Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-07, 13:16
  #1
Medlem
phreuds avatar
Hallå alla hobbysprängare! Nu kommer en renodlad kemifråga som omväxling. Jag misstänker dock starkt att jag aldrig kommer få något svar på den.

Är det nån som vet om Nonylfenol ingår någonstans i processen vid fotoframkallning?

Tackar på förhand!
Citera
2004-07-07, 19:17
  #2
Medlem
andyboys avatar
Nonylfenol används väl mest som tillsats i tvättmedel och som värmestabilisator i olika plaster tillsammans med barium- och kalciumsalter. Fosfatestrar av nonylfenol används som flamskyddsmedel.

Används även som katalysator i härdning av epoxi-lim (här används även Dibensoylperoxid, ett kul men något instabilt ämne att köpa på t. ex Bauhaus.)

Varför undrar du? Skulle vara lättare att svara om man visste vad det är du fikade efter, är det den kemiska uppbyggnaden som har östrogena effekter, eller?
Citera
2004-07-07, 19:26
  #3
Medlem
phreuds avatar
Tack för utförligt svar, jag är uppriktigt förvånad att någon visste nånting alls om det

Jag har förstått att det har vissa skadliga effekter och vill veta om föroreningar av ämnet vi hittat i lokaler för fotoframställning är en tillfällighet eller direkt knutet till verksamheten.
Citera
2004-07-07, 22:17
  #4
Medlem
andyboys avatar
Ah fan. Det var en annan femma. Ingen som helst aning huruvida det används ("rent") i nån av processerna i ett foto-labb men som sagt, det finns i princip överallt. Har man inte en massa olika bad under framkallningen? Vet ni vad som använts i dessa?

Det kan vara så att det bildats när vissa "kraftigare" rengöringsmedel innehållande bensetoniumklorid börjar sönderdelas (inte troligt men fullt möjligt i en miljö med mycket olika kemikalier) men det kan även ha ingått i t. ex flamskyddsfärg. När målades det senast om i lokalen?
Citera
2004-07-07, 22:31
  #5
Medlem
phreuds avatar
Jag vet inte på rak arm vilka bad man använder under framkallningen, har för mig att ett är ammoniak iaf. Jag kan ställa frågan i foto-forumet och återkomma.

Det är egentligen ointressant om föroreningen av nonylfenol kommer av något annat än själva fotoframkallningen, jag behöver veta om det finns ett direkt samband. Anledningen är att om det finns ett samband så kan man anta att de andra rummen där det förekommit framkallning också kan antas vara förorenade, utan att vi behöver göra mätningar där.

Tack så mycket för dina informativa svar. Jag återkommer om jag får napp i foto-forumet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback