Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-02, 11:45
Medlem
Pranchas avatar
I denna tråd kommer vi fokusera på frågor och tips kring layout och grafikprogram såsom Illustrator, Quark Express och InDesign.

/Mod
Citera
2010-11-02, 13:07
Medlem
jackflashs avatar
Då börjar jag med en fråga. Finns det någon som använder Quark längre?!
Citera
2010-11-02, 14:19
Medlem
systems avatar
Jag slängde min förra veckan, efter att den varit helt oanvänd några år. De gånger jag behöver öppna ett gammalt QuarkXpress-dokument använder jag en plug från Markzware som gör dokumenten öppningsbara i Indesign.
Citera
2010-11-02, 14:25
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag slängde min förra veckan, efter att den varit helt oanvänd några år. De gånger jag behöver öppna ett gammalt QuarkXpress-dokument använder jag en plug från Markzware som gör dokumenten öppningsbara i Indesign.

Samma här. Tack för länken! Men personligen så tror jag aldrig att jag kommer behöva använda den. Vi gick från QX 4 till Indesign och qxd skapade i fyran kan man öppna i InD.
Citera
2010-11-02, 17:12
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Då börjar jag med en fråga. Finns det någon som använder Quark längre?!

De enda som jag känner till som fortfarande använder Quark är Dagens Industri. De har massa investeringar i olika system som är kopplade till Quark, så för dem skulle det bli dyrt att byta till InDesign. De använder Quark 7 och 8 för olika tidningar.

Intressant är att vi hade ett seminarium om digitala tidningar på Android och iPad häromveckan, och folk från bokförlag, tidningar m.m. kom dit (runt 120 personer). Vi hade både Adobe och Quark där. Vi frågade om någon jobbade i Quark. Inte en enda räckte upp handen! Lite pinsamt för killen som kom från Quark.
Citera
2010-11-03, 16:13
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
De enda som jag känner till som fortfarande använder Quark är Dagens Industri. De har massa investeringar i olika system som är kopplade till Quark, så för dem skulle det bli dyrt att byta till InDesign. De använder Quark 7 och 8 för olika tidningar.

Intressant är att vi hade ett seminarium om digitala tidningar på Android och iPad häromveckan, och folk från bokförlag, tidningar m.m. kom dit (runt 120 personer). Vi hade både Adobe och Quark där. Vi frågade om någon jobbade i Quark. Inte en enda räckte upp handen! Lite pinsamt för killen som kom från Quark.

Haha!
+1
Citera
2010-11-04, 15:12
Medlem
DonHarlees avatar
Jag ska skicka iväg en pdf till tryckeriet nu och funderar på om jag ska välja "Convert to Destination" eller "Convert to Destination (Preserve Numbers)? Jag vill alltså att allting ska vara i CMYK!

Snabbt svar uppskattas!
Citera
2010-11-04, 15:23
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonHarlee
Jag ska skicka iväg en pdf till tryckeriet nu och funderar på om jag ska välja "Convert to Destination" eller "Convert to Destination (Preserve Numbers)? Jag vill alltså att allting ska vara i CMYK!

Snabbt svar uppskattas!

Det beror lite på. De CMYK:ar båda två. De har lite olika beteenden dock, men om du vill ha ett kort svar:

"Convert to Destination (Preserve Numbers)" är säkrast, om du inte har full koll på färghanteringen, så kör det tycker jag.

Väljer du "Convert to Destination" måste du ha 100% koll på färghanteringen i InDesign, och försäkra dig om att dokumentprofilen är densamma som målprofilen, annars kan du få fyrfärg text i hela dokumentet.
Citera
2010-11-04, 15:25
Medlem
DonHarlees avatar
Ok!

Målpriflen är Document CMYK, innebär inte det att det är samma inställningar som de jag har arbetat med? Eller ärligt talat vet jag inte om jag ska välja den, men tryckerigubben sa CMYK och när jag ringde och frågade så sa jag Document CMYK blabla och han sa att det var rätt, så jag kör på det!
Citera
2010-11-04, 15:46
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ok!

Målpriflen är Document CMYK, innebär inte det att det är samma inställningar som de jag har arbetat med? Eller ärligt talat vet jag inte om jag ska välja den, men tryckerigubben sa CMYK och när jag ringde och frågade så sa jag Document CMYK blabla och han sa att det var rätt, så jag kör på det!

"Document CMYK" är ingen profil i sig, utan en hänvisning till dokumentprofilen. Är dokumentprofilen rätt för tryckeriet så kan du välja det. Du bör nog kolla vilken profil du har inställd i dokumentet dock, och fråga tryckeriet om det är rätt.

Kan hända att tryckerigubben inte riktigt vet. Låter nästan som det, annars hade han sagt en specifik profil.
Citera
2010-11-04, 15:50
Medlem
DonHarlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
"Document CMYK" är ingen profil i sig, utan en hänvisning till dokumentprofilen. Är dokumentprofilen rätt för tryckeriet så kan du välja det. Du bör nog kolla vilken profil du har inställd i dokumentet dock, och fråga tryckeriet om det är rätt.

Jaha, så den ändrar inte alla RGB till CMYK? Eller ändrar den alla RGB till den CMYK-profil som jag har inställd i dokumentet?

Jag har på färginställningar Coated FOGRA27 som CMYK inställning, så om jag väljer Document CMYK, innebär det att alla RGB färger konverteras till Coated FOGRA27?
Citera
2010-11-04, 16:10
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Jaha, så den ändrar inte alla RGB till CMYK? Eller ändrar den alla RGB till den CMYK-profil som jag har inställd i dokumentet?

Jag har på färginställningar Coated FOGRA27 som CMYK inställning, så om jag väljer Document CMYK, innebär det att alla RGB färger konverteras till Coated FOGRA27?

Just precis. Coated Fogra27 blir det alltså i ditt fall. Frågan är om det är så lämpligt för ditt tryckeri. Har för mig att det är en profil för högblankt bestruket papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in