Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, alla WT kan omöjligt ha varit inblandade. Tror det fanns 179 WT-observationer när GRK skrevs.
Själv tänker jag nog främst på männen i Gamla stan och några kring Sveavägen plus Grandmannen och kanske Tensonmannen. De sistnämnda inga WT-män men misstänkta ändå.
Håller med rörande GM. Han visade sig. Men samtidigt skedde allt mkt snabbt i mörker o motljus. Folk blev överrumplade och hann inte reagera vilket vi ser i förhören. Hade nog behövts en längre exponering. Dessutom var han helt mörkt klädd, inklusive mörk huvudbonad. Inte ens IM levererar något användbart som leder till en identifiering.
När det gäller mordplatsen är vi helt överens.
Men nu menade jag att mördaren i en vidare mening uppträdde helt öppet. Alltså före mordet. Där gärningsmannen måste rört sig i området innan han hamnade på mordplatsen. Där ett antal personer måste lagt märke till honom. Som 15 minuter eller 30 minuter före mordet. För jag tror att han befann sig där då. Och att han inte var en av personerna utanför Grand.
Och efter mordet. Där naturligtvis ett antal personer uppmärksammat honom. Förutom de kända. Men inte har kopplat ihop honom med mordet. Där ansvaret vilar tungt på Holmer i det fallet.
Ganska snabbt gick spaningsledaren och PU ut med den exakta flyktvägen. YN mötte mördaren och tecknerskan gjorde en skiss som ledde till en fantombild. Då hände 2 saker.
1. PU sorterade bort alla iakttagelser som avvek från beslutet om flyktväg. Som söderut. Vem vet. Det kanske finns vittnesmål om just den saken i det enorma materialet. Som sedan 1986 aldrig uppmärksammats. Eftersom man visste att det var fel. Med ett beskrivet ansikte eller rentav med ett namn. En tanke som LGWP leker med i en av sina böcker.
2. Personer som gjort iakttagelser i en annan riktning trodde då att det de sett inte hade någon betydelse för mordet. Så då hörde man aldrig av sig. Där vi idag vet att Krister Petersson med kompani har förhört personer som rört sig i området. Som tidigare inte varit kända eller förhörda. Där vi inte har en aning om vad de sett eller inte sett.