2010-11-15, 23:44
Medlem
RedCrabs avatar
Jag skrev nyligen ett inlgg om finska fighters p en annan trd.

Jag r inte sjlv frn Finland men jag r fascinerad ver deras livstil och hur deras politik och syn mot invandrare hanteras. Kort sagt s r svenskar mesar jmfrt med finnarna och ingen ifrgastter "finsk kultur".

Hur som helst, jag r glad att vi har svenskar som tvlar i UFC och just nu r det Alexander Gustafsson som r aktuellt i dag. Jag lser p somliga mma-sidor att mnga vill ha in fler svenskar till UFC och frgor som "vem blir nsta svensk till UFC?" frgas rtt s ofta.

Efter att ha fljt finsk mma sedan r 2004 kan jag konstatera att finnar r i mnga fall bttre n svenska fighters. Det r ocks Finland som arrangerar fler mma-galor jmfrt med Superior Challenge och The Zone Fc som hypas upp till ett stort verdrift att man brjar bli irriterad, det frstnmnda (Superior Challenge) skall ju tydligen vara s unikt att ingen annan gala runtom i Europa kan sl det , det r i princip bara mrkesplagg som str fr sponsorerna , de plockar in inaktiva veteraner som var som bst fr 3-5 r sedan. Nu var iofs det senaste SC rtt ok, somliga svenskar fick stryk, andra inte, men terigen , Finlans har oftare galor och finska fighters kan g upp till fem matcher rligen och oftast alltid mot starka namn frn Europa.

Folk pratar om Jrgen Kruth, Ilir Latifi, Reza Madadi, David Bielkheden (jo tjena), Musoke och s vidare. Frst och frmst hur mnga matcher har alla dessa namn gtt? Ilir har gtt en, Reza tv, Musoke tv , David tre , Jrgen 0 och enda matchen har gr upp r mot ett freak i K-1 regler.

Tittar vi p finska fighters s har vi fljande som jag grna rekommenderar att ni kollar upp:

- Markus Vanttinen / LHW / 16-2-0/ Fyra matcher har han gtt ir
- Niko Puhakka / LW / 20-11-0/ Fem matcher har han gtt ir
- Toni Valtonen / LHW/ 22-11-0/ Tre matcher har han gtt ir
- Juha Saarinen / LHW/ 6-1-0/ Tv matcher har han gtt (har spat tre svenskar)
- Anton Koivanen / LW / 12-4-0/ En match, men han gick fyra matcher frra ret och han gr en match till inom ett par veckor.
Jarkko Latimaki/ LW/ 17-6-0/ Tv matcher har han gtt ir

Timo Suhonen / MW/ 11-1-0/ Tv matcher har han gtt ir och vinsterna kommer ifrn tv svenskar.

S egentligen kan man ju undra ett par saker, varfr matchas inte dessa finnar mot svenskar? r svenska fighters mer "vrdefulla" och bttre jmfrt med vriga skandinavien? Sist jag kollade s var Martin Kampmann i UFC och Joachim Hansen i DREAM och vann nyligen i Superior Challenge, islnningen Gunnar Nelson verkar gng p gng vinna allt som har med MMA att gra.

Anledningen varfr jag stller denna frga r fr att verkligen f svar p en sak: Vad r det fr fel p finnarna och deras meriter? Frtjnar Sverige att arrangera en match i UFC som det pratas vilt om nu p olika svenska mma-sidor? Enligt mitt tycka s tycker jag att Finland frtjnar det alla gnger, dessutom s r armbgar tilltna dr och de har gott om Sisu dr
Citera
2010-11-16, 00:28
Medlem
Wads avatar
Anledningen till att det snackat om "nsta svensk i ufc" r vl troligtvis fr att det r svenska forum du lser p. Kollar du p tex ett finsk forum s lr det ju diskuteras om vem som blir nsta finlndare i ufc?
Citera
2010-11-16, 01:02
Medlem
ga_mannens avatar
Finnarna fightas p bra niv i m-1, det r mer n vad vi svenska gr

Sedan finns det ett par finnar som det r underligt att inte ufc har snappat upp och ocks ett par som ufc nog gr bst i att hlla avstnd frn (puhakka och valtonen t ex) av uppenbara skl.
Citera
2010-11-16, 08:05
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ga_mannen
Sedan finns det ett par finnar som det r underligt att inte ufc har snappat upp och ocks ett par som ufc nog gr bst i att hlla avstnd frn (puhakka och valtonen t ex) av uppenbara skl.
Knde inte igen namnen men gissade vad det var frgan om s jag bildgooglade dem
Citera
2010-11-16, 20:43
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ga_mannen
Finnarna fightas p bra niv i m-1, det r mer n vad vi svenska gr

Varfr ska UFC undvika dom, vad har dom gjort eller vad menar du
Citera
2010-11-16, 21:07
Medlem
Finns/fanns en snubbe som sg ut som en dvrg fr sin viktklass, lindhares eller nt, fetsp sist iaf
Citera
2010-11-16, 21:50
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Varfr ska UFC undvika dom, vad har dom gjort eller vad menar du

Om jag inte r helt ute och cyklar s r de nynazister, eller har tminstone liknande sympatier och framfrallt tatueringar.
Citera
2010-11-18, 10:39
Medlem
Lste jag fel? Jrgen 0 matcher? sist jag kolla 3-0 i mma.
Citera
2010-11-18, 11:36
Medlem
Kruth har 0 matcher i r...

En annan Finne som r p gng nu r Tom Niinimki (14-5-1) som tvlar i -66kg. Han har gjort come-back i r, gtt 4 matcher varav han vunnit alla i verlgsen stil. Dom tv senaste mot motstnd som varit 10-0 och 9-0. P lrdagen mter han Serjej Grecicho som r rankad nr. 2 p ground and pounds lista ver europeiska fighters (Niinimki r rankad nr. 4). Om Niinimki vinner den matchen borde han vara nra ett kontrakt med UFC.

http://www.sherdog.com/fighter/Tom-Niinimaki-5639 (hans senaste match finns inte p sherdog nnu, men han utklassade Dave Hill som allts hade ett record av 9-0).

http://www.groundandpound.de/mma/ran...ht-145lb-66kg/

EDIT

Hr finns det en ganska bra engelsksprkig preview p lrdagens Cage 14 dr Niinimki, Anton Kuivanen och Marcus Vnttinen gr match:
Part 1
http://beatingsfromthenorth.blogspot...s-preview.html
Part 2
http://beatingsfromthenorth.blogspot...w-part-ii.html
Senast redigerad av Jcaesar 2010-11-18 kl. 12:35.
Citera
2010-11-18, 14:29
Medlem
RedCrabs avatar
Om Gustafsson fick ett UFC-kontrakt (som d gick mot tv icke-stora namn innan han gick ver till UFC) s borde vl Markus Vnttinen ocks gra det tycker jag. Jag menar, va fan krvs det fr att han skll f tvla i UFC?
Citera
2010-11-18, 16:12
Medlem
rateen4mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Om Gustafsson fick ett UFC-kontrakt (som d gick mot tv icke-stora namn innan han gick ver till UFC) s borde vl Markus Vnttinen ocks gra det tycker jag. Jag menar, va fan krvs det fr att han skll f tvla i UFC?

Kanske inte gtt p s stora galor utanfr landets grnser? Alex krde vl i KSW och s, rtta mig om jag har fel men Fight Festival r vl finskt?
Citera
2010-11-18, 19:25
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rateen4me
Kanske inte gtt p s stora galor utanfr landets grnser? Alex krde vl i KSW och s, rtta mig om jag har fel men Fight Festival r vl finskt?

Jo men Markus har gtt strre galor nd, M-1 r i princip Europas strsta MMA d det gller omsttningen. ven han har vunnit ver KSW-stjrnan Krzysztof Kulak och en till vid namn Antoni Chmielewski.

Jag tycker som sagt att Finland frtjnar att arrangera en UFC gala, dr kan ju de plocka in dessa namn som nmns i trden. Fr vilka skulle Sverige kunna erbjuda n Gustafsson? Reza r fortfarande otestad och gr tv matcher om ret till skillnad frn finnarna som gr 3-5 stycken rligen. Tor r inte p samma niv och resten av svenskarna r bara verskattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in