Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 15:59
  #769
Medlem
Redoxreaktions avatar
Om det inte löser sig i aceton tvivlar jag starkt på att det är TATP.

Det där eländet har jag inte tillverkat på närmare tio år, men jag minns att det löste sig bra i aceton.
Citera
2014-01-03, 16:32
  #770
Medlem
Etanol, metanol, och aceton ska väll utan vidare lösa TATP, och sen är det enkelt att skölja rent.

Är det TATP, och där är två gram i röret "borde" det bara säga "foop" och röret är tomt. Problemet är om det inte säger "foop" utan "Pang" och lämnar dig med mycket små glasbitar inbäddade i framsidan av kroppen. Jag hade inte kastat ned tändstickor osv.

Häll av vattnet, fyll på med apotek-sprit. Gör inte det susen, är det troligtvis inte TATP, och hur du ska gå till väga då är svårt att säga.
B!
Citera
2014-01-03, 20:13
  #771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Etanol, metanol, och aceton ska väll utan vidare lösa TATP, och sen är det enkelt att skölja rent.

Är det TATP, och där är två gram i röret "borde" det bara säga "foop" och röret är tomt. Problemet är om det inte säger "foop" utan "Pang" och lämnar dig med mycket små glasbitar inbäddade i framsidan av kroppen. Jag hade inte kastat ned tändstickor osv.

Häll av vattnet, fyll på med apotek-sprit. Gör inte det susen, är det troligtvis inte TATP, och hur du ska gå till väga då är svårt att säga.
B!

Löser det sig inte i aceton så är det inte tapt, punkt!
2 gram som sitter "fast" i botten på ett rör kommer att detonera, punkt!

Gör dig av med eländet...
Citera
2014-01-07, 17:05
  #772
Medlem
Mulla Krekars avatar
Ok, då måste det vara orenheter. Bättre ta det säkra först.
Citera
2014-03-24, 22:56
  #773
Medlem
Simpen45s avatar
Jag undrar lite vad ni tycker angående HMTD?

om Man jämför HMTD med ATCP, Så som Vilken är mest kemisk stabil, vilken är "snällast" överlag om man tar in alla faktorer så som att HMTD inte är lika stötkänsligt som ATCP men är mycket mer kemisk instabil, vilken har längst hållbarhet ect, skulle vilja höra vad ni tycker :P vilken är överlag Bäst/säkrast om man tar in alla risk faktorer som förekommer med sådana här känsliga sprängämnen vilken skulle vara överlag säkrare? kan ju tillägga att själv tycker jag HMTD känns säkrare men finns så lite info angående just jämförelsen mellan dessa explosiva substanser
Citera
2014-03-24, 23:01
  #774
Medlem
Redoxreaktions avatar
HMTD är klart bättre men naturligtvis inte ofarligt.

HMTD är betydligt mer kemiskt stabil än TCAP.
Citera
2014-03-27, 21:36
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
HMTD är klart bättre men naturligtvis inte ofarligt.

HMTD är betydligt mer kemiskt stabil än TCAP.


HMTD skall var ett "bättre" ämne att syssla med, men alla dessa "ämnen" är instabila enligt mig.

För 20 år sedan när man var dum nog att syssla med dessa ämnen så lyckades jag efter mycket trial and error få till en ganska stabil acetonperoxid.

Det handlade kort och gott att tillsätta ett ganska billigt ämne till satsen.

Det jag testade var lagring/friktion/hårda slag/statisk påverkan och vad som hände med satsen vid antändning av öppen låga

Lagring= ett 1år, ingen kristall påverkan, eller påverkan av något annat.
Friktion/hårda slag= detonation
Öppen låga= vet inte hur jag skall förklara det, men högen gav ifrån sig ett lätt tjutande ljud varpå den sakta men säkert förtvinade, dvs ingen låga/värmeutveckling
Statisk= samma som ovan

Känns som om detta ämne gjorde satsen ganska mycket säkrare. Märkte ingen skillnad i performance.
Jag är till 80% säker på vad det var jag tillsatte, men inte 100%..

Rek ändå alla att undvika dessa ämnen då dom inte är förlåtande om olyckan är framme.
Citera
2014-03-27, 21:59
  #776
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag lyckades med att smälta ner TATP! Ca 100 g som jag värmde under en tändare i en slev.


















Nä, skoja bara! Inte 100 g. Men 0,5 g kanske, som jag smälte i en tesked. Ibland small det, ibland blev det till en klump som man kunde slå på för att smälla.
Citera
2014-08-23, 12:30
  #777
Avstängd
Agis-IIIs avatar
Hur gör man detta ämne på det absolut säkraste sättet? Ska man kyla ner alla kemikalier innan?
Citera
2014-08-23, 13:17
  #778
Medlem
Säkraste sättet... betala någon annan för att göra det?

Skämt o sidor... Det är egentligen bara en regel som är genomgående, reaktionen alstrar värme, och ska hållas nedkyld. Vädra väl, och tillsätt syra en droppe i taget. Misstänker att ingen är villig att gå in mer i detalj än så. Ska du ta livet av dig själv, vill vi inte vara inblandade.
B!
Citera
2015-01-06, 20:50
  #779
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Hittade idag en mindre mängd tcap som jag vet lagrats ungefär 20 år, inte mindre i alla fall. Det fungerade fortfarande. Jag är väldigt glad att det inte rev bort min hand under öppnandet av blykapseln det förvarats i under dessa år. För det small rätt bra när jag skulle oskadliggöra det genom att bränna det med salpeter/socker.
Citera
2015-01-06, 21:44
  #780
Medlem
Nu har jag en jäkla dum fråga. Om du i alla fall skulle bränna det på det viset, varför la du inte bara kapseln under en hög, och tände på? Värmen skulle smälta bly't, och öppen låda få det att detonera. Kraften skulle i huvudsak trycka blybiten neråt, och slunga brinnande SS åt alla möjliga håll.
Det borde inte bli något nämnvärt splitter, och det borde inte vara svårt att hitta en plats där det går att genomföra säkert. Jag hade inte öppnat kapseln, just för att jag velat behålla händerna.

Skönt att det gick vägen i alla fall.

När det kommer till lagringsbeständighet. Det är instabilt så tillvida att det förgasas och åter-kondenseras på annan plats. Alla andra hade kallat det flyktigt, men det passar inte in i propaganda-kriget. Men att det skulle förlora effekt över tid tror jag inte är aktuellt.
B!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback