• 1
  • 2
2004-07-04, 11:25
Medlem
Läste en insändare i går, en man tyckte att man borde föra register över allas DNA (Vid födsel och alla som redan är födda ska lämna prov). För att underlätta vid ev. brottsutredningar. Han tyckte att "Alla som är hederliga borde inte ha någonting emot detta".

Jag har själv inte helt bestämt mig vad jag tycker om saken, men måste hålla med om att han har delvis rätt, om man är hederlig, varför inte??

Här lär det finnas starka åsikter! =)

PS. Var det här rätt tråd?
Citera
2004-07-04, 11:29
Bannlyst
Sjukare för varje dag blir det. Snart har man väl inopererad GPS på sig så dom vet var man är också, osv..
Citera
2004-07-04, 11:50
Medlem
Kan tyckas sjukt

Och kanske är det oxå.. Men om man kan redusera mord, våldtäckter och andra grova brott. Så kanske man kan offra lite integritet? Jag tycker nog inte att det är så farligt om dom har min DNA... Såvida jag inte har missat någon aspekt.. Vad händer om det kommer i fel händer? Vad skulle det kunna användas till? Vet inte..
Citera
2004-07-04, 11:53
Medlem
agitators avatar
det är ju inte omöjligt att ens DNA kan hittas på en brottsplats trots att man inte har någon delaktighet i brottet. Näe, sådant övervakarsamhälle skulle inte jag vilja leva i.
Citera
2004-07-04, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
det är ju inte omöjligt att ens DNA kan hittas på en brottsplats trots att man inte har någon delaktighet i brottet. Näe, sådant övervakarsamhälle skulle inte jag vilja leva i.

Exakt, Polisen skulle ju kunna binda dig till vilken skit som helst, som man inte har det minsta med att göra.
Citera
2004-07-04, 12:20
Medlem
detta är ju ett typiskt såssar förslag som går till baka på den ras hygeni som pär albin förespråkade på 30 talet,
det roliga är att det redan finns ett dna register men det fick inte polisen använda sig av fören anna lind blev knivad, då sket man i alla regler,
ja perssonligen anser att polisen skall klara av att göra sitt jobb utan dna tester, det klarade man ju en gång i tiden
men det vill man inte orsaken är som ja ser det att man vill frigöra ressurser för att polisen skall kunna sova på E4 med den ekonomiska vinst för den fete och hans svarta håll i offentliga sektorn och då a kassan kommer att bli överbelastad snart,
nästa steg är att spåra genetiska kombinationer som inte är bra och vitaga åtgärder mot dessa och det har man redan börjat med då försäkrings bolag kräver tester av gen uppsättningen för att bevilja försäkringar,
nästa steg är att en gen uppsätning som inte till 99% stämmer med alva myrdal inte är såssiskt riktig och får inte finnas, men gnäll inte på mig ja röstar inte på dom ansvaret ligger på någon annan en bidrags tagare så klart
Citera
2004-07-04, 12:29
Medlem
Cohibas avatar
Nej, nej och åter nej. Ett vimsigt och tanklöst förslag. Även om Helénmördarkräket hade hittats på nolltid med den här metoden, så finns det gränser för hur den personliga integriteten för oskyldiga får kränkas och den gränsen är redan nådd. Man kan alltid motivera ökad övervakning med att man kan minska brottsligheten, men man måste alltid fråga sig vad värsta tänkbara regimer (alltså nazister och kommunister) kan ställa till med om de olyckligtvis skulle råka ta över en stat med utbyggda kontrollsystem. Konsekvenserna vore långt värre än en och annan lösspringande mördare. Helénmördaren är trots allt en mindre skadlig figur än Hitler och Stalin.
Citera
2004-07-04, 12:32
Medlem
LadyTieras avatar
jag ställer mig emot det, ett grovt intrång i privatlivet, dna registrerar alla som dömts för grova brott och sexualbrott istället.
Citera
2004-07-04, 12:33
Medlem
du glömmde pärsson och palme
Citera
2004-07-04, 12:34
Medlem
Viktorias avatar
Nej. Av samma skäl som jag uppgav i "Ytterligare en ny lag som underlättar.."
Citera
2004-07-04, 12:35
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
dna registrerar alla som dömts för grova brott och sexualbrott istället.

Instämmer till fullo.
Citera
2004-07-04, 12:52
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Nej, nej och åter nej. Ett vimsigt och tanklöst förslag. Även om Helénmördarkräket hade hittats på nolltid med den här metoden, så finns det gränser för hur den personliga integriteten för oskyldiga får kränkas och den gränsen är redan nådd. Man kan alltid motivera ökad övervakning med att man kan minska brottsligheten, men man måste alltid fråga sig vad värsta tänkbara regimer (alltså nazister och kommunister) kan ställa till med om de olyckligtvis skulle råka ta över en stat med utbyggda kontrollsystem. Konsekvenserna vore långt värre än en och annan lösspringande mördare. Helénmördaren är trots allt en mindre skadlig figur än Hitler och Stalin.

Håller med. Det är verkligen ett idiotiskt förslag - vad blir nästa infall, att rigga kameror hemma hos folk så att storebror kan se så att man inte sysslar med olagligheter?

Apropos microships, så lär den engelske lillprinsen ha ett sådant inopererat i häcken. Eller så påstås det bara för att skrämma iväg eventuella kidnappare ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in