• 1
  • 2
2010-11-08, 20:55
Medlem
Cajunalts avatar
Då ska vi se om den här tråden hamnar rätt nu, valde även mellan medier och journalistik alternativt övrigt - sista utvägen.

Hursomhelst så såg jag nyligen ett reportage där man intervjuade en bostadslös herre om hans vardag och situation - hur det känns att bo utomhus en riktig vargavinter i Svedala med -25C på termometern, ingen höjdare alltså. Visst, skyll dig själv i mångt och mycket anser kanske många, och visst kan jag köpa det resonemanget till en viss del, men sen började jag fundera lite över hur situationen ser ut i stort.

Enligt den senaste undersökningen som gjordes (1999) var antalet hemlösa knappt nio tusen personer i Sverige, alltså en förhållandevis låg summa som dock säkerligen har ökat sedan dess. Men låt oss utgå från det antalet då jag inte hittat några färskare uppgifter som kan verifieras.

Att lösa bostäder åt dessa personer borde var tämligen enkelt, det finns ju redan färdigbyggda bostadskomplex runt om i landet som är helt obebodda. Nu snackar vi ingen lyx, utan helt enkelt tak över huvudet med absolut enklaste möjliga möblering, dvs en säng samt något slags allrum för större grupper. Ja, i stil med ett härbärge fast permanent. En minimal personalstyrka som hjälper till med lite allmänt, såsom matlagning, städning osv. Tanken ska ändå vara att integrera dessa personer till ett normalt liv med möjlighet att slå sig in i samhället igen, vilket är näst intill omöjligt utan bostad. Sköter du dig inte är din plats förbrukad de närmsta åren.

I media ser vi titt som tätt galor för både det ena och det andra, det är bröstcancer, fattiga barn i Afrika osv osv. Absolut inget fel med det - tvärtom, men sällan hjälper vi de mest utsatta i vårt egna hemland, ett förhållandevis banalt problem att lösa jämfört med Afrikas fattigdom. Min tro är att det finns ett ganska stort folkligt stöd för att förbättra levnadssituationen för dessa individer, då skulle pengarna en gala inbringar kunna försörja denna verksamhet många år framöver.

Varför anordnas ingen gala för alla dessa?
Varför är mediaetablissemanget totalt ointresserade av att hjälpa dessa personer?

Kostnaden som detta skulle innebära är inte på något vis hutlös, utan känns fullt försvarsbar med tanke på de som återkommer i arbete, ger upp kriminalitet och eventuellt missbruk. Dessutom skulle det vara ett ganska tydligt ställningstagande för Sverige som land, då detta är solidaritet på riktigt till skillnad mot det Mona och övriga partimedlemmar jiddrar om när de vill sprida pengar till höger och vänster om sig. Överlag är detta ett problem som det sällan talas om, trots att vi i partidebatterna fick höra frasen; "sparka på de som redan ligger ner" ett gäng tusen gånger.

Vad tycker du? Varför görs inget? Hur kan vi lösa problematiken?

Eller har jag kanske missuppfattat situationen, och i själva verket har de hemlösa tillräckligt mycket bidrag att ordna allt detta men väljer att supa upp cashen istället?

Skitungar och oneliners behöver inte göra sig besväret att svara om man ändå inte har något vettigt att tillföra diskussionen.
Citera
2010-11-08, 20:57
Medlem
Det anses nog som självförvållat att bli bostadslös därför tycker få synd om dem.
Citera
2010-11-08, 21:05
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Det anses nog som självförvållat att bli bostadslös därför tycker få synd om dem.

Att det oftast är självförvållat håller jag helt med om, men läs sista stycket igen så ser du min synpunkt. Dessutom säger min känsla mig att många begick sina största misstag för många år sedan, nog kan dessa vara värda ytterligare en chans här i livet. Sen tror jag faktiskt att folk rent generellt tycker synd om dem, kanske inte på Flashback dock.

Kanske skulle belyst problemet kontra flyktingpolitiken för att intressera den stora massan här
Citera
2010-11-08, 21:12
Medlem
avgns avatar
Många hemlösa är sprutnarkomaner eller alkisar .Därför vill jag inte hjälpa dem.
Citera
2010-11-08, 21:14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Be till Gud
Citera
2010-11-08, 21:16
Medlem
olucks avatar
jävligt bra trådstart..
egentligen borde vi hjälpa dom hemlösa istället för att ta in en massa invandrare som gnäller titt som tätt, dom jävla invandrarna kommer hit sen ska vi pröjsa så dom får sitt jävla bidrag...
fuck sverige..
Citera
2010-11-08, 21:26
Medlem
-=Jager=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Många hemlösa är sprutnarkomaner eller alkisar .Därför vill jag inte hjälpa dem.
Först måste dem ju sluta med droger, så att de kan börja på ny kulla.
Sen finns det väll hem som hjälper dem att sluta. När de är drogfria kan man börja prata om boände och aktivitet.
Citera
2010-11-08, 21:29
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Jager=-
Sen finns det väll hem som hjälper dem att sluta. När de är drogfria kan man börja prata om boände och aktivitet.

