2011-04-09, 13:39
Medlem
Jag förstår TS tanke, när jag var var liten, runt tio tor jag att jag var, funderade jag på om jag var den enda som levde och alla andra var illusioner som fanns i mitt huvud, dvs att jag var galen, ensam, och såg människor som egentligen inte fanns överallt. Så vitt jag vet fortfarande är det ingen omöjlighet, då jag inte har något bevis för att alla andras medvetanden existerar. Nu känner jag mig själv iofs säker på att det inte är så, då jag inte riktigt förstår hur jag skulle ha hamnat i denna drömvärld, och varför bara mitt medvetande skulle existera, men 100 procent äker kan man inte vara...
Citera
2011-04-11, 22:54
Medlem
Är allt en illusion?

Har sökt runt men hittar ingen tråd om detta.

Är allting du ser, hör, och människorna du känner bara en illution? Finns det verkligen där på riktigt eller är det bara dina sinnen som spelar ett spratt för att tillfredsställa dig, dina tankar och din livssituation. Jag ser inget som kan motbevisa det...
Citera
2011-04-11, 22:57
Medlem
Enda motbevisningen är ju din egna övertygelse och uppfattning av denna "illusion".
Uppfattar du den som verklig då är den det.
Vore det dock en illusion då borde vi med bara sinnet kunna manipulera den efter vilja.
Citera
2011-04-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Enda motbevisningen är ju din egna övertygelse och uppfattning av denna "illusion".
Uppfattar du den som verklig då är den det.
Vore det dock en illusion då borde vi med bara sinnet kunna manipulera den efter vilja.

Tror inte att vi i sånna fall skulle kunna styra det vi ser med fri vilja utan att det styrs av det undermedvetna och livssituationen. Är du en glad, sprallig och social typ, ja då styr ditt undermedvetna dina sinnen på så vis att du får bekräftelse av dina vänner och dina handlingar. fast egentligen är vännerna bara en illution för att dina sinnen ska få bekräftelse...
Senast redigerad av -Earplug- 2011-04-11 kl. 23:09.
Citera
2011-04-11, 23:11
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Tja...Alla känslor, minnen och associationer du upplever när du ser...tja vad som helst uppstår ju i din hjärna och finns inte på ett objektivt plan så man kan i alla fall säga att världen som vi ser den är delvis en illusion eller åtminstone inte helt "ärlig" då den filtreras...

Men jag tror verkligheten existerar om vi säger det så...
Citera
2011-04-11, 23:13
Medlem
Jonblunds avatar
Har varit uppe här förr. Denna uppfattning går under namnet solipsism och kan inte motbevisas, men det finns väldigt mycket som talar mot den. Torde inte finns många solipsister bland dagen filosofer.
Citera
2011-04-11, 23:35
Medlem
å fan, visste inte att det hette Solipsism.

Låt oss då ändra perspektiv på tråden så att den slipper bli nerstängd.
Matematisk Solipsism.

Tror ni att vi människor är förprogrammerade av någon sorts matematiskt system som styr alla våra handlingar i livet? Var vi är och vad vi gör vid en viss tidpunkt, men att allt materiellt fortfarande bara är en illution för att tillfredsställa hjärnan utifrån livssituationen?

...Det här är Deep Shit!...
Citera
2011-04-11, 23:38
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Earplug-

Är allting du ser, hör, och människorna du känner bara en illution? Finns det verkligen där på riktigt eller är det bara dina sinnen som spelar ett spratt för att tillfredsställa dig, dina tankar och din livssituation. Jag ser inget som kan motbevisa det...

Jag tror såhär, Om allt var en illusion så hade vi inte kunnat ifrågasätta och vara skeptiska!
Citera
2011-04-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Jag tror såhär, Om allt var en illusion så hade vi inte kunnat ifrågasätta och vara skeptiska!

Varför inte? Att vara skeptisk skulle även det kunna vara styrt av det undermedvetna som påverkar dina sinnen och tankar så att du känner tillfredställelse och är nöjd med ditt skeptiska beslut.
Citera
2011-04-13, 00:39
Medlem
PierreKirbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Earplug-

Marijuana brukar ha den effekten
Citera
2011-04-13, 11:38
Medlem
En intressant tanke som jag tror att de flesta har haft någon gång, men som ter sig orimlig när man funderat igenom det hela. Skulle det enda medvetandet i, ja, var du nu skulle befinna dig, om du ens skulle befinna dig nånstans, vara du? Skulle du ha alla dessa ting runt dig inprogrammerade i hjärnan från födseln, eller vad skulle alla dessa illusioner grunda sig på, har du hittat på allt själv omedvetet? Alla andra antagna medvetanden som finns, är de illusioner? (den egentliga stora frågan)

Jag menar att världen är alldeles för komplicerad och perfekt sammanbunden för att den skulle kunn a vara en illusion som vi på något sätt har byggt upp med vårt undermedvetna (för att lyckas fantisera fram denna värld skulle vår intelligens behöva vara så ofantligt stor att jag har svårt att föreställa mig det :P)

Detta kan nästan jämföras med religion, på ett sätt, då det inte finns några bevis eller grunder för det, utan mest är entanke, som absolut inte är omöjlig, men heller inte har någon egentlig grund att stå på.

Fortsätt spawna!
Citera
2011-04-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
En intressant tanke som jag tror att de flesta har haft någon gång, men som ter sig orimlig när man funderat igenom det hela. Skulle det enda medvetandet i, ja, var du nu skulle befinna dig, om du ens skulle befinna dig nånstans, vara du? Skulle du ha alla dessa ting runt dig inprogrammerade i hjärnan från födseln, eller vad skulle alla dessa illusioner grunda sig på, har du hittat på allt själv omedvetet? Alla andra antagna medvetanden som finns, är de illusioner? (den egentliga stora frågan)

Jag menar att världen är alldeles för komplicerad och perfekt sammanbunden för att den skulle kunn a vara en illusion som vi på något sätt har byggt upp med vårt undermedvetna (för att lyckas fantisera fram denna värld skulle vår intelligens behöva vara så ofantligt stor att jag har svårt att föreställa mig det :P)

Detta kan nästan jämföras med religion, på ett sätt, då det inte finns några bevis eller grunder för det, utan mest är entanke, som absolut inte är omöjlig, men heller inte har någon egentlig grund att stå på.

Fortsätt spawna!

Du är inne lite på samma spår som mig här...
Kanske är det så att när vi upptäcker nya platser vi aldrig har varit på tidigare, slumpar hjärnan alla ting som finns på denna plats och har samtidigt memorerat alla platser vi har varit på förut. Då tänker ni säkert; " men alla andra människor som redan har varit på den nya platsen innan vet ju hur det ser ut där". På det skulle jag svara att "alla andra", vänner, bekanta, familj, bara är illutioner som din hjärna sätter upp och hjälper dig genom ditt liv. Då kommer man fråga sig; är jag den enda i världen?" (vet att det redan finns en tråd om det). Alltså har din hjärna räknat ut redan från födseln vilka platser du kommer besöka under ditt liv. Om det nu är så att hjärnan slumpar alla nya platser så skulle det minska tanken om att hjärnan är så otroligt komplicerad som du säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in