
Medlem
Basfaktas avatar
En sak som jag fick klart för mig först nu är att den för aktieägare så irriterande nyheten om att Feldt ville/skulle fördubbla omsättningsskatten på aktiehandel kom torsdagen den 27 februari 1986.

På morddagen skildrades nyheten i Dagens Industri och andra ledande affärstidningar.

Börsen störtdök. Många miljarder försvann över en natt.

Var det så enkelt att någon/några blev urförbannade på sossarna och grep till vapen?

Det är väl det här motivet som kopplas till CA om jag förstått rätt?

Vad jag inte visste var att nyheten kom så nära inpå mordet. Trodde den kommit några månader innan.
Citera
2019-05-14, 04:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, alla WT kan omöjligt ha varit inblandade. Tror det fanns 179 WT-observationer när GRK skrevs.

Själv tänker jag nog främst på männen i Gamla stan och några kring Sveavägen plus Grandmannen och kanske Tensonmannen. De sistnämnda inga WT-män men misstänkta ändå.

Håller med rörande GM. Han visade sig. Men samtidigt skedde allt mkt snabbt i mörker o motljus. Folk blev överrumplade och hann inte reagera vilket vi ser i förhören. Hade nog behövts en längre exponering. Dessutom var han helt mörkt klädd, inklusive mörk huvudbonad. Inte ens IM levererar något användbart som leder till en identifiering.
När det gäller mordplatsen är vi helt överens.

Men nu menade jag att mördaren i en vidare mening uppträdde helt öppet. Alltså före mordet. Där gärningsmannen måste rört sig i området innan han hamnade på mordplatsen. Där ett antal personer måste lagt märke till honom. Som 15 minuter eller 30 minuter före mordet. För jag tror att han befann sig där då. Och att han inte var en av personerna utanför Grand.

Och efter mordet. Där naturligtvis ett antal personer uppmärksammat honom. Förutom de kända. Men inte har kopplat ihop honom med mordet. Där ansvaret vilar tungt på Holmer i det fallet.

Ganska snabbt gick spaningsledaren och PU ut med den exakta flyktvägen. YN mötte mördaren och tecknerskan gjorde en skiss som ledde till en fantombild. Då hände 2 saker.

1. PU sorterade bort alla iakttagelser som avvek från beslutet om flyktväg. Som söderut. Vem vet. Det kanske finns vittnesmål om just den saken i det enorma materialet. Som sedan 1986 aldrig uppmärksammats. Eftersom man visste att det var fel. Med ett beskrivet ansikte eller rentav med ett namn. En tanke som LGWP leker med i en av sina böcker.

2. Personer som gjort iakttagelser i en annan riktning trodde då att det de sett inte hade någon betydelse för mordet. Så då hörde man aldrig av sig. Där vi idag vet att Krister Petersson med kompani har förhört personer som rört sig i området. Som tidigare inte varit kända eller förhörda. Där vi inte har en aning om vad de sett eller inte sett.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-14 kl. 04:30.
Citera
2019-05-14, 04:38
Medlem
Citat:
Tack för det initierade klargörandet. AK var alltså inte chef över Palmes livvaktsskydd. Däremot skulle han, om jag förstår rätt, skydda riket mot terrorister. Skyddet av regeringens o riksdagens lokaler gick ju bra.

Palme skulle aldrig ha begett sig ut på stan.

AK kvarstår på min lilla lista över misstänkta. Planteringen av PKK är ett skäl, ett annat hans ovilja att utreda Birchans uppgifter.
Du tänker förmodligen på uppgiften om att OP hotades till livet av PKK. Som presenterades i media långt före mordet. Där AK var avsändare.

Det man inte får glömma bort är att AK aldrig hade kunnat göra detta utan tillåtelse från PG Näss. Teoretiskt sett kan Alf ha agerat på uppdrag av PGN. Alltså en order. Med okänd agenda. Men tyvärr lär vi aldrig få veta hur det låg till. Innan memoarerna var klara trillade Näss av pinn som bekant.