det e nog ganska svårt att sluta - om man inte har ett hem/fast punkt. Lite moment 22.
Citera
2010-11-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Att det oftast är självförvållat håller jag helt med om, men läs sista stycket igen så ser du min synpunkt. Dessutom säger min känsla mig att många begick sina största misstag för många år sedan, nog kan dessa vara värda ytterligare en chans här i livet. Sen tror jag faktiskt att folk rent generellt tycker synd om dem, kanske inte på Flashback dock.

Kanske skulle belyst problemet kontra flyktingpolitiken för att intressera den stora massan här

Källa eller är det en fördom kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av avgn

Börja dricka för att hålla värmen kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av -=Jager=-

Aa hur är det finns det hem eller tror alla att det finns hem? och hur fungerar dom hemmen? Hur många är det som går på droger då? 100% ?
Citera
2010-11-08, 22:09
Medlem
YONIs avatar
Vi gör alldeles för lite för de hemlösa.. Senaste siffran jag läste låg på runt 20 tusen hemlösa i Sverige. Naturligtvis finns det inte något intresse av att räkna alla dessa som faktiskt far illa.. med sociala myndigheters goda minne. I Sverige som räknas till ett välmående land.. har vi inte råd att ge tak över huvudet.. till de som behöver det allra mest.. de utstötta. Ren skam.. där samtliga politiker har ett ansvar för.

En kriminell som dömts för ett brott.. oavsett hur litet eller stort detta brott är.. har större rättigheter än en hemlös.

Jag blir så himla arg.. ledsen och bedrövad.. när jag tänker på denna orättvisa. Ja, vi har råd att ta emot och hysa.. ziggisar.. flyktingbarn (som inte är barn).. och andra främmande människor från alla möjliga hörn i världen.. Men våra egna medborgare.. de ska gå under!

Missbrukare av alkohol.. eller andra droger.. de är helt omöjliga att bo tillsammans med. De drar ner hela familjen.. och vännerna. Psykisk sjuka.. likadant där.. familjerna och vännerna klarar inte av att vara dadda åt vuxna människor.. även om de inte är vuxna i skallen.

Själv har jag kämpat i många år.. för en närstående. Ett steg fram och två steg tillbaka.. hela tiden. Det lilla hopp och förväntan jag haft.. har krossats av besvikelsen.. så många gånger att jag tappat räkningen. Det räcker inte med att slåss mot myndigheterna.. jag har tvingats slåss mot missbruket som vägrar släppa sig grepp om min närstående. En kamp som är dömd att misslyckas.

Jag tror inte det endaste dugg på frivilligheten när det gäller missbruk.. utan skulle vilja se mera tvångsvård.. för missbrukare. De är så otroligt svaga och fixar inte att sluta utan hjälp.. inte ens när de bor på gatan.. Spriten eller knarket är den enda trösten de har..

http://blogg.passagen.se/akeutana/en...l%C3%B6st_land
Citera
2010-11-09, 02:10
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
(---)De är så otroligt svaga och fixar inte att sluta utan hjälp.. inte ens när de bor på gatan.. Spriten eller knarket är den enda trösten de har..
(---)
Tyvärr nog sant. Människor som tvingas bo på gatan blir ju mer eller mindre tvingade att supa eller knarka för att hålla ångesten borta. Supa blir en väg att tvinga bort alla negativa tankar.

Så tror jag

Å andra sidan tror jag att suparna och knarkarna utgör en mindre procent av alla Sveriges hemlösa. Den största procenten inkluderar även ungdomar, familjefäder efter skilsmässa osv osv. En stor grupp som inte har problem med alkohol eller droger. Men ändå bemöts med kalla handen av myndigheter av olika skäl och oftast med hänvisning till gällande socialhjälps regler som gäller inom Sveriges alla kommuner.

Och JA, Samhället gör alldeles för lite för de hemlösa. Håller med dig. Vet inte vad vi andra medborgare kan göra...
Senast redigerad av caras 2010-11-09 kl. 02:28.
Citera
2010-11-09, 04:56
Medlem
Tillgång och efterfrågan, Dessa personer får man inte glömma är väldigt obenägna att betala sin hyra. Även för den enklaste formen av bostad. Du måste igenom flera instanser innan staten slänger ut dig i dom flesta fallen.

Sedan vill ju uppenbarligen inte ens deras släktingar ta in dom. Troligtvis beroende på deras oberäkneliga livsstil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in