• 1
  • 2
2010-11-09, 15:53
Medlem
Moltisantis avatar
Som ni ser har jag en bild p Franco som avatar, men det r mest fr provokation. Jag tycker mig inte vara nog plst (ven om jag lst en del, men det r s svrt att f en uppfattning nr man hela tiden mste filtrera sig genom all vnsterpropaganda) om hans regim fr att slutgiltigt kunna sga bu eller b, ven om jag, utifrn mina begrnsade kunskaper faktiskt ser positivt p Francos regim

Franco var ju inte, ssom myten vill gra gllande, fascist. ven om han samarbetade med fascister under inbrdeskriget fr att bekmpa kommunisterna var han en katolsk, traditionalistisk rojalist och inget annat. Spanien var frsts ingen demokrati i den mening vi talar om demokrati idag, dock gjorde han Spanien till en katolsk monarki, ngot som jag som konservativ nd mste sga mig anse vara det ultimata statsskicket. Ni lutheraner kan ju tnka er en luthersk monarki istllet och utg frn det.

Vad sger ni, var Franco bra eller dlig? Var hans regim ett idealsamhlle i modern tid fr en konservativ? Eller var hans ideologi utopisk och extrem?

Enligt min mening var det frsts bra att han bekmpade kommunismen. Det var ocks bra att han terinfrde monarkin och gav Kyrkan en stark stllning i samhllet. Det negativa r den personkult han byggde runt sig sjlv men ven om det stmmer att s mnga oliktnkande blev frfljda etc.
Citera
2010-11-09, 16:41
Medlem
Defunctuss avatar
Har svrt att uttala mig om det nog fr att jag har frskt prata med lokalbefolkning om hur dom hade det under Francos regim s r det ingen som vill prata om hur det var.

Det jag har ftt reda p r att han anvnde sig utav konsentrationslger dr han satte folk som sa emot. Hans personliga vaktstyrka r dock fortfarande aktiv i Spanien och dom r lite lagom korrupta.

Med tanke p att han ddades och hans familj vart frntagen alla godelar och bannlysta s kan man nog sga att han inte var s bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Olof Palme
Bomba dom satans kreaturen!
Citera
2010-11-09, 22:47
Medlem
Moltisantis avatar
Med tanke p att det r allmnt knt att Franco var och fortfarande r uppskattad av mnga spanjorer efterlyser jag mer serisa svar.
Citera
2010-11-10, 14:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Franco var en hjlte som rddade Spanien frn kommunistiskt helvete (vilket somliga frsts inte gillar). Det enda som talar emot honom r det faktum att han var katolik och inte en sann, bibeltrogen kristen.

Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Med tanke p att han ddades och hans familj vart frntagen alla godelar och bannlysta s kan man nog sga att han inte var s bra.
Var har du ftt den uppgiften ifrn om man fr frga? Det r ju helt t helvete fel.. precis som Moltisanti sger r Franco, om n s klart en polariserande figur, rentav fortfarande vrdad av Spaniens konservativa.
Senast redigerad av Tjackmoster 2010-11-10 kl. 14:56.
Citera
2010-11-21, 09:15
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Spanien var frsts ingen demokrati i den mening vi talar om demokrati idag
Du gr uppenbarligen stor nytta fr alla oss anti-konservatister, tack fr det! Franco-Spanien var verkligen en konservativ regering. Detta i Europa i relativt modern tid. Det r mycket bra att konservatister som du uppmrksammar hur konservatismens tryne faktiskt ser ut.

Jag har lst lite om andra vrldskriget och vill minnas att Hitler, i bunkern nr slutet var nra, utbrt att han ngrade djupt att han sttt den klerikale Franco och att han hade ftt mycket mer std frn Spanien (under senare svrare tider) om han istllet tagit revolutionrernas sida. Detta samt att Hitler var extremt njd med den franco-spanska frivilligdivisionens insatser p stfronten, kanske r ponger som du kan ta med dig nr du fortstter att fresprka konservatism istllet fr frihet och tnkande och sna saker, med referens till Spanien som demokrati "i vr mening"...
Citera
2010-11-21, 11:52
Medlem
Walvaters avatar
"Generalissimo" Francisco Franco var en patetisk, klkborgerlig, "katolsk" fegis. Han var inte "nationalist" ver huvudtaget. Dremot var han konservativ i den mening att han ville ge "svartrockarna" (citat Hitler) och "prstjvlarna" (citat Hitler) sin forna makt, som arbetarklassen hade frskt ta ifrn dem. Han tog mycket grna emot hjlp frn Hitler under det spanska inbrdeskriget (och exempelvis Sovietunionen hjlpte "arbetarklassen"), men sedan nr andra vrldskriget startade, vgrade det fega ludret bestmt att hjlpa sina europeiska folkfrnder i Tyskland mot vrldsjudendomens och kommunismens makter ... om han inte fick en pervers betalning i form av vapen, mat och mark (bl a i nordafrika som Franco visste att Hitler till slut var tvungen att ingripa i eftersom klantskallen Mussolini var som han var gllande krigfring*). Jag har fr mig att Hitler blev rosenrasande p Franco och eftert sa till sekreterare/general/vilka nu som var nrvarande att "Jag drar hellre ut ngra tnder n att prata med den dr pajasen igen!"

Men s r jag en nationalistisk, rasistisk, radikalkonservativ, gemenskapslskande individ, snarare n en "konservativt nationalistisk" klkborgare.

Citera
2010-11-21, 12:33
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Han tog mycket grna emot hjlp frn Hitler under det spanska inbrdeskriget (och exempelvis Sovietunionen hjlpte "arbetarklassen"), men sedan nr andra vrldskriget startade, vgrade det fega ludret bestmt att hjlpa sina europeiska folkfrnder i Tyskland mot vrldsjudendomens och kommunismens makter ...

Hitler var en realpolitiker, och valde sjlvklart att hjlpa monarkisterna och fascisterna fr att det frmjade Tyskland; bde p kort sikt i form av trning och erfarenhet fr tysk personal och att man fick testa sin utrustning i flt, samt p lng sikt med tanke p att de diplomatiska frbindelserna med Spanien frbttrades. Att tro ngonting annat r naivt, srskilt med tanke p att Hitler var villig att offra baltstaterna och Finland t kommunisterna i tyska intressen.

I vilket fall kan man med goda argument hvda att Spanien snarare hade varit en belastning n en tillgng fr axelmakterna, f.f.a. p.g.a. att landets neutralitet tillt tyskarna att handla med spanjorerna under kriget, men ven p.g.a. att Tyskland hade ftt en lngre kust att frsvara mot de vstallierades oundvikliga landstigning om Spanien hade blivit inblandat i kriget.
Citera
2010-11-21, 12:43
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Hitler var en realpolitiker, och valde sjlvklart att hjlpa monarkisterna och fascisterna fr att det frmjade Tyskland; bde p kort sikt i form av trning och erfarenhet fr tysk personal och att man fick testa sin utrustning i flt, samt p lng sikt med tanke p att de diplomatiska frbindelserna med Spanien frbttrades. Att tro ngonting annat r naivt, srskilt med tanke p att Hitler var villig att offra baltstaterna och Finland t kommunisterna i tyska intressen.
Du r vl medveten om att han ngrade sig om att han hjlpte monarkisterna och inte arbetarklassen? Varfr tror du att det r s?
Citat:
I vilket fall kan man med goda argument hvda att Spanien snarare hade varit en belastning n en tillgng fr axelmakterna, f.f.a. p.g.a. att landets neutralitet tillt tyskarna att handla med spanjorerna under kriget, men ven p.g.a. att Tyskland hade ftt en lngre kust att frsvara mot de vstallierades oundvikliga landstigning om Spanien hade blivit inblandat i kriget.
Du tror vl nd inte p allvar att ett land med fyrtio miljoner mnniskor skulle stjlpa mer n hjlpa, om de frskte hjlpa Tyskland i WWII? Om du tror det, s freslr jag att du drar ner p doserna LSD innan du stter dig framfr Flashback.
Citera
2010-11-21, 12:45
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Vad sger ni, var Franco bra eller dlig? Var hans regim ett idealsamhlle i modern tid fr en konservativ? Eller var hans ideologi utopisk och extrem?

Franco var varken utopisk eller extremistisk, till skillnad frn de fascistiska elementen i hans regering som eventuellt ersattes, utan han var snarare en pragmatiskt lagd traditionalist. Nr det blev uppenbart att Spanien behvde marknadsliberala reformer fr att ka sitt vlstnd s tillt han det exempelvis.

Min syn p Franco och resten av de spanska militrerna som var ledande i kontrarevolutionen r p det stora hela positiv, med tanke p att de motverkade de kulturfrstrande marxistiska krafterna som var starka i landet under den tiden.
Citera
2010-11-21, 13:03
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Du r vl medveten om att han ngrade sig om att han hjlpte monarkisterna och inte arbetarklassen?

Jag har lst om det, ja. Dock tror jag knappast att marxisterna hade stllt sig p Tysklands sida om de hade vunnit inbrdeskriget, utan de hade nog t.o.m. utgjort ett flankhot mot Tyskland under 1941-1945 nr man var i krig mot Sovjetunionen, men det r alternativ historia s det kan man inte yttra sig om med ngon 100-procentig skerhet.

Citat:
Varfr tror du att det r s?

Fhrern var -som dagens historiker och hobbyhistoriker- knappast immun mot efterklokhet sjlv, och inte heller irrationell sdan. Det var ven i krigets slutskede han yttrade detta om jag inte missminner mig.

Citat:
Du tror vl nd inte p allvar att ett land med fyrtio miljoner mnniskor skulle stjlpa mer n hjlpa, om de frskte hjlpa Tyskland i WWII? Om du tror det, s freslr jag att du drar ner p doserna LSD innan du stter dig framfr Flashback.

Ja. Det du verkar frbise r att det finns fler faktorer att ta i tanke:
  • Den geografiska. Om Spanien hade gtt med i kriget p Tysklands sida, s hade en stor andel av deras styrkor behvt stanna fr att frsvara landet mot eventuella landstigningar, f.f.a. senare i kriget.
  • Industri och ekonomi. Den spanska industrin och ekonomin var svag, och man kan inte anta att de hade kunnat utrusta och underhlla ngra fantastiska mngder styrkor som hade varit avgrande fr kriget.
  • Inbrdes problem. De marxistiska elementen fanns fortfarande i landet.
  • Logistik. Tyskarna hade redan problem med att underhlla sina egna soldater vid stfronten som det var.

Jag r ppen fr att en ervring av Gibraltar hade varit en mjlighet, men det hade knappast varit avgrande fr kriget med tanke p att britterna fortfarande hade haft Suez kanalen och Kriegsmarine hade endast haft en ytterest begrnsad nytta av detta, med tanke p att man inte kunde mta sig med Royal Navy, som var vrldens verlgset starkaste flotta vid tidpunkten.

Spaniens befolkning lg f.. p ~25.5 miljoner 1939.
Senast redigerad av Landsknecht 2010-11-21 kl. 13:32.
Citera
2010-11-21, 14:10
Medlem
Norpheuss avatar
ven om Franco rddade sitt land frn de rda horderna s kan jag inte gilla honom pga av hans massavrttningar och bombningar av sitt egna folk.
Citera
2010-11-21, 21:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som ni ser har jag en bild p Franco som avatar, men det r mest fr provokation. Jag tycker mig inte vara nog plst (ven om jag lst en del, men det r s svrt att f en uppfattning nr man hela tiden mste filtrera sig genom all vnsterpropaganda) om hans regim fr att slutgiltigt kunna sga bu eller b, ven om jag, utifrn mina begrnsade kunskaper faktiskt ser positivt p Francos regim

Franco var ju inte, ssom myten vill gra gllande, fascist. ven om han samarbetade med fascister under inbrdeskriget fr att bekmpa kommunisterna var han en katolsk, traditionalistisk rojalist och inget annat. Spanien var frsts ingen demokrati i den mening vi talar om demokrati idag, dock gjorde han Spanien till en katolsk monarki, ngot som jag som konservativ nd mste sga mig anse vara det ultimata statsskicket. Ni lutheraner kan ju tnka er en luthersk monarki istllet och utg frn det.

Enligt min mening var det frsts bra att han bekmpade kommunismen. Det var ocks bra att han terinfrde monarkin och gav Kyrkan en stark stllning i samhllet. Det negativa r den personkult han byggde runt sig sjlv men ven om det stmmer att s mnga oliktnkande blev frfljda etc.

Min uppfattning r att en stat som inte klarar av ett demokratiskt styrelseskick inte r vrd att bevara. Jag tror att Spanien hll ihop trots, och inte tack vare, Franco. Men att Juan Carlos har lyckats bde hlla ihop Spanien och bevara demokratin, visar att det finns potential i landet. Denna hade sannolikt kunnat utvecklas tidigare om inte Franco hade hindrat det.
Franco var mhnda bde katolik och p slutet rojalist, men i grunden var han fascist, och han samarbetade med andra fascister och ven med nazister, vilket omjligen gr att bortse ifrn. Det visar ocks att katolska lnder r litet mindre plitliga demokratiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in