Citat:
Ursprungligen postat av
Niceshit
Men frågan är hur du ska kunna bevisa att du inte bara hittar på universum och alla svar som du ser i tråden bara blir skapat random i din hjärna, varje halvtimma-timma för att ge dig en illusion att fler människor än dig själv verkligen finns här?
När du ringer någon går det fram toner, bara för att din hjärna ska hinna ta fram rösten som personen har som du ringer och hela samtalet som kommer att hända. Säger du hej kommer du få ett svar hej.
Har du aldrig vart med om något du
inte kan förklara?
När du tittar över större landskap blir det suddigt längre bort
bara för att ge dig en illusion att det är längre bort.
Hela världen händer inte i hjärnan hela tiden, utan den skapas när du väl ser det.
Sitter du inne hela dagen, finns det inga bilar eller människor utanför, utan bara ljud som ger dig en illusion som säger till dig "bilar åker förbi och människor går runt utanför".
Bra skrivet jag förstår mkt väl vad du menar men vad är skillnaden förutom att "spara på zettabytes" på att skippa onödig grafikrendering?
Om jag kollar på en tunnel när dom börjar gräva igenom ett stort fjäll, och sedan återvänder när den är färdig, har varje stenkross beräknats under tiden jag vart borta?
Om inte, har jag då bara fantiserat ihop slutresultatet och hoppat över naturlagarna som innefattas av sten-borrning? Om inte naturlagarna spelar nån roll så finns det ju inget att förhålla sig till... varje dag man tittar ut genom fönstet kan man mötas av helt olika verkligheter, ändå övertygad om att allt stämmer.
Det är smått intressant fastän det lutar mot meningslösheten, fortfarande en riktig haj på att underhålla sig själv i vilket fall, ganska tråkigt svar men hur tråkigt är det inte om en dinosaurie kliver in genom golvtaket och jag automatiskt fyller på med en helt naturlig förklaring och går vidare med dagen?
Dinosaurier kliver ju alltid in genom golvtaket fantiserar jag, fast dom alldeles innan vart utdöda i 65 miljoner år, något jag fantiserade bort i samma stund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vanefilmande
SluMp.. Ett annat exempel jag gillar är att se mänskligheten/livet som en kemisk reaktion, kaotiskt om man är i själva reaktionen, dock kan allt beräknas av en betraktare med alla data.
Om det här med solipsism går att motbevisa eller ej vet jag inte ännu,
däremot har jag hört några ord om att determinism inte beskriver världen på kvantnivå, som att det inte går att avgöra, beräkna, betrakta alla dataparametrar utan att också samtidigt påverka systemet. om det nu motbevisar nåt..
Nu är jag ingen filosof eller kvantfysiker så ja borde ta och gå igenom lite såna trådar igen kansk.