Samtidigt vet vi, via Tommy Lindströms bok, att bara efter några timmar med Holmer i polishuset fick Turbo order om att börja utreda PKK. Men frågan är om det berodde på en plantering. Trots allt var man ju tvungna på det stadiet att kolla en terroristklassad organisation. Inte klassad av enbart Sverige utan även av Tyskland.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-14 kl. 04:47.
Citera
2019-05-14, 09:13
Medlem
SGDFs avatar
Berätta vad du har i arkiven angående potentiella flyktbilar, Basfakta!

Var står det att läsa om den utbrända bilen i Järva, hela tråden?

Observera skillnaden på Järva och Järva Krog.

Var det en blå passat eller inte? Har vi en artikel, polisrapport, eller bara lösa rykten?
Citera
2019-05-14, 10:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Berätta vad du har i arkiven angående potentiella flyktbilar, Basfakta!

Var står det att läsa om den utbrända bilen i Järva, hela tråden?

Observera skillnaden på Järva och Järva Krog.

Var det en blå passat eller inte? Har vi en artikel, polisrapport, eller bara lösa rykten?

Nej, nej. Ingen blå utbränd bil i Järva. Det var en röd VW Golf i Älta. Tror jag läst det i tråden.

Däremot fanns en blå bil och en vit Mercedes på motorvägsuppfarten vid E4 Bergshamra ca 23.30-23.40. Han som bytte bil. Den långe som sa "Eile" vilket tolkades som tyska men som även kan vara ett annat språk. På tyska säger man väl "beeil dich". Det stod i tidningarna efter mordet, tror det finns i MOP-arkivet.

En blå bil fanns som bekant även på Snickarbacken ca 23.30. Vittnet som körde taxi, Hans Hongelin. Stod också i tidningarna.
Senast redigerad av Basfakta 2019-05-14 kl. 10:21.
Citera
2019-05-14, 10:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När det gäller mordplatsen är vi helt överens.

Men nu menade jag att mördaren i en vidare mening uppträdde helt öppet. Alltså före mordet. Där gärningsmannen måste rört sig i området innan han hamnade på mordplatsen. Där ett antal personer måste lagt märke till honom. Som 15 minuter eller 30 minuter före mordet. För jag tror att han befann sig där då. Och att han inte var en av personerna utanför Grand.

Och efter mordet. Där naturligtvis ett antal personer uppmärksammat honom. Förutom de kända. Men inte har kopplat ihop honom med mordet. Där ansvaret vilar tungt på Holmer i det fallet.

Ganska snabbt gick spaningsledaren och PU ut med den exakta flyktvägen. YN mötte mördaren och tecknerskan gjorde en skiss som ledde till en fantombild. Då hände 2 saker.

1. PU sorterade bort alla iakttagelser som avvek från beslutet om flyktväg. Som söderut. Vem vet. Det kanske finns vittnesmål om just den saken i det enorma materialet. Som sedan 1986 aldrig uppmärksammats. Eftersom man visste att det var fel. Med ett beskrivet ansikte eller rentav med ett namn. En tanke som LGWP leker med i en av sina böcker.

2. Personer som gjort iakttagelser i en annan riktning trodde då att det de sett inte hade någon betydelse för mordet. Så då hörde man aldrig av sig. Där vi idag vet att Krister Petersson med kompani har förhört personer som rört sig i området. Som tidigare inte varit kända eller förhörda. Där vi inte har en aning om vad de sett eller inte sett.

Okej, ja så kan det ju vara. Det vore givetvis utomordentligt bra om folk i kvarteren runt mordplatsen sett GM och kan avge goda signalement. Då är vi nära en lösning.
Citera
2019-05-14, 10:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Du tänker förmodligen på uppgiften om att OP hotades till livet av PKK. Som presenterades i media långt före mordet. Där AK var avsändare.

Det man inte får glömma bort är att AK aldrig hade kunnat göra detta utan tillåtelse från PG Näss. Teoretiskt sett kan Alf ha agerat på uppdrag av PGN. Alltså en order. Med okänd agenda. Men tyvärr lär vi aldrig få veta hur det låg till. Innan memoarerna var klara trillade Näss av pinn som bekant.

Samtidigt vet vi, via Tommy Lindströms bok, att bara efter några timmar med Holmer i polishuset fick Turbo order om att börja utreda PKK. Men frågan är om det berodde på en plantering. Trots allt var man ju tvungna på det stadiet att kolla en terroristklassad organisation. Inte klassad av enbart Sverige utan även av Tyskland.

