• 1
  • 2
2010-10-26, 23:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Jag ber ödmjukast om mer respons då detta är oerhört viktigt.

Hur kan situationen förbättras?

Ja, det är väl om din kompis åker in ett tag, så näringslivet förskonas från fler bedrägerier?
Citera
2010-10-27, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det är väl om din kompis åker in ett tag, så näringslivet förskonas från fler bedrägerier?

Hur ser situationen ut om man fått tag på en stjärnadvokat som speciellt tagit hand om bedrägerier, i mångmiljon-klassen?

Låt oss också tänka oss att detta skiter i sig med stjärnadvokaten, och man fixar en bra advokat istället?
Citera
2010-10-27, 15:33
Medlem
Bergakungens avatar
Rent allmänt brukar det vara så att de som har nytta av en "bra advokat" antingen har begått litet knepigare brott och där fyra år i stället för åtta är "bra" (vanliga dråpare), eller så har de redan från början diskuterat igenom sin brottslighet med en jurist och fått tips om att "du skall absolut inte göra si eller så, för då blir det grovt om du åker dit" (smarta manschettbrottslingar).

Din kompis (som vanligt, "kompis?") har gjort ett trivialt bedrägeribrott där det inte kommer att göra så mycket från eller till om han är tyst, berättar allt eller har ett bra biträde. Han (?) kommer inte att få så hårt straff, summorna är inte stora och han har inte uppvisat "synnerlig råhet eller hänsynslöshet". Snäll men kriminell, kan man säga. Svenska domstolar är inte kända för att vara särskilt hänsynslösa, minst sagt. Finns det något som rätten kommer att bry sig om kan vilken normalbegåvad advokat som helst hjälpa till med det.

En ledtråd är ju om "din kompis" begär offentlig försvarare omgående och så ser du/han/ni om han får en sådan direkt. Får han inte det är det ett tecken på att det blir "bara böter" och (såklart) skadestånd till de bedragna.
Citera
2010-10-30, 16:25
Bannlyst
Vad kan det betyda att det väntar en handling hos polisen till Mr.T ?
Det har tydligen kommit ett brev från polisen.

Ingen razzia?
Tar det inte som allvarligt brott, och böter väntar?
Citera
2010-11-04, 16:29
Bannlyst
Citat:
Vad kan det betyda att det väntar en handling hos polisen till Mr.T ?
Det har tydligen kommit ett brev från polisen.

Ingen razzia?
Tar det inte som allvarligt brott, och böter väntar?

Handlngen hade inget med ärendet att göra, tror ni razzia väntar?
Det var närmre 3 veckor sedan polisen fick reda om brottet och vem gärningsmannen är.
Citera
2010-11-08, 06:51
Bannlyst
Kan man ringa polisen och fråga ifall man är misstänkt för brott?
Vad händer ifall personen vars namn användes inte vill anmäla?
Citera
2010-11-08, 14:17
Bannlyst
Citat:
Kan man ringa polisen och fråga ifall man är misstänkt för brott?
Vad händer ifall personen vars namn användes inte vill anmäla?

Du menar vad händer ifall man hotar någon som funderar på att anmäla ett brott?
Citera
2010-11-08, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H3fster
Du menar vad händer ifall man hotar någon som funderar på att anmäla ett brott?

Nej, jag menar det jag skrev. Den bekanta som gjorde detta, gjorde det mot en bekant.
Som kom till hans dörr och denne hade talat med polisen då polisen kallade på han.
Han ville inte anmäla men ville inte att det händer igen.

Har du svar på mina frågor, eller ska du fortsätta munbajsa?
Citera
2010-11-09, 17:03
Bannlyst
Citat:
Nej, jag menar det jag skrev. Den bekanta som gjorde detta, gjorde det mot en bekant.
Som kom till hans dörr och denne hade talat med polisen då polisen kallade på han.
Han ville inte anmäla men ville inte att det händer igen.

Har du svar på mina frågor, eller ska du fortsätta munbajsa?

Jag förstår...ibland så "glömmer" folk bort det de ville berätta för polisen....
Om din "bekant" tittar på gudfadern så får din "bekant" säkert en massa bra uppslag på vad din "bekant" kan göra. T.ex. skicka en fisk i nyhetspapper eller lägga ett hästhuvud i hans säng. Då kommer han säkert ändra sig angående polisanmälan.
Senast redigerad av H3fster 2010-11-09 kl. 17:05.
Citera
2010-11-09, 19:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3fster
Jag förstår...ibland så "glömmer" folk bort det de ville berätta för polisen....
Om din "bekant" tittar på gudfadern så får din "bekant" säkert en massa bra uppslag på vad din "bekant" kan göra. T.ex. skicka en fisk i nyhetspapper eller lägga ett hästhuvud i hans säng. Då kommer han säkert ändra sig angående polisanmälan.

Det är tvärtom två saker du inte förstår:

1). TS menar att person A använt sig av person B's uppgifter och person B vill inte på eget initiativ driva saken vidare.

2). Oavsett vad person B vill faller bedrägeri under allmänt åtal vilket innebär att det är upp till åklagaren om åtal ska väckas eller ej, inte person B. Dessutom tror jag att de riktiga offren i den här härvan (precis som ormanoff påpekat) under alla förhållanden är företagen som har lurats på pengar (person B kommer ju troligtvis gå fri från betalning). Dessa företag är nog inte så jävla pigga på att strunta i det hela, men även här är det som sagt åklagaren som bestämmer ("bestämmer" med beaktande av åtalsplikten).
Senast redigerad av namgreb 2010-11-09 kl. 19:40.
Citera
2010-11-10, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är tvärtom två saker du inte förstår:

1). TS menar att person A använt sig av person B's uppgifter och person B vill inte på eget initiativ driva saken vidare.

"Eget initiativ" kan man också kalla det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in