Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Du r vl medveten om att han ngrade sig om att han hjlpte monarkisterna och inte arbetarklassen?
Jag har lst om det, ja. Dock tror jag knappast att marxisterna hade stllt sig p Tysklands sida om de hade vunnit inbrdeskriget, utan de hade nog t.o.m. utgjort ett flankhot mot Tyskland under 1941-1945 nr man var i krig mot Sovjetunionen, men det r alternativ historia s det kan man inte yttra sig om med ngon 100-procentig skerhet.
Citat:
Varfr tror du att det r s?
Fhrern var -som dagens historiker och hobbyhistoriker- knappast immun mot efterklokhet sjlv, och inte heller irrationell sdan. Det var ven i krigets slutskede han yttrade detta om jag inte missminner mig.
Citat:
Du tror vl nd inte p allvar att ett land med fyrtio miljoner mnniskor skulle stjlpa mer n hjlpa, om de frskte hjlpa Tyskland i WWII? Om du tror det, s freslr jag att du drar ner p doserna LSD innan du stter dig framfr Flashback.
Ja. Det du verkar frbise r att det finns fler faktorer att ta i tanke:
- Den geografiska. Om Spanien hade gtt med i kriget p Tysklands sida, s hade en stor andel av deras styrkor behvt stanna fr att frsvara landet mot eventuella landstigningar, f.f.a. senare i kriget.
- Industri och ekonomi. Den spanska industrin och ekonomin var svag, och man kan inte anta att de hade kunnat utrusta och underhlla ngra fantastiska mngder styrkor som hade varit avgrande fr kriget.
- Inbrdes problem. De marxistiska elementen fanns fortfarande i landet.
- Logistik. Tyskarna hade redan problem med att underhlla sina egna soldater vid stfronten som det var.
Jag r ppen fr att en ervring av Gibraltar hade varit en mjlighet, men det hade knappast varit avgrande fr kriget med tanke p att britterna fortfarande hade haft Suez kanalen och Kriegsmarine hade endast haft en ytterest begrnsad nytta av detta, med tanke p att man inte kunde mta sig med Royal Navy, som var vrldens verlgset starkaste flotta vid tidpunkten.
Spaniens befolkning lg f.. p ~25.5 miljoner 1939.