2010-10-23, 23:29
Medlem
jonnie83s avatar
Är det någon som sitter på massa rolig kunskap om denna underbara torkmaskin så får ni gärna höra av er.
Hade behövt antingen ett felsöknings schema eller att någon kan förklara varför skiten inte startar längre. Skulle kolla varför luck-knappen inte fungerar längre och började skruva. Och hittade felet. Ingen jätte förvåning men "vajern" hade gått sönder. Ja iaf så när jag har skruvat ihop allt o berättat för sambon hur duktig jag har varit med att hittat felet så frågar hon "har du fått ihop den igen då?" ja självklart säger jag o lite kaxigt trycker på start knappen.... ja resten kan ni räkna ut själv.

Ska skruva isönder skiten igen imorgon men hoppas på att ni kan ge mig lite tips. Möget fungerade ju innan jag skruvade isönder den. Och sen om jag får ihop den igen. Var kan man hitta reservdelar till en sådan gammal häck?
Citera
2010-10-24, 11:11
Moderator
Tystnads avatar
Ingen expert på detta men har skruvat en del på äldre maskiner av typen Electrolux /siemens.
Och på dessa var det alltid någon form av microbrytare som aktiverades på något sätt när luckan stängdes ,antingen via en tapp på själva dörren som tryckte in brytaren då dörren stängdes ,sen har jag för mig vissa maskiner hade denna brytare i lucklåset.
Alltså maskinen gick alltså inte att starta förrän ovan nämnda brytare hade aktiverats dvs luckan stängts.
Jag tror det är ett simpel fel som du orsakat själv vid skruvandet ,leta efter nämnda brytare.
Citera
2010-10-24, 17:38
Medlem
jonnie83s avatar
Jag tackar för tipsen men jag tror tyvärr att det är någon jord fel. Lampan som lyser när vatten tanken är full lyser lite halvt och slocknar när man trycker på start knappen. Jag hör även att en spole klickar men det händer liksom inget. har kollat jordpunkten i där bak i chassit och den sitter som den ska men sen lär där väl finnas fler jord punkter?

Där är ju tre saker som måste stämma för att den ska starta.
1. att tanken sitter i och är tom.
2. luckan är stängd
3. timmern är satt på en tid.

Den står iaf i förrådet nu och skäms lite.
Citera
2025-01-31, 21:00
Medlem
Vår mätertork 290 lyser rött ett tag efter att vi tömt behållaren. Eventuellt att någon sensor är blöt som för att lampan lyser? Brukar funka efter cirka 12-24 timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in