Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-11, 11:39
  #1
Medlem
Sempa2s avatar
Ett snäpp närmare USA..
Är det ett steg vi vill ta, och hur ska vi visa vårt missnöje?

http://www.expressen.se/nyheter/1.22...-i-sex-manader
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8107378.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Justitieminister Beatrice Ask presenterade lagen under en presskonferens på Rosenbad.
Förslaget, som nu ska granskas av lagrådet, innebär att operatörer blir skyldiga att lagra uppgifter om vem som kommunicerar med vem, var, när, hur det sker, över telefon och på internet.

Sparas i sex månader
Även information om vilken utrustning som använts ska lagras.
Lagförslag, som är ett införande av EU:s så kallade datalagringsdirektiv, innebär att operatörer ska tvingas att spara dessa trafikdata i minst sex månader.
– Vi föreslår kortast möjliga tid, sex månader, med hänsyn till integritetsskyddet, sa Beatrice Ask på en presskonferens.
Uppgifterna får inte avslöja innehållet i kommunikationen.

Blir lag 1 juli
Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den första juli nästa år.
Uppgifterna får enbart användas för att bekämpa allvarliga brott, sa Ask.
Vad det gäller så kallad grooming och förtalsbrott ska brottsbekämpande myndigheter även få tillgång till så kallade abonnemangsuppgifter, till exempel ip-nummer.
– För att komma åt den typen av brottslighet måste man få tillgång till de här uppgifterna.
I lagförslaget står även att operatörerna ska skapa ett gott skydd för hur de sparas.
Kostnaderna för lagringen får operatörerna själva stå för. Myndigheterna ska däremot ersätta operatörerna för de kostnader det innebär att plocka fram uppgifterna

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Regeringen presenterade i dag ett förslag om lagring av trafikuppgifter.
– Det är till för att skapa bättre förutsättningar för att utreda brott, säger justitieminister Beatrice Ask.


Lagförslaget är Sveriges svar på det EU-direktiv som antogs för fyra år sedan, där medlemsländerna blev skyldiga att lagra trafik och lokaliseringsuppgifter om abonnemang och användare.
– Uppgifterna svarar på frågorna vem som kommunicerade med vem, när det skedde, var de befann sig och vilken utrustning som användes, säger justitieminister Beatrice Ask.
Uppgifterna ska enligt justitieministern användas vid bekämpning av grova brott.

Grov brottslighet

– I väldigt hög utsträckning handlar det om grov brottslighet och organiserad brottslighet, men det finns exempel på mordfall där det har haft betydelse att se hur en person har rört sig. Positioneringsbestämmelser är väldigt väsentliga, säger Beatrice Ask.
Innehållet kommer däremot inte att lagras, detta kommer Post och Telestyrelsen att kontrollera.
– Det är för att skydda uppgifterna och för att detta ska hanteras på ett ansvarsfullt sätt.
I vissa medlemsländer inom EU lagras trafikuppgifterna upp emot två år, men i Sverige ska uppgifterna lagras i sex månader enligt förslaget.
– Regeringen föreslår kortast tid med hänsyn till integritetsskyddet, säger Beatrice Ask.

”Stabilt regelverk”
– Vi väljer också att reglera detta i lag och inte i förordning. Det gör att man får ett mer stabilt regelverk där riksdagens kontroll ökar.

Kan du förstå att medborgare kan uppleva det här som övervakning?
– Ja, när Thomas Bodström ursprungligen började dra igång frågan om lagring av teledata var jag väldigt kritisk. Jag har också granskat det på vägen med kritiska ögon. Det är klart att människor inte vill ha uppgifter om vad man gör registreras. Sen har förslaget blivit bättre under resans gång och man måste väga detta mot brottsbekämpande myndigheters behov av uppgifterna och jag tycker vi börjar se en balans i detta.
Förslaget, som nu skickas till Lagrådet, är tänkt att träda i kraft 1 juli nästa år.