AK gick ut med PKK som hot mot Palme i kvällstidningarna i augusti 1985 och upprepade påståendet i en veckotidning 2-3 dagar efter mordet. När VG avfördes flög PKK genast upp på HH:s bord som huvudspår.

Tydligen menade AK att detta spår skulle prioriteras vilket HH ansåg vara en god idé. Jag kallar det mörkläggning.
Citera
2019-05-14, 10:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Chip tatum beskriver några mord han varit inblandade i på 80-talet mest mellanamerika. Alla är ganska grovhuggna. Man går in på en bar och skjuten sedan man identierat offret. Mordkommandot är ofta 4+1, 4 operativa plus pilot där plioten ofta är operativ. Den är nästa så man sätter en ära i sin gruvhuggenhet. Att hå rätt in bland folk och vittnen och skjuta och så snabbt därifrån, ofta med helikopter en bit bort.

Trivsamma typer. Liknar de gängkriminella i våra förorter. Eller Brabantmorden i Belgien. Man går bara in och skjuter och struntar i vittnena. Alltsammans behöver gå mkt snabbt för att fungera och i Belgien var de maskerade.
Citera
2019-05-14, 10:40
Medlem
Någon som vet något mera om Theodoros Athanassiou

Bifogar Ingvar Windens anmälan 19860301 kl 00,20

Anders Delsborn, Anna Hage, Karin Johansson och Theodoros Athanassiou fick alla fyra följa med till polishuset.

Tolkar jag det hela rätt, att Theodoros verkar ha varit en som var tidigt på plats och kan ha sett delar av mordförloppet?

https://drive.google.com/file/d/17Ja...t0xp4Oplr/view
Citera
2019-05-14, 10:59
Medlem
Citat:
En sak som jag fick klart för mig först nu är att den för aktieägare så irriterande nyheten om att Feldt ville/skulle fördubbla omsättningsskatten på aktiehandel kom torsdagen den 27 februari 1986.

På morddagen skildrades nyheten i Dagens Industri och andra ledande affärstidningar.

Börsen störtdök. Många miljarder försvann över en natt.

Var det så enkelt att någon/några blev urförbannade på sossarna och grep till vapen?

Det är väl det här motivet som kopplas till CA om jag förstått rätt?

Vad jag inte visste var att nyheten kom så nära inpå mordet. Trodde den kommit några månader innan.

Det stämmer att det motivet kopplas till CA.
Förstår inte att CA inte diskuteras mer på olika håll. Har inte sett några bra argument som talar emot honom. LGWP avfärdar honom som en stolle som inte la två strån i kors för att bevisa sin oskuld men LGWP säger en hel del märkliga saker, t ex att Anders B var en tomte som aldrig blev riktigt utredd och att LOP var på väg ner till tunnelbanan vid Tunnelgatan, så vad han säger tar jag med en nypa salt.
Citera
2019-05-14, 11:12
Medlem
Citat:
AK gick ut med PKK som hot mot Palme i kvällstidningarna i augusti 1985 och upprepade påståendet i en veckotidning 2-3 dagar efter mordet. När VG avfördes flög PKK genast upp på HH:s bord som huvudspår.

Tydligen menade AK att detta spår skulle prioriteras vilket HH ansåg vara en god idé. Jag kallar det mörkläggning.
Jag vet. Det var inte det jag vände mig mot.

Om inte PU undersökt PKK från början hade det varit tjänstefel. Eftersom de bevisligen var terrorklassade och begått mord på svensk mark. Via avrättning med handeldvapen.

Det jag också poängterade var att bakom AK fanns PGN. Som aldrig hade låtit AK agera som han gjorde utan sitt godkännande. Vilket leder till att vi inte vet vem som var pappa/ursprunget till agerandet. AK eller Näss. Eller rentav någon annan som gav PGN order. För det var ytterst sällsynt att Säpo gav information i säkerhetsfrågor via media.

Med tiden så tröttnade Näss på PKK-spåret. Och gav Kling och Klang mer eller mindre order att avveckla. På det sättet kom Kegö och Barrling in i Ebbes affär.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-14 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in