• 1
  • 2
2010-11-20, 02:10
Medlem
Bigmaws avatar
Spargrisar - var kommer de ifrån? Var det någon som bara ville ha ett lustigt djur att samla saker i?
Nja, riktigt så tror jag inte det gick till.

I det gamla Sverige var de flesta bönder, och det var inte ovanligt att man därav också hade grisar. Under hela året så gödde man oftast en gris extra mycket, för att spara den till julen; medan de andra åts upp under årets gång - denna refererades till som spargrisen.

Sålunda tror jag, och har trott länge, att man därför, när det bekom sig att spara
pengar i ting, att man döpte den till någonting vardagligt och folkkärt: spargrisen.
Precis som att man hade sin spargris på var gård till julen, hade man nu även en spargris med valuta i.
Sedan, när man behöver pengarna, "slaktar" man grisen - precis som vid julen!

Kanske går detta att jämföra med piñatan i Mexico, som representeras av deras folkkära djur åsnan.

Så, vad tror ni? Var det något liknande som hände, eller var det helt annorlunda? Jