• 1
  • 2
2010-10-26, 03:56
Bannlyst
Hejsan, har några frågor gällande en kompis!

Killen har beställt ut några grejer på en annans namn för 15-20lax, och ett av företagen anmälde honom.
Privatpersonen, offret så att säga, kom till kompisens dörr då denne var en gammal bekant sedan länge och undrade såklart varför.

Kompisen nekade såklart.

Det är så att han är sedan en tid tillbaka har en gruppering efter sig som vill ha pengar(ränta).
Polisen vet detta sedan tidigare. Då inga pengar finns så skulle han beställa ut grejer på ett personnr.

Personnr var till en person som hade likadant efternamn så paket kunde lösas ut.

Tidigare straff på kompisen; Misshandel(3år sedan, första brottet - Straff vilk. 2 år.) och han har blivit tagen med thc i blodet två gånger.

Vilken straffskala talar vi om nu?
Finns ingen uppsåt, utan det handlar helt enkelt om utpressning från grupperingen ifall det nu är den rätta benämningen och tiden hade runnit ut.

Han kan inte neka då hans IP är loggad, han använde sin egna dator då han inte begick ett brott med uppsåt enligt honom. Han gjorde vad som måste göras enligt han och kommer erkänna under denna historia.
Citera
2010-10-26, 04:29
Medlem
humanoidftws avatar
Du har ju skapat en liknande tråd 09 https://www.flashback.org/t939730

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

Blir ialf en bra bötes summa . Kan dock ej svara på hur länge han skulle få sitta bakom galler .
Citera
2010-10-26, 13:11
Bannlyst
Ahnä! Bättre kan ni FB.

Se till att vara hjälpsamma och svara nu är ni snälla!
Detta är viktigt!

Citera
2010-10-26, 13:26
Medlem
.-.-.s avatar
Ganska intressant att ts tidigare har startat en tråd som handlar om att göra samma sak som nu en "kompis" råkat ut för.

Slumpen antar jag.

Straffet lär ju knappast bli mer än böter och att han blir återbetalningsskyldig.
Böter finns ju i straffskalan och det är ju inte så mycket stålars det handlar om.
Citera
2010-10-26, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Ganska intressant att ts tidigare har startat en tråd som handlar om att göra samma sak som nu en "kompis" råkat ut för.

Slumpen antar jag.

Straffet lär ju knappast bli mer än böter och att han blir återbetalningsskyldig.
Böter finns ju i straffskalan och det är ju inte så mycket stålars det handlar om.

Frågade på hans begäran då och nu. Folk kan inte utpressa mig, i synnerhet MÖ-pack, det är en dansk bekant.

Okej, ja det är ju skönt!
Tackar för svaret!

Vad säger FB ifall jag undrar om polisen kan komma hem till denna bekant?
Husrannsakan efter varorna så att säga?
Citera
2010-10-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Hejsan, har några frågor gällande en kompis!

Killen har beställt ut några grejer på en annans namn för 15-20lax, och ett av företagen anmälde honom.
Privatpersonen, offret så att säga, kom till kompisens dörr då denne var en gammal bekant sedan länge och undrade såklart varför.

Kompisen nekade såklart.

Det är så att han är sedan en tid tillbaka har en gruppering efter sig som vill ha pengar(ränta).
Polisen vet detta sedan tidigare. Då inga pengar finns så skulle han beställa ut grejer på ett personnr.

Personnr var till en person som hade likadant efternamn så paket kunde lösas ut.

Tidigare straff på kompisen; Misshandel(3år sedan, första brottet - Straff vilk. 2 år.) och han har blivit tagen med thc i blodet två gånger.

Vilken straffskala talar vi om nu?
Finns ingen uppsåt, utan det handlar helt enkelt om utpressning från grupperingen ifall det nu är den rätta benämningen och tiden hade runnit ut.

Han kan inte neka då hans IP är loggad, han använde sin egna dator då han inte begick ett brott med uppsåt enligt honom. Han gjorde vad som måste göras enligt han och kommer erkänna under denna historia.

Inget uppsåt? Du har ju beställt varor i annans namn helt medvetet, således direkt uppsåt. Att tro att man inte ska åka fast är inte samma sak som uppsåt. Ingen ansvarsfrihetsgrund föreligger heller, har du kriminella grupper efter dig ska du gå till polisen, inte begå brott själv.
Bra kompis du är för övrigt.
Citera
2010-10-26, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Inget uppsåt? Du har ju beställt varor i annans namn helt medvetet, således direkt uppsåt. Att tro att man inte ska åka fast är inte samma sak som uppsåt. Ingen ansvarsfrihetsgrund föreligger heller, har du kriminella grupper efter dig ska du gå till polisen, inte begå brott själv.
Bra kompis du är för övrigt.

Kallar kompisen för MrT.

Mr.T har beställt varor i annans namn, och gjort det så lätt så möjligt för polisen fånga honom.
Beställt på hans egen IP, hans eget Mobilnr, ibland hans adress. När det gick genom dvs.
Som sagt, polisen vet att en gruppering har varit efter han men då "snitching" inte existerar i vissa trakter så kunde polisen inget göra. Grupperingen vet vem det är som snackat om något hänt. Därför får inte namn nämnas.

Han blev med hot tvingad att göra detta, och kommer erkänna enligt denna historien här på FB.

Vad kan straffet ligga på enligt dig, ifall uppsåt räknas in?
"offret", knackade på hans dörr och de löste ju det? Jag uppfattade det så, då "offret" sa låt det inte hända igen bara.

Tillägg i historien;
15-17lax är det han fått ut, men totala allt han beställt ligger på kanske runt 40-50lax
Dessa hämtade han inte ut då grupperingen tackat för sig efter det han fått ut och fick reda på att anmälan gjorts mot Mr.T
Citera
2010-10-26, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Kallar kompisen för MrT.

Mr.T har beställt varor i annans namn, och gjort det så lätt så möjligt för polisen fånga honom.
Beställt på hans egen IP, hans eget Mobilnr, ibland hans adress. När det gick genom dvs.
Som sagt, polisen vet att en gruppering har varit efter han men då "snitching" inte existerar i vissa trakter så kunde polisen inget göra. Grupperingen vet vem det är som snackat om något hänt. Därför får inte namn nämnas.

Han blev med hot tvingad att göra detta, och kommer erkänna enligt denna historien här på FB.

Vad kan straffet ligga på enligt dig, ifall uppsåt räknas in?
"offret", knackade på hans dörr och de löste ju det? Jag uppfattade det så, då "offret" sa låt det inte hända igen bara.

Tillägg i historien;
15-17lax är det han hämtat ut, men totala allt han beställt ligger på kanske runt 40-50lax.
Dessa hämtade han inte ut då grupperingen tackat för sig efter det han fått ut och fick reda på att anmälan gjorts mot Mr.T

Kan någon svara på husrannsakan ang. ett sådant brott, med fet text i tanke.
Citera
2010-10-26, 19:10
Medlem
ormanoffs avatar
Som jag förstår frågan har A beställt varor i B:s namn och sen hämtat ut dessa. Det rör sig i så fall om bedrägeri, eftersom A beställt varor som han inte betalat för. B är inte primärt brottsoffret utan det är ju alla företag som levererat varorna under förutsättning att de ska betalas.

Jag orkar inte kolla praxis, men det torde åtminstone vara fråga om brott av normalgraden och då är fängelse i upp till två år möjligt. Med A:s bakgrund är väl inte fängelse omöjligt. Husrannsakan kan genomföras.

Att A känt sig hotad av andra är ingen grund för ansvarsfrihet eftersom man i sådana fall måste söka återställa gärningen med en gång det akuta hotet varar. Med detta avses i princip rånhot, dvs sådana hot som innebär omedelbar livsfara, inte längre situationer där utpressning kontinuerligt utövas. Möjligen kan utpressningen medföra strafflindring. Uppsåt finns givetvis eftersom A är medveten om vad han gör.

Ansvar för urkundsförfalskning kan också bli aktuellt beroende på hur beställningarna gjorts.
Citera
2010-10-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Som jag förstår frågan har A beställt varor i B:s namn och sen hämtat ut dessa. Det rör sig i så fall om bedrägeri, eftersom A beställt varor som han inte betalat för. B är inte primärt brottsoffret utan det är ju alla företag som levererat varorna under förutsättning att de ska betalas.

Jag orkar inte kolla praxis, men det torde åtminstone vara fråga om brott av normalgraden och då är fängelse i upp till två år möjligt. Med A:s bakgrund är väl inte fängelse omöjligt. Husrannsakan kan genomföras.

Att A känt sig hotad av andra är ingen grund för ansvarsfrihet eftersom man i sådana fall måste söka återställa gärningen med en gång det akuta hotet varar. Med detta avses i princip rånhot, dvs sådana hot som innebär omedelbar livsfara, inte längre situationer där utpressning kontinuerligt utövas. Möjligen kan utpressningen medföra strafflindring. Uppsåt finns givetvis eftersom A är medveten om vad han gör.

Ansvar för urkundsförfalskning kan också bli aktuellt beroende på hur beställningarna gjorts.

Inte ens strafflindring torde vara aktuellt, polisen finns av en anledning.

Har för mig att gränsen för grovt bedrägeri går någonstans vid 100-120'000 kr om jag inte kommer ihåg fel.
Citera
2010-10-26, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

Okej, kan man på något sätt förfina denna händelsens berättelse till favör för bedragaren så att säga?
Då polisen inte varit i kontakt med personen än, kanske det hjälper med att betala in lite pengar till ett av företagen för att visa att man kanske tänkte betala tillbaka?

Priset på varorna som hämtats ut ligger som sagt på 15-17lax ungefär. Ska det räknas som bedrägeri?
Kan det verkligen ge upp till 2 år?

Jag kollade efter nyheter om likartade brott. Hittade en där en kille på 19 år som tidigare varit straffad för att brukat kontokortsuppgift. och lagt över pengar till sitt konto på närmre 90lax kom undan med böter och samhällstjänst? Han upprepade detta nu efter ett år och använde en liknande historia, utpressning dömdes inte till fängelse. Hittar inte artikeln nu..

Mr.T borde ha bättre ståndpunkt?

Edit: hitta länken, min historia stämmer inte överens men frågan kvarstår..
http://hd.se/landskrona/2010/10/11/u...-domd-pa-nytt/
Senast redigerad av Albanian Soul 2010-10-26 kl. 21:15. Anledning: Hitta länk
Citera
2010-10-26, 22:50
Bannlyst
Jag ber ödmjukast om mer respons då detta är oerhört viktigt.

Hur kan situationen förbättras?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in