Jag skrev nyligen ett inlgg om finska fighters p en annan trd.
Jag r inte sjlv frn Finland men jag r fascinerad ver deras livstil och hur deras politik och syn mot invandrare hanteras. Kort sagt s r svenskar mesar jmfrt med finnarna och ingen ifrgastter "finsk kultur".
Hur som helst, jag r glad att vi har svenskar som tvlar i UFC och just nu r det Alexander Gustafsson som r aktuellt i dag. Jag lser p somliga mma-sidor att mnga vill ha in fler svenskar till UFC och frgor som "vem blir nsta svensk till UFC?" frgas rtt s ofta.
Efter att ha fljt finsk mma sedan r 2004 kan jag konstatera att finnar r i mnga fall bttre n svenska fighters. Det r ocks Finland som arrangerar fler mma-galor jmfrt med Superior Challenge och The Zone Fc som hypas upp till ett stort verdrift att man brjar bli irriterad, det frstnmnda (Superior Challenge) skall ju tydligen vara s unikt att ingen annan gala runtom i Europa kan sl det
, det r i princip bara mrkesplagg som str fr sponsorerna , de plockar in inaktiva veteraner som var som bst fr 3-5 r sedan. Nu var iofs det senaste SC rtt ok, somliga svenskar fick stryk, andra inte, men terigen , Finlans har oftare galor och finska fighters kan g upp till fem matcher rligen och oftast alltid mot starka namn frn Europa.
Folk pratar om Jrgen Kruth, Ilir Latifi, Reza Madadi, David Bielkheden (jo tjena), Musoke och s vidare. Frst och frmst hur mnga matcher har alla dessa namn gtt? Ilir har gtt en, Reza tv, Musoke tv , David tre , Jrgen 0 och enda matchen har gr upp r mot ett freak i K-1 regler.
Tittar vi p finska fighters s har vi fljande som jag grna rekommenderar att ni kollar upp:
- Markus Vanttinen / LHW / 16-2-0/ Fyra matcher har han gtt ir
- Niko Puhakka / LW / 20-11-0/ Fem matcher har han gtt ir
- Toni Valtonen / LHW/ 22-11-0/ Tre matcher har han gtt ir
- Juha Saarinen / LHW/ 6-1-0/ Tv matcher har han gtt (har spat tre svenskar)
- Anton Koivanen / LW / 12-4-0/ En match, men han gick fyra matcher frra ret och han gr en match till inom ett par veckor.
Jarkko Latimaki/ LW/ 17-6-0/ Tv matcher har han gtt ir
Timo Suhonen / MW/ 11-1-0/ Tv matcher har han gtt ir och vinsterna kommer ifrn tv svenskar.
S egentligen kan man ju undra ett par saker, varfr matchas inte dessa finnar mot svenskar? r svenska fighters mer "vrdefulla" och bttre jmfrt med vriga skandinavien? Sist jag kollade s var Martin Kampmann i UFC och Joachim Hansen i DREAM och vann nyligen i Superior Challenge, islnningen Gunnar Nelson verkar gng p gng vinna allt som har med MMA att gra.
Anledningen varfr jag stller denna frga r fr att verkligen f svar p en sak: Vad r det fr fel p finnarna och deras meriter? Frtjnar Sverige att arrangera en match i UFC som det pratas vilt om nu p olika svenska mma-sidor? Enligt mitt tycka s tycker jag att Finland frtjnar det alla gnger, dessutom s r armbgar tilltna dr och de har gott om Sisu dr