• 1
  • 2
2010-10-25, 15:58
Medlem
MalinLindquists avatar
Jag skrev att Eva Brunne tjänar 63 100 medens en präst tjänar 27 000 på den svenska wikipedian och påtalade att Kyrkan med biskopen i spetsen faktiskt gör stor skillnad på människor trots hennes långa tal om hur avskyvärt det är att göra skillnad på människor.

För det blev jag avstängd för vandalism av en kyrklig teolog som också är administratör på den Svenska wikin http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Fernbom2 . Svenska wikipedia svarar: "Lön handlar inte om att "göra skillnad på människor" utan om att olika uppdrag."

Vad är det då dom menar med skillnad och lika värde?
Citera
2010-10-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Jag skrev att Eva Brunne tjänar 63 100 medens en präst tjänar 27 000 på den svenska wikipedian och påtalade att Kyrkan med biskopen i spetsen faktiskt gör stor skillnad på människor trots hennes långa tal om hur avskyvärt det är att göra skillnad på människor.

För det blev jag avstängd för vandalism av en kyrklig teolog som också är administratör på den Svenska wikin http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Fernbom2 . Svenska wikipedia svarar: "Lön handlar inte om att "göra skillnad på människor" utan om att olika uppdrag."

Vad är det då dom menar med skillnad och lika värde?
Med lika värde menas att ingen människa har rätt att döma någon.
Att däremot ge olika personer olika lön beroende på tillgången på personer som har kompetensen att uppnå en viss post samt hur mycket slit det har tagit att uppnå den kompetensnivån är det inte.

Genom att inte skaffa sig kompetensen till att få ett önskvärt jobb med rimlig lön så dömer man sig själv.
Citera
2010-10-25, 16:21
Medlem
leprasjuklings avatar
Detta är något du borde ha lärt dig i skolan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet

Uppenbarligen trodde Wikipedia inte att du verkligen var så korkad utan att du skrev nonsens med flit.

Trodde du verkligen att lika värde var en ekonomisk term som kunde relateras till lönenivåer?
Citera
2010-10-25, 16:41
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Att däremot ge olika personer olika lön beroende på tillgången på personer som har kompetensen att uppnå en viss post samt hur mycket slit det har tagit att uppnå den kompetensnivån är det inte.

Kyrkan har fördömt människor i över 1000 år och gör det fortfarande. Är det det du menar eller menar du när en fotbollsomare eller domstol dömmer? I alla fall har det inget med saken att göra.

Genom att inte skaffa sig kompetensen till att få ett önskvärt jobb med rimlig lön så dömer man sig själv.
Värdet av en människa i en organisation bestäms hur pass mycket personen tillför organisationen och lön sätts därefter. Lön är ett måt på hur mycket personer är värd och har inget med lagen att göra.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-10-25 kl. 17:08.
Citera
2010-10-25, 16:45
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Detta är något du borde ha lärt dig i skolan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet

Uppenbarligen trodde Wikipedia inte att du verkligen var så korkad utan att du skrev nonsens med flit.

Trodde du verkligen att lika värde var en ekonomisk term som kunde relateras till lönenivåer?

Värde mäts nästan alltid i monetära termer och lönen sätts utefter hur pass värdeful du är för samhället och/eller organisationen.

Komunism angriper samhällen med präster, adeln och underklass just för att klasssamhället värderar människor olika och skillanden är som du vet inkomster.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-10-25 kl. 16:52.
Citera
2010-10-25, 16:52
Medlem
jackelinas avatar
Citat:

Ingen människa har rätt att döma någon? Vilket pladder, tror du ens på det där själv? Om jag dömer dig ändå, så är det ju bara för dig att acceptera min dom, eller hur? Annars dömer du ju mig. Genom att du påtalar att jag inte har någon rätt att döma dig, så dömer du mig. Svårare än så är det inte. Och emedan du påstår att detta gäller alla, så dömer du alla. Du tror att du är en gud, men är i själva verket en djävul, eller åtminstone besatt av hans idéer.
Citera
2010-10-25, 17:01
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Värde mäts nästan alltid i monetära termer och lönen sätts utefter hur pass värdefull du är för samhället och/eller organisationen.

Kommunism angriper samhällen med präster, adeln och underklass just för att klassamhället värderar människor olika och skillnaden är som du vet inkomster.

Att du inte tror på alla människors lika värde är din ensak och rättighet, men att låtsas att du är så korkad att du inte fattar begreppet och låtsas att du tror att det handlar om pengar är bara fånigt.

Du inser lika bra som jag att ord som "värde" kan stå för olika saker i olika sammanhang. Att anlägga ekonomistiska paradigmer på allting blir extremt gäspigt.
Citera
2010-10-25, 17:04
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Att anlägga ekonomistiska paradigmer på allting blir extremt gäspigt.

Välkommen till 2000-talet.
Citera
2010-10-25, 17:12
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:

Fast själv så har hon ju inget problem med att prisa stenkastande kommunister och förbanna Sd-are.
Jag antar att hon inte omfattas, eller kanske tar sig rätten att döma andra människor ändå?
Citera
2010-10-25, 17:14
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Fast själv så har hon ju inget problem med att prisa stenkastande kommunister och förbanna Sd-are.
Jag antar att hon inte omfattas, eller kanske tar sig rätten att döma andra människor ändå?

men fatta att hennes stenmetafor hämtades från evangelierna och har inget med vänsterextremisternas stenar att göra.
Senast redigerad av leprasjukling 2010-10-25 kl. 17:21.
Citera
2010-10-25, 17:21
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
men fatta att hennes stan metafor hämtades från evangelierna och har inget med vänsterextremisternas stenar att göra.

Det var inte alls vad jag menade. Hon hyllar och prisar stenkastande kommunister. Det var väl dom som ordnat demonstrationen hon prisade?
Citera
2010-10-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Det var inte alls vad jag menade. Hon hyllar och prisar stenkastande kommunister. Det var väl dom som ordnat demonstrationen hon prisade?

Skulle hennes självgodhet bli större skulle hon implodera under dess vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in