2010-11-08, 21:22
Medlem
Agneta.Patrulls avatar
Som sagt så tappade jag bort min klocka på krogen för ungefär ett år sedan, jag har hela tiden skjutit på att ta tag i detta så ingenting har blivit av. I somras var jag in till butiken där klockan var köpt och frågade hur jag skulle gå tillväga, de bad mig att göra en polisanmälan och sedan återkomma. Jag gjorde min polisanmälan och fick senare ett brev som bekräftade detta. Försäkringen jag har på klockan täcker förlust/stöld i upp till två år, dock är den inte tecknad i mitt namn.

Kan jag gå dit efter så lång tid och ändå få en ny klocka? Måste personen som försäkringen är skriven i vara med? Bör jag säga att jag tappat bort försäkring eftersom det har gått ett helt år från händelsen & ca 4 månader sen polisanmälan gjordes?
Citera
2010-11-08, 21:28
Medlem
Är den borta och försäkringen än gäller så är det bara att köra på.
Dock måste du ha försäkringen med dig och personen som försäkringen står på måste följa med.
Citera
2010-11-08, 21:39
Medlem
Agneta.Patrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Är den borta och försäkringen än gäller så är det bara att köra på.
Dock måste du ha försäkringen med dig och personen som försäkringen står på måste följa med.
Okej, tack.

Hur det är med polisanmälningen? Är det enda man får ett bekräftelsebrev? Är en polisanmälan giltig efter så lång tid?
Citera
2010-11-08, 21:43
Medlem
zenNets avatar
Du kan få problem med försäkringsbolaget då polisanmälan och försäkringen står på olika namn.

En bekräftelse från polisen är nog allt du kommer att få.
Citera
2010-11-08, 21:51
Medlem
Agneta.Patrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenNet
Du kan få problem med försäkringsbolaget då polisanmälan och försäkringen står på olika namn.
Det är butikens egna försäkring/garanti som köptes i samband med klockan om det förändrar saken. Klockan är alltså en present och personen som köpte den skrev försäkringen i sitt namn.
Senast redigerad av Agneta.Patrull 2010-11-08 kl. 21:58.
Citera
2010-11-08, 22:33
Medlem
zenNets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agneta.Patrull
Det är butikens egna försäkring/garanti som köptes i samband med klockan om det förändrar saken. Klockan är alltså en present och personen som köpte den skrev försäkringen i sitt namn.

Hm, har inte stenhård koll på försäkringsrätten men om det var en gåva borde det inte vara något problem att få tillbaka pengar för klockan.
Citera
2010-11-08, 22:43
Medlem
zenNets avatar
En sak till.

Försäkringsbolag ser oftast inte med blida ögon på när försäkringstagaren "tappat" det försäkrade föremålet. Nu är du förvisso inte försäkringstagare men samma regler gäller ju för dig om det är till dig försäkringen är riktad.

Du säger att försäkringen gäller förlust men detta innebär oftast att du råkat ut för en olycka eller liknande. Situationen måste oftast vara utom din kontroll för att ett förlustanspråk ska kunna göras. Om försäkringen även innebär ett drummelskydd så borde det inte vara några problem men jag tänkte att detta kunde vara relevant.

Jag kom också på att det i försäkringspapperna borde stå information om preskriptionstid och liknande vilket i så fall skulle ge dig en aning om du kan väcka anspråk överhuvudtaget för din förlorade klocka.

Om inte annat kan du alltid ringa försäkringsbolaget för mer information. Är inte något avtalat så borde det stå i lag, vilken är jag dock något osäker på.
Citera
2010-11-09, 07:52
Medlem
Det brukar finnas en klausul i försäkringen om att man ska anmäla skada inom en viss tid (3-6 månader är ganska vanligt) och om det står ett äldre datum i polisanmälan kan du bli utan ersättning. Gällande om personen måste följa med eller inte kan du fråga butiken.

Men om du skulle hitta din klocka idag och sedan förlägga den igen skulle försäkringen garanterat gälla förutsatt att den täcker stöld och förlust (det har mina klockförsäkringar alltid gjort).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in