2010-11-08, 19:02
Medlem
Bobblans avatar
Hej!

Nu är det så att jag ska på rättegång imorgon eftersom jag blivit utsatt för en misshandel.
(Blev skallad 2 gånger över näsan)
Fick hem förundersökningsprotokoll där alla inblandade finns med.
Min berättelse om det hela stämmer överens med 1 vittne i stort sett allt,
förutom att jag inte är så bra på att komma ihåg detaljer.
Men killen som misshandlade mig hävdar att jag slagit honom vilket är helt absurt.
Händelseförloppet förlöpte ungefär så här.
Jag kommer in på krogen, sätter mig i baren och snackar lite skit.
Lite senare kommer Vittne 1 som även är en släkting till mig in och jag beslutar mig för att
hänga med honom och sätta mig vid ett bord längre ner på krogen.
Kort därefter kommer en kille fram, taggad till tusen och pekar och hävdar att jag skulle ha slagit hans syster som också är helt felaktigt. (Jag känner gm sen innan genom gemensamma bekanta)
Och hans påståenden grundar sig i ett gammalt slagsmål mellan mig och en annan kille där vi ramlar över en trappa som hans syster råkade sitta på just då.
Hursomhelst, han fortsätter och vara aggressiv och verkligen söker bråk.
(Jag vill inte bråka eftersom jag vid det andra tillfället som nämns blev jag dömd för misshandel och övergrepp i rättsak och fick sitta en tid)
Killen fortsätter och utan förvarning skallar han mig, jag reser mig upp och blir skallad igen.
Vakter kommer och särar på allt, jag är ganska upprörd och irriterad vilket kanske är förståeligt.
Dom plockar ut mig från krogen, och min vän som också är Vittne 1 följer med.
Vi drar oss undan från krogen och ringer efter skjuts, i samma veva ringer en vän till mig och berättar att killen också gick ut med sina vänner och letar efter mig. (Ska ju förmodligen försöka slå mig ännu mer) Men skjutsen kommer och jag åker bort en längre bit från krogen där jag sen ringer polisen och gör en anmälan.
Polisen har förhört en del bland annat vakter och en av hans vänner som slagit till med rejäla falska fakta precis som gm själv. Men enligt min advokat så är bara mitt vittne (Vittne 1) och en ordningsvakt kallade till förhandlingen. (Hans vän vill nog inte under ed återberätta vad han sagt i förhör)
Min fråga är nu till er andra här på FB hur detta kommer spelas ut i rätten?
Eftersom jag är dömd tidigare för misshandel kommer detta ha någon betydelse i detta fallet?
Finns någon annan som har liknande erfarenhet och hur det gick för dig?

Tacksam för alla åsikter, erfarenheter och tips!
Citera
2010-11-08, 19:28
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Hej!

Nu är det så att jag ska på rättegång imorgon eftersom jag blivit utsatt för en misshandel.
(Blev skallad 2 gånger över näsan)
Fick hem förundersökningsprotokoll där alla inblandade finns med.
Min berättelse om det hela stämmer överens med 1 vittne i stort sett allt,
förutom att jag inte är så bra på att komma ihåg detaljer.
Men killen som misshandlade mig hävdar att jag slagit honom vilket är helt absurt.
Händelseförloppet förlöpte ungefär så här.
Jag kommer in på krogen, sätter mig i baren och snackar lite skit.
Lite senare kommer Vittne 1 som även är en släkting till mig in och jag beslutar mig för att
hänga med honom och sätta mig vid ett bord längre ner på krogen.
Kort därefter kommer en kille fram, taggad till tusen och pekar och hävdar att jag skulle ha slagit hans syster som också är helt felaktigt. (Jag känner gm sen innan genom gemensamma bekanta)
Och hans påståenden grundar sig i ett gammalt slagsmål mellan mig och en annan kille där vi ramlar över en trappa som hans syster råkade sitta på just då.
Hursomhelst, han fortsätter och vara aggressiv och verkligen söker bråk.
(Jag vill inte bråka eftersom jag vid det andra tillfället som nämns blev jag dömd för misshandel och övergrepp i rättsak och fick sitta en tid)
Killen fortsätter och utan förvarning skallar han mig, jag reser mig upp och blir skallad igen.
Vakter kommer och särar på allt, jag är ganska upprörd och irriterad vilket kanske är förståeligt.
Dom plockar ut mig från krogen, och min vän som också är Vittne 1 följer med.
Vi drar oss undan från krogen och ringer efter skjuts, i samma veva ringer en vän till mig och berättar att killen också gick ut med sina vänner och letar efter mig. (Ska ju förmodligen försöka slå mig ännu mer) Men skjutsen kommer och jag åker bort en längre bit från krogen där jag sen ringer polisen och gör en anmälan.
Polisen har förhört en del bland annat vakter och en av hans vänner som slagit till med rejäla falska fakta precis som gm själv. Men enligt min advokat så är bara mitt vittne (Vittne 1) och en ordningsvakt kallade till förhandlingen. (Hans vän vill nog inte under ed återberätta vad han sagt i förhör)
Min fråga är nu till er andra här på FB hur detta kommer spelas ut i rätten?
Eftersom jag är dömd tidigare för misshandel kommer detta ha någon betydelse i detta fallet?
Finns någon annan som har liknande erfarenhet och hur det gick för dig?