__________________
Senast redigerad av Sempa2 2010-11-11 kl. 11:45.
Citera
2010-11-11, 11:44
  #2
Medlem
Defunctuss avatar
Visa erat missnöje genom att flytta ifrån Sverige, då kan dom få leka med stackarna dom har kvar hur mycket dom vill.
Citera
2010-11-11, 12:01
  #3
Medlem
BrandonNovaks avatar
Har man ingenting att dölja så spelar det väll ingen roll?
Citera
2010-11-11, 12:02
  #4
Medlem
Detta handlar om att spana på brottslingar och terrorister.

Ja vi är den största fristaden i Europa för misstänkta terrorister, och nu måste vi ta tag i problemen som våran "underbara" asyl-politik har skapat.
Citera
2010-11-11, 12:22
  #5
Medlem
Sempa2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandonNovak
Har man ingenting att dölja så spelar det väll ingen roll?

Jag ser det med som ett grovt inkräktande av den personliga intregiteten (stavning).
Citera
2010-11-11, 12:25
  #6
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandonNovak
Har man ingenting att dölja så spelar det väll ingen roll?
Så du anser inte att proportionalitetsprincipen vida överskrids genom att staten ges full möjlighet att bevaka svenska folkets rörelser och telefontrafik i jakten på "osynliga terrorister" och grova brottslingar?

Det uppdagades nyligen att USA har övervakat och registrerat svenska medborgare med hjälp av polisen, vilket är att rubriceras som landsförräderi.

Är det inte viktigare att vi granskar politikerna än folket?
Citera
2010-11-11, 12:28
  #7
Medlem
Vem bryr sig om vad jag skickar för sms. Jag har ju ändå inte gjort något dumt.
Citera
2010-11-11, 12:29
  #8
Medlem
fraloggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandonNovak
Har man ingenting att dölja så spelar det väll ingen roll?

Grejjen är lite att ingen har enledning till att dölja någonting, egentligen, men måste ändå göra detpå grund av att det finns _andra_ som tar illa vid sig av att de tycker som de gör. Jag själv hatar blattar, röstar SD, röker gräs en gång om året och sånna där saker vettu. Kom det ut till fel statlig myndighet, min arbetsgivare eller facket så kan hela mitt liv gå åt helvete. Så man måste dölja lite saker för att rädda sig själv ifrån andra tex staten. Därför vill man inte privat kommunikation skall lagras och att man skall behöva tänka varje gång man skickar ett mail eller SMS: "vem kommer läsa det här nu", det är så fel.

Det som vår stat idag håller poå att bygga upp är någonting de utövade under nazi-tiden, Stasi, total övervakning. Då hade de inte verktygen för det men idag har de det och som du ser skrider de nu till verket, för "din säkerhets skull" eller "mot terrorismen". Men ack ack, hur ofta är du kontakt med myndigheterna idag och det gäller någonting BRA.. aldrig va? Trodde det.
Citera
2010-11-11, 13:17
  #9
Medlem
stevenseagals avatar
Förstår inte att asen gång på gång får driva igenom sånna här skitlagar. Som vanligt skyller man på att förhindra brottslighet osv.
Terrorister och kriminella vet att de är objekt för övervakning och skickar väl inte sms som typ "VI SPRÄNGER X KLOCKAN Y, SES FEM MINUTER INNAN VID Z"
Citera
2010-11-11, 13:17
  #10
Medlem
Pungen-s avatar
Problemet är att all riktig kriminalitet, typ planering av terrordåd etc, som jag (antar) att detta är till för använder sig av krypterade mail och då är denna lag ganska tam. Istället får lagen gemene man att känna sig kränkt.

Jag tycker det ska finnas en misstanke till brott eller misstanke till uppsåt för att få avslyssna telefon, sms, datatrafik etc.
Däremot tycker jag att det ska räcka med en väldigt vag misstanke och det bör inte vara krångligt för polis att få tillstånd.
Citera
2010-11-11, 13:53
  #11
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Fyfan nu är det ju inte utan att man blir lite sugen på en terrorattack mot justitiedepartementet, att det där jävla miffot får styra.
Citera
2010-11-11, 14:23
  #12
Medlem
Rinnts avatar
men vi kan stoppa terrorism och barnporr med en sån här lag! Tänk på barnen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in