2010-11-08, 01:44
Medlem
problemchilds avatar
Gått runt och tänkt på det här ett tag nu; Om, låt säga person A skulle mörda/misshandla person B och sedan ta livet av sig. Hur bestraffas A? Faller straffet på de som stod A närmast (föräldrar/syskon)?
Citera
2010-11-08, 01:44
Medlem
Dalailamas avatar
Nej.
Citera
2010-11-08, 01:49
Medlem
Hahah de var de dummaste jag hört på länge.. man ärver inte straff ditt rikspucko.
Citera
2010-11-08, 01:52
Bannlyst
Tänk vilken rolig värld vi hade levt i då! Och tänk vilken barnuppfostran vi hade haft i Sverige om det varit så! Inte en enda ouppfostrad unge på gatorna, wohoo!
Jag tippar på att TS är under 18 och att han hört av sina kompisar att föräldrarna kan få skit om ens barn sätter sig i skiten.
Citera
2010-11-08, 02:03
Medlem
problemchilds avatar
Så tuffa ni är som sitter och gissar min ålder. Nu är det inte föräldrar som är måltavla här. Så om man bestämmer att man vill begå självmord och på något sätt gynna någon som står en nära (vill inte höra etiska skäl eller så).

OT: Varför säger morsan att jag skulle ärva deras skulder från banken om de nu skulle dö?
Citera
2010-11-08, 02:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemchild
OT: Varför säger morsan att jag skulle ärva deras skulder från banken om de nu skulle dö?
Nja, det är inte heller riktigt sant. Dödsboet måste betala sina skulder först, sedan ärver arvingarna det som blir över. Om skulderna är större än tillgångarna övergår inte skulden till de som ärver
Citera
2010-11-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nja, det är inte heller riktigt sant. Dödsboet måste betala sina skulder först, sedan ärver arvingarna det som blir över. Om skulderna är större än tillgångarna övergår inte skulden till de som ärver

Med andra ord, om dina föräldrar har ett hus för 3 miljoner som du vill ärva, men huset har 1 miljon i skulder, så skulle du få ärva skulderna också. Om du inte vill ha skulderna, så kan dödsboet sälja huset och sen får du ärva rena pengar (ca 2 miljoner i det här fallet). Om huset hade varit överlånat hade du inte fått ärva något.
Citera
2010-11-08, 09:51
Medlem
motherfucks avatar
Lol
Citera
2010-11-08, 15:37
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemchild
Gått runt och tänkt på det här ett tag nu; Om, låt säga person A skulle mörda/misshandla person B och sedan ta livet av sig. Hur bestraffas A? Faller straffet på de som stod A närmast (föräldrar/syskon)?
Om du gått runt och grubblat på frågan ett tag, har du då inte spenderat en enda sekund på att prova rimligheten i det?

Anser du att ett barn på något sätt är skyldigt och ansvarigt för sin förälders agerande? Bör en sjuåring fängslas när pappan rånat och därefter tagit livet av sig? Tycker du det låter rimligt, och ser du någon logik i ett sådant förfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in