Tacksam för alla åsikter, erfarenheter och tips!

Finns det teknisk bevisning? Exempelvis rättsintyg över skador och liknande?

Jag hängde inte riktigt med - han påstår alltså bara i förhör att du misshandlat honom, men han har inte anmält dig för detta? Du skriver att du har en advokat också, vilket får mig att misstänka att du inte bara är målsägande i detta mål?

Domstolen kommer att bedöma bevisningen - och se vad som är mest trovärdigt. Åklagaren ska ju göra det troligt att misshandeln har ägt rum på det viset han beskrivit det i sin stämningsansökan.
Eftersom att detta kommit så långt som till rättegång är åklagaren övertygad om att tillräckliga bevis finns för att fälla den här killen.

Men som sagt, en lite mer utförliga beskrivning om vem som är åtalad för vad och vilka som är målsägande skulle göra det enklare att svar på din fråga.
Citera
2010-11-08, 19:39
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Finns det teknisk bevisning? Exempelvis rättsintyg över skador och liknande?

Jag hängde inte riktigt med - han påstår alltså bara i förhör att du misshandlat honom, men han har inte anmält dig för detta? Du skriver att du har en advokat också, vilket får mig att misstänka att du inte bara är målsägande i detta mål?

Domstolen kommer att bedöma bevisningen - och se vad som är mest trovärdigt. Åklagaren ska ju göra det troligt att misshandeln har ägt rum på det viset han beskrivit det i sin stämningsansökan.
Eftersom att detta kommit så långt som till rättegång är åklagaren övertygad om att tillräckliga bevis finns för att fälla den här killen.

Men som sagt, en lite mer utförliga beskrivning om vem som är åtalad för vad och vilka som är målsägande skulle göra det enklare att svar på din fråga.

Jag har rättsintyg på mina skador och allt där är dokumenterat.
Jag har advokat med mig som ska sköta mina skadeståndsanspråk, fallet kommer åklagaren föra talan för.
Gärningsmannen (Killen som skallade mig) hävdar i förhör att jag skulle ha slagit honom vilket är helt absurt och det finns inga övriga vittnesutsagor i förhör som stödjer hans berättelse.
Min berättelse stöds till 95 procent av mitt vittne som fanns på plats vid min sida under hela händelsen, och han är även kallad som vittne till själva domstolsförhandlingen.
Sen är det en annan vittnesutsaga från en kompis till gärningsmannen, deras berättelser skiljer sig ganska mycket, men i båda två vill de få mig till "the bad guy".
Detta vittnet är inte kallat till förhandlingen även om han vore det så tror jag inte han vågar under ed sitta och ljuga.
Ett annat vittne som är kallat är en av ordningsvakterna som inte såg själva misshandeln men såg mina skador efteråt.

Ber om ursäkt om jag skrivit lite kluddigt och oklart!
Det är svårt med så mycket detaljer
Citera
2010-11-08, 23:38
Medlem
Bobblans avatar
Kom igen nu! ingen som kan dela med sig av något??
Citera
2010-11-09, 08:03
Medlem
Bobblans avatar
Antar att jag får se själv hurdant detta spelar ut sig, fick inte mer ljus över detta som jag hoppades.
Snart dags för rättegången snart..
Citera
2010-11-09, 08:41
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Antar att jag får se själv hurdant detta spelar ut sig, fick inte mer ljus över detta som jag hoppades.
Snart dags för rättegången snart..

Sorry, har inte sett att du skrivit igen.

Alltså, ta det lungt! Du är målsägande - du riskerar inget förutom att gå miste om ditt skadestånd.

Det är svårt att förutspå en utgång i målet utan att vara med på rättegången och höra alla utsagor.

Angående din egna "tvivelaktiga" historia är det inget som tas upp (om det inte finns med i förundersökningsmaterialet). Men alltså, vad gäller personalia (däribland tidigare domar) så är det bara den tilltalade som får sin smutstvätt vädrad i rättssalen, inte du!
Citera
2010-11-09, 13:08
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Sorry, har inte sett att du skrivit igen.

Alltså, ta det lungt! Du är målsägande - du riskerar inget förutom att gå miste om ditt skadestånd.

Det är svårt att förutspå en utgång i målet utan att vara med på rättegången och höra alla utsagor.

Angående din egna "tvivelaktiga" historia är det inget som tas upp (om det inte finns med i förundersökningsmaterialet). Men alltså, vad gäller personalia (däribland tidigare domar) så är det bara den tilltalade som får sin smutstvätt vädrad i rättssalen, inte du!

Okej, ja det var lugnt, och min historia stämde överens med de 2 vittnena som hördes.
Så han kommer sannolikt åka på alltihop.
Trots sitt nekande och sin historia, som han vände och vred på och ändrade allt eftersom åklagaren tryckte på..
Så jag tycker det ser ljust ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in