Citat:
Ursprungligen postat av Anden i kroppen
ETT HETT AVSLJANDE:
Nu r det
BEKRFTAT med hjlp av
bildbevis:
Det var INTE Iraks president SADDAM HUSSEIN som jnkarna tillfngatog, utan en DUBBELGNGARE!!!
Det rcker bara att ta en titt och
jmfra tnderna mellan den verklige Saddam och tydligen en av hans dubbelgngare:
http://joevialls.altermedia.info/iraq/vaudeville.html
Tillt mig att stlla en motfrga till dig.
Frgan, som jag ju varit inne p tidigare, handlar om kllkritik. Vad var det som fick den websidan att verka trovrdig i dina gon? Som vi alla vet r Internet befolkat av puckon, och lngt ifrn alla publicerar objektiv och rak information. Allts behver man ngon slags urvalsprocess nr man bedmer olika sidor. Hur gr du?
Som en liten hjlp kan jag bertta hur jag sjlv gjorde, steg fr steg (observera att min bedmning mycket vl kan vara fel, det lmnar jag ppet eftersom jag inte VET hur det ligger till och frsker vara frsiktig med tvrskra uttalanden):
1. Ingen knd klla
Websidan hade ingen knd adress till ett renomerat stlle, utan kunde ha publicerats av vilken tomte som helst. Om jag exemplevis sg en hemsida om en ny otck knssjukdom skulle jag betrakta sidan som mer trovrdig om det var
www.rfsu.se n om den var frn geocities.com.
Det finns givetvis korrekt information ven p sm obskyra hemsidor, men sidan kunde inte f med sig ngot trovrdighetskapital frn vrden s att sga.
2. Ingen knd upphovsman
Lite samma sak. Om Peter Englund skrivit ngot om svensk historia s hade jag haft strre frtroende fr det n om hembrnnarroffe som inte gtt ut grundskolan hade gjort samma sak. Det hr kanske r en insatt person, men jag hade aldrig hrt talas om honom, och drfr r det ett mycket oskert kort.
3. Bilderna sg manipulerade ut
Srskilt tnderna sg ut som om de ftt sig en runda i Photoshop, framfrallt p den stora bilden och den vre vnstra av de sm bilderna. Detta kan bero p jpg-kompressionen, men det sg skumt ut.
4. Propaganda p sidan
Efter att ha skummat igenom sidan s kunde jag se att den var kraftigt vinklad mot USA/Israel, och drfr kan upphovsmnnen ha helt andra avsikter med den n att avslja sanningar. Skarpt vinklade propagandasidor (oavsett var de kommer ifrn) r ofta tveksamma kllor fr den hr typen av information
5. Konspirationstroligheten
OM det nu var sant s skulle det innebra att en mycket mycket strre konspiration ligger bakom, eftersom amerikanerna kontrollerade identiteten med tandkort och snt nr han greps. D mste man stlla sig frgan om det r troligt och realistiskt att s r fallet.
Nr jag vger samman de fem punkterna ovan, varav ingen enskild punkt fullstndigt motbevisar sidan, finner jag det nd fr ganska osannolikt att det hela r korrekt. Mitt slutomdme om sidan blir "Nej, ser ut att vara vrsta bluffen".
S, nu har jag ingende (och med egna ord, inga jvla lnkar) berttat hur jag gjorde fr att granska kllan du angav, nu vntar jag med spnning p en redogrelse ver hur du gr (fr om du visar upp en bra metod fr kllkritik s kommer ju din trovrdighet p det hr forumet att ka vsentligt, inte sant?).