2019-11-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är det som jag stört mig på och handlar just om hur säker man kan vara på att skottet var direkt dödande.
Och givetvis stöds "säkerheten" av Ormstads uttalande, men visste GM det?

Jag är ju också amatör i ämnet, men jag skulle gärna vilja hört fler som uttalade sig utöver Ormstad. Ex. så väger inte Ormstad in valet av ammunition?
Då denna "pansarbrytande" ammunitionen till skillnad från "mjukare" ammunition(som tumlar mer) inte gör maximal skada så borde också träffbilden/ytan krympa?
Hon talar väl om en yta på typ 5cm x 20cm?

Vill minnas att hon vid något läge hänvisar till "skottexperterna", men att det då inte handlade om detta.

Men.. med facit i hand så var ju Palme i princip "död innan han tog i backen"..
Det är ju möjligt att mjukare ammunition tumlar mera som du skriver, men denna hårda ammunition tumlade alldeles tillräckligt pga att balanspunkten låg närma basen.
Den gjorde därmed mer skada än om den gått rakt igenom som en raket.
Ytterligare en fördel måste vara att den i motsats till en mjukare kula kunnat tränga igenom en väst vid eventuellt behov.
Kanske ren tur, men den kan ju ha valts med beräkning.
Citera
2019-11-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Den där policyn är nog av mindre betydelse sålänge bevis saknas. Craig Williamson skulle då ha varit rådgivare i planeringsfasen åt någon annan. Är det inte så att även Craig hade behövt hjälp av poliser och militärer för att Hans Holmers märkliga förehavanden ska kunna förklaras?

Sydafrika är en bekväm lösning. Om det hade varit Sydafrika som gjorde det på eget bevåg tror du inte att de hade erkänt det för att ta bort misstankarna från NATO?
Regimen är så nedsmutsad så ett mord mer eller mindre hade inte gjort någon skillnad. Av någon anledning vill de inte ta åt sig äran eller bära skulden själva. Troligen för att de inte bär hela ansvaret.

Du har nog missat huvudpunkten i mitt inlägg eller också har svårt att förklara så att du förstår.

Vare sig gruvintressen, Sydafrika, USA eller U.K. är ensamt ansvariga men hade var och en mycket att vinna på MOP.

Så med SAIMR som verktyg för allas intressen kunde de bidra med underrättelser innan MOP OCH lägga ut dimridåer med "smoke and mirror" efter MOP, som exv MI6 som bara några dagar efter MOP kom med en utvärdering till Sverige om MOP.

Senare kunde de förstöra bevis, lägga ut falska spår och ge förövarna en säker plats tills uppståndelsen lagt sig och de kunde återvända med betalningen för MOP som"respekterade" medborgare som tex
investerare med intressen i gruvnäring i Afrika. Tidigare legosoldater, sen mördare och nu finansmän.

Vad det gäller svensk militär, polis och Hans Holmer så kan tillräckligt med pengar göra "underverk" och om det var något dessa människor var bra på så var det att korrumpera.
Citera
2019-11-08, 18:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
3) Fotot från Bundeskriminalamt på kappan gör det svårt att säga
att skottet gick uppåt. Märket i kappan är horisontellt som jag minns det.
Om LP hukat sig efter första skottet kan olika vinklar ha uppstått.
Precis. Bara för att utgångshålet i jackan är ovanför ingångshålet betyder det inte att skottet gick uppåt. Allt beror på personernas vinkel sinsemellan.

Om Lisbetskottet gick av först så var skottet nedifrån och upp.

Var Lisbetskottet andra skottet så är det troligare att hon var böjd över Olof och skottet kom ovanifrån men hennes kropp var nedböjd och vinklad.

Att Lisbet skjuts med andra skottet är trots allt huvuduppfattningen. Jag tror på den.

Jag tror mördaren tänkt ut i förväg att han ska skjuta två gånger. Han har jägarerfarenhet eller lumpenkunskap. Det är lätt att bli nervös och missa, så jag tror mördaren bestämt innan "två skott mot största träffbilden". Att OP ramlade ihop som ett korthus på 0,6 sekunder hade inte mördaren väntat sig. Då var han redan igång med rörelsen att åter spänna hanen för att skjuta igen, så han snabbkorrigerade siktningen ner mot OP, men skottet brann av fel.

Jag tror det är därför GM stannar upp ett par sekunder innan han sticker, "fan sköt jag henne?".

Enklast är troligast
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-08 kl. 18:19.
Citera
2019-11-08, 18:30
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du har nog missat huvudpunkten i mitt inlägg eller också har svårt att förklara så att du förstår.

Vare sig gruvintressen, Sydafrika, USA eller U.K. är ensamt ansvariga men hade var och en mycket att vinna på MOP.

Så med SAIMR som verktyg för allas intressen kunde de bidra med underrättelser innan MOP OCH lägga ut dimridåer med "smoke and mirror" efter MOP, som exv MI6 som bara några dagar efter MOP kom med en utvärdering till Sverige om MOP.

Senare kunde de förstöra bevis, lägga ut falska spår och ge förövarna en säker plats tills uppståndelsen lagt sig och de kunde återvända med betalningen för MOP som"respekterade" medborgare som tex
investerare med intressen i gruvnäring i Afrika. Tidigare legosoldater, sen mördare och nu finansmän.

Vad det gäller svensk militär, polis och Hans Holmer så kan tillräckligt med pengar göra "underverk" och om det var något dessa människor var bra på så var det att korrumpera.

CIA betalade stay behind ganska bra. Lönen nämns i dokumentären om gladio. Craig kanske var i Stockholm men på sveavägen var en italienare. Tänk om det varit en sydafrikan på sveavägen då hade det nästan varit löst nu. Sydafrika kom väl in i utredningen för att walkie-talkie gubbarna pratade något som liknade tyska men vilka var walkie-talkie gubbarna?
SAIMR hade gärna hjälpt med tips och råd men för att göra något på plats hade de tagit betalt av Hans Holmer.
Citera
2019-11-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Precis. Bara för att utgångshålet i jackan är ovanför ingångshålet betyder det inte att skottet gick uppåt. Allt beror på personernas vinkel sinsemellan.

Var Lisbetskottet andra skottet så är det troligare att hon var böjd över Olof och skottet kom ovanifrån men hennes kropp var nedböjd och vinklad.

Att Lisbet skjuts med andra skottet är trots allt huvuduppfattningen. Jag tror på den.

Jag tror mördaren tänkt ut i förväg att han ska skjuta två gånger. Han har jägarerfarenhet eller lumpenkunskap. Det är lätt att bli nervös och missa, så jag tror mördaren bestämt innan "två skott mot största träffbilden". Att OP ramlade ihop som ett korthus på 0,6 sekunder hade inte mördaren väntat sig. Då var han redan igång med rörelsen att åter spänna hanen för att skjuta igen, så han snabbkorrigerade siktningen ner mot OP, men skottet brann av fel.

Jag tror det är därför GM stannar upp ett par sekunder innan han sticker, "fan sköt jag henne?".

Enklast är troligast
Det finns en logik i resonemanget.
Det som stör en del, och egentligen väldigt mycket är att ganska många vittnen som tittat dit efter det första skottet sett Palme stående tills skott nr två faller.
Kanske är 0,6 sekunders-sanningen inte helt hundraprocentig?
Eller har så pass många vittnen sett fel?
Kan återkomma med en uppräkning av dessa vittnen, men jag har inte tid just nu.
Senast redigerad av MacMackay 2019-11-08 kl. 18:43.
Citera
2019-11-08, 18:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, fortsätt du att reflektera över olika möjligheter att blanda in ditt staybehind. Jag har min uppfattning och för min del har jag presenterat den ganska utförligt. Tack för denna diskussion men nu har jag annat att fundera över och som kan ge en del som kan ha kopplingar till MOP. Och då återkommer jag.

Jag ska göra så. Det är det bästa spåret och som grädde på moset har CIA förstört arkivet så man kan fylla igen luckorna som man vill och CIA kan inte säga annat än att de inte har en aning om det stämmer eller ej för arkivet är förstört.
Citera
2019-11-08, 18:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns en logik i resonemanget.
Det som stör en del, och egentligen väldigt mycket är att ganska många vittnen som tittat dit efter det första skottet sett Palme stående tills skott nr två faller.
Kanske är 0,6 sekunders-sanningen inte helt hundraprocentig?
Eller har så pass många vittnen sett fel?
Kan återkomma med en uppräkning av dessa vittnen, men jag har inte tid just nu.

Har läst om dessa tvivel i tråden. Det har viss poäng
Citera
2019-11-08, 19:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Enklast är troligast
Att han stannade upp några sekunder eftersom han av misstag sköt Lisbeth, er mycket möjligt.

Inge Morelius: "Jag såg, det blixtrade till två gånger och det small två gånger, det small ordentlig." (FUP 363)

Inge Morelius: "Jag uppfattade det som han sköt honom två gånger." (FUP 364)

Första skottet ett försök på "single action mode" resulterar i ett vådaskott
Andra skottet i "double action mode" resulterar i mord.

Han hade fingret på avtryckaren samtidigt som han försökte spänna hanen ? eller kort tumme ?
han har inget ordentligt grepp ?
Senast redigerad av 299792458 2019-11-08 kl. 19:37.
Citera
2019-11-08, 19:19
Medlem
Citat:

Enklast är troligast

SE var värnpliktigt bäfäl på I11 i Växjö.
Citera
2019-11-08, 19:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
CIA betalade stay behind ganska bra. Lönen nämns i dokumentären om gladio. Craig kanske var i Stockholm men på sveavägen var en italienare. Tänk om det varit en sydafrikan på sveavägen då hade det nästan varit löst nu. Sydafrika kom väl in i utredningen för att walkie-talkie gubbarna pratade något som liknade tyska men vilka var walkie-talkie gubbarna?
SAIMR hade gärna hjälpt med tips och råd men för att göra något på plats hade de tagit betalt av Hans Holmer.
En alltför storskalig teori.
Citera
2019-11-08, 20:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
En alltför storskalig teori.

Tills någon annan hemlig terrorgrupp bestående av svenska journalister, poliser och militärer som ännu är så hemlig så regeringen inte vill utreda den är det en bra ände att börja nysta i. Inte minst eftersom Hans Holmer blev inbjuden till Washington trots att han misslyckades totalt.
Det är snart 30 år sedan nätverket avslöjades och denna dokumentär sändes men i tråden är det som att nätverket inte fanns. Det kan man kalla en lyckad mörkläggning. Se dokumentären och svara på 10000kr frågan vilka svenska journalister och poliser som stod på nätverkets lönelista. Hans Holmer och Jan Guillou?
https://archive.org/details/operationgladio
Citera
2019-11-08, 21:57
Medlem
Citat:
Tills någon annan hemlig terrorgrupp bestående av svenska journalister, poliser och militärer som ännu är så hemlig så regeringen inte vill utreda den är det en bra ände att börja nysta i. Inte minst eftersom Hans Holmer blev inbjuden till Washington trots att han misslyckades totalt.
Det är snart 30 år sedan nätverket avslöjades och denna dokumentär sändes men i tråden är det som att nätverket inte fanns. Det kan man kalla en lyckad mörkläggning. Se dokumentären och svara på 10000kr frågan vilka svenska journalister och poliser som stod på nätverkets lönelista. Hans Holmer och Jan Guillou?
https://archive.org/details/operationgladio
Guillou!? Holmérs störste bespottare och ändå bröder i samma mörkläggningsoperation.
En mycket oväntad koppling i så fall.
Nu gillar jag inte någon av dem, men som person hade nog Holmér minst en räv mindre bakom örat än den mer mångfacetterade Jan.
Hur du får ihop det...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in