Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-20, 01:43
  #1
Medlem
Jag har funderat lite på det här, om tex danskarna förstår oss svenskar bättre än vad vi gör på dessa danskar ? Nu lär vi ju natuligtvis komma ihåg att dialekter kan spela in på danskar.

Men jag fått för mg att just att danskar och norrmän ska förstå oss svenskar bättre än vad vi gör imot dom. Vad tror ni om det ?
Citera
2010-11-20, 01:45
  #2
Medlem
Jo har hört det, bla när jag var i Turkiet och åkte på någon sorts upptäckts färd så sa just rese ledarna det att dom pratade svenska under hela turen eftersom norskar och danskar förstår svenska bättre än vad vi förstår deras språk.
Citera
2010-11-20, 02:01
  #3
Medlem
99stoffe99s avatar
Bullshit. Jag jobbar med både norrmän och danskar. De har lika "svårt" att förstå oss som vi förstår dom. En dansk har jävligt svårt att förstå skånska, men har lättare att förstå rikssvenska.. Det är en myt att danskar skulle fatta svenska bättre än tvärtom. Punkt.
Citera
2010-11-20, 13:01
  #4
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Bullshit. Jag jobbar med både norrmän och danskar. De har lika "svårt" att förstå oss som vi förstår dom. En dansk har jävligt svårt att förstå skånska, men har lättare att förstå rikssvenska.. Det är en myt att danskar skulle fatta svenska bättre än tvärtom. Punkt.
Det är möjligt att det är en myt, men det behöver inte betyda att det inte ligger någon sanning i den. Mina personliga erfarenheter säger att den stämmer, men det är naturligtvis inte ett bevis. Det som jag känner till som talar för att påståendet är riktigt är främst två saker.

Den ena är det enkelriktade kulturella inflytandet mellan Sverige och Norge. De tittar på svenska tv-program och filmer, lyssnar på svensk musik och så vidare. Vi å andra sidan vet i regel ganska lite om norsk kultur. Kanske förändras detta nu när Skavlan har blivit så populär.

Den andra saken är att det norska bokmålet ligger det danska skriftspråket väldigt nära på grund av den gemensamma historien. Detta kan öka förståelsen för språken sinsemellan. Jag har hört danskar säga att norska är som att lyssna på tydlig och artikulerad danska.
Citera
2010-11-22, 12:12
  #5
Medlem
Tror faktiskt att norska är det språk som är lättast att förstå för andra skandinaver. Uttalet är lättare för svenskar, och för danskarna känns ordförrådet mer hemma.

Om danskar förstår svenska bättre kan det väl bero på att halva befolkningen har tillgång till svensk tv/radio? Majoriteten av svenskarna är ju totalt isolerade från resten av Skandinavien. Gör du en jämförelse mellan danskar och skåningar/hallänningar istället så tror jag knappast att danskarnas språkkunskaper är bättre. Snarare tvärtom.
Citera
2010-12-12, 16:32
  #6
Medlem
[quote=99stoffe99]Bullshit. Jag jobbar med både norrmän och danskar. De har lika "svårt" att förstå oss som vi förstår dom. En dansk har jävligt svårt att förstå skånska, men har lättare att förstå rikssvenska.. Det är en myt att danskar skulle fatta svenska bättre än tvärtom. Punkt.[/QUOT

Generellt sett tror jag faktiskt att norrmänn och danskar förstår Svenska bättre än tvärtom, undantaget är möjligen skåningar (i vart fall äldre) där rollerna kanske är omvända. Detta kommer an på att det varit "häftigare" att lära sig "storebrors" (Sverigs) språk än tvärtom. Normänn/danskar har också haft bättre tillgång till nabo fjärrsyn än svenskar haft. Tror emelletid att unga danskar/normänn har stora problem med svenskan, kanske tom större än Svenskarna har med danska/norska.
Citera
2010-12-12, 23:26
  #7
Medlem
unetworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Bullshit. Jag jobbar med både norrmän och danskar. De har lika "svårt" att förstå oss som vi förstår dom. En dansk har jävligt svårt att förstå skånska, men har lättare att förstå rikssvenska.. Det är en myt att danskar skulle fatta svenska bättre än tvärtom. Punkt.

Jag är osäker på det där..
Jag var ute och reste mycket förra året, och hade turen att träffa folk från många olika länder.
Träffade många danskar faktiskt, riktigt trevliga.. Jag hade turen då jag kan prata danska, men mina vänner förstod inte alls vad de sa. Men de förstod varenda ord vi sa!
Sen kan de också bero på att de kom just ifrån Helsingör..
Mycketkan spela roll varifrån man kommer ifrån, olika brytningar på olika städer och orter.
Precis som i Sverige!
Citera
2010-12-13, 10:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unetwork
Jag är osäker på det där..
Jag var ute och reste mycket förra året, och hade turen att träffa folk från många olika länder.
Träffade många danskar faktiskt, riktigt trevliga.. Jag hade turen då jag kan prata danska, men mina vänner förstod inte alls vad de sa. Men de förstod varenda ord vi sa!
Sen kan de också bero på att de kom just ifrån Helsingör..
Mycketkan spela roll varifrån man kommer ifrån, olika brytningar på olika städer och orter.
Precis som i Sverige!

Det kanske stämmer. Det viktiga er ju hur man er som person. Många vet till og med att det kanske finns ett "ålderdomligt" svenskt ord som fortsatt brukas i danskan/norskan men väljer likväl det "moderna" svenska ordet. Då går det ju galt till sist. Danskans uttal är ju ikke det lättaste heller, många svenska dialektar er "objektivt" tydligare syns jag.
Citera
2017-07-31, 22:35
  #9
Medlem
Förstår danskar svenska bättre än vi svenskar förstår danska?

Förstår danskar svenska bättre än vi svenskar förstår danska?

Norskar förstår allt vi svenskar säger, men hur är det med danskar? Förstår danskar allt vi säger?
Citera
2017-07-31, 22:38
  #10
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Förstår danskar svenska bättre än vi svenskar förstår danska?

Norskar förstår allt vi svenskar säger, men hur är det med danskar?

Nej, de förstår inte svenska på samma sätt som norskar förstår svenska. Jag jobbade med en grupp på ca. 10 danskar, en del från Köpenhamn och någon från Aarhus när jag jobbade på ett ställe i Polen, vi körde först med att alla skulle prata danska och svenska med varandra men det funkade inte så vi fick byta till engelska.
Citera
2017-07-31, 22:43
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Danskar förstår svenskar bättre än tvärtom i alla fall. Danskan har väldigt grötiga uttal, till den grad att danska barn lär sig prata senare i livet än svenska och norska barn. Svenskan är tydligare.
Citera
2017-07-31, 22:49
  #12
Medlem
HGs avatar
Jag tror att vi förstår varandra lika dåligt!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback