Citat:
Bolaget borde inte ens vara på börsen. Det enda de gör är att köra med sin bonusutdelning, men det blir inget värde i aktien på sikt.
Minus i stolpform:
- Grön omställning kommer bli katastrof för aktieägarna = Omställning fossiloberoende och elektrifiering kommer kosta mer än det ger (Läs: Northvolt!)
- För stor konkurrens anläggningsmaskiner industri
- Råvarumarknad slagig globalt
- Valutakursrörelser slagiga globalt
- Leveranskedjor globalt slagiga
- Stor konkurrens från Asien
- Nya aktörer på marknaden
- Omställning teknik och politiska krav på miljö kommer kosta mycket och påverka resultatet (dvs aktien kommer bli en ”valuetrap”)
- Innovation och teknik kommer kosta för mycket
Kan Volvo klara sig själv framöver? Jag talar om lastvagnar och inte Cars givetvis. Vi har sett inom bilindustrin att det behövs konsortium för att överleva… kommer Volvo gå samma öde tillmötes inom en +10 årsperiod? Volvo som enskild aktie är inget jag skulle rekommendera om man vill sova tryggt om natten och vara en passiv aktieägare de närmaste 60 åren. Utdelningarna kommer på sikt inte vara hållbara pga globala marknaden.
Minus i stolpform:
- Grön omställning kommer bli katastrof för aktieägarna = Omställning fossiloberoende och elektrifiering kommer kosta mer än det ger (Läs: Northvolt!)
- För stor konkurrens anläggningsmaskiner industri
- Råvarumarknad slagig globalt
- Valutakursrörelser slagiga globalt
- Leveranskedjor globalt slagiga
- Stor konkurrens från Asien
- Nya aktörer på marknaden
- Omställning teknik och politiska krav på miljö kommer kosta mycket och påverka resultatet (dvs aktien kommer bli en ”valuetrap”)
- Innovation och teknik kommer kosta för mycket
Kan Volvo klara sig själv framöver? Jag talar om lastvagnar och inte Cars givetvis. Vi har sett inom bilindustrin att det behövs konsortium för att överleva… kommer Volvo gå samma öde tillmötes inom en +10 årsperiod? Volvo som enskild aktie är inget jag skulle rekommendera om man vill sova tryggt om natten och vara en passiv aktieägare de närmaste 60 åren. Utdelningarna kommer på sikt inte vara hållbara pga globala marknaden.
Tack för din förklaring.
Ja jag kan hålla med dig om konkurrensen från Asien som jag i framtiden kommer bli ännu värre. För de tillverkar ju de facto inte längre enbart skit där borta. Vad det gäller anläggningsmaskiner.
När det gäller lastbilar så finns det faktiskt ingen som är i närheten av Volvo när det gäller kvalitet och prestanda. Volvo är ett välkänt namn som står för kvalitet. Det gör inte kinesernas bussar och lastbilar som spyr ut sin skit här på gatorna.
Du nämnder dock deras konkurrens på tre av dina punkter så jag bakar ihop dem.
Vad menar du med valuta kursen skulle vara ett problem för?
Jag delar inte heller din åsikt om att deras utdelning är ett problem. Snarare tvärtom det får folk att verkligen köpa Volvo för att de får med tiden tillbaka sina investerade pengar.
Det finns företag i Sverige som går bra men där pengarna slarvas och slösas bort på skit istället för att ge dem till aktieägarna (läs Nibe). Hade Volvo snålat som det småländska företaget och aldrig haft någon hög utdelning så hade folk tröttnat på ha aktien i portföljen.
Att inte ha utdelning är en sak man gör när företaget är i behov av pengar eller ett s.k "förhoppningsbolag". Men det delen har Volvo lämnat bakom sig för länge sedan och därför är det helt okej med både utdelning och bonusutdelningarna som kommit ibland.
Vilket bolag egentligen skulle du sova lugnt med på natten då när du har en horisont på 60 år?
Finns ju inget sådant enskilt bolag överhuvudtaget och framför allt inget svenskt så länge det ser ut som det gör i landet. även om det är ett annat ämne.