2007-01-22, 21:59
Bannlyst
Som har lust att berätta om intagningskrav och var ni studerar och hur det är?
Citera
2007-01-23, 23:40
Medlem
RigorMortiss avatar
Här diskuteras medicin & hälsa, inte läkarutbildningar. Tråden flyttas från medicin till arbetsliv & studier.

/Moderator
Citera
2007-01-23, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Här diskuteras medicin & hälsa, inte läkarutbildningar. Tråden flyttas från medicin till arbetsliv & studier.

/Moderator

Vah? Är du ironisk - du markerar just utbildning???
Citera
2007-01-23, 23:53
Medlem
Skulle också gärna ställa lite frågor till någon som pluggar till läkare i något annat EU-land förutom danmark.
Har själv funderat en del på Ungern, där dom tar in på prov. Alltså behöver man inte ens läst nartur eller dyl(även om jag själv gått ett basår)
Där finns också kurser på ett halvår som förbereder en för provet.

Har kontaktat Uppsala universitet ang möjligheterna att byta från ett universitet utomlands till Uppsalas. Det går tydligen inte.
Tänkte dock slänga iväg brev till alla skolor som erbjuder läkarprogrammet i sverige.

stupgirl:
Här har du en länk där det står om intagning och dyl.
http://www.syoguiden.com/fokus/2k5_f...sID=14&Benid=2
Citera
2007-01-24, 13:14
Bannlyst
tack, jag funderar också på Ungern. Vet du mera om själva provet man gör?
Citera
2007-01-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupidgirl
tack, jag funderar också på Ungern. Vet du mera om själva provet man gör?

http://www.studyhungary.hu/index.php?show=men&mid=30

Tryck på "download info brochure"
Testet är både oralt och skriftligt och behandlar kemi, biologi och engelska.
Ska tydligen vara ganska lätt.

http://www.interstudies.se/
En till bra sida.
Citera
2007-01-25, 19:31
Bannlyst
fick mail från polen idag, verkar rätt lätt o komma in där med.
Citera
2007-01-25, 20:00
Medlem
theumans avatar
Lätt att komma in är det säkert. Men istället sker en utgallring första terminerna, samt att du kommer behöva läsa in polska eftersom det inte finns någon möjlighet att sedan hoppa över till ett svenskt läkarprogram!
Citera
2007-01-25, 20:12
Medlem
Dweezil78s avatar
Har ett ex som plugggar 5:e året som läkare i Dublin, intagningen är 590p (av 600p enligt irländska betyg) så rätt nära motsvarade våra 20.0
Citera
2007-01-25, 21:14
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Lätt att komma in är det säkert. Men istället sker en utgallring första terminerna, samt att du kommer behöva läsa in polska eftersom det inte finns någon möjlighet att sedan hoppa över till ett svenskt läkarprogram!
Vadå läsa in polska? Föreläsningarna på läkarutbildningarna som svenskarna söker sig till utomlands (ex Polen, Ungern, Tjeckien etc), är på engelska. Lära sig polska
Citera
2007-01-25, 22:06
Medlem
Man får läsa polska för att kunna kommunicera med patienterna (?). Har 2 bekanta som pluggar i gdansk och på sitt schema har de både polska och latin har jag för mig. Själva utbildningen är på engelska dock med engelsk litteratur och engelska föreläsningar.

Lätt att komma in men sjuuukt mycket att läsa och många tentor. Första året läser man många kurser parallellt har jag för mig. Antagningsprov till universiteten, men det finns även universitet som går på betyg - krävs runt VG i snitt har jag för mig. Det finns möjlighet att hoppa över till en svensk läkarutbildning, men den möjligheten är liten. En kompis till min vän började 3e året på läkarlinjen i umeå efter studier i polen - och hon hade mycket teoriövertag i jämförelse med sina nya studiekamrater i umeå.
Citera
2007-01-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Princan
Vadå läsa in polska? Föreläsningarna på läkarutbildningarna som svenskarna söker sig till utomlands (ex Polen, Ungern, Tjeckien etc), är på engelska. Lära sig polska

Alltid en fördel om man kan kommunicera med patienterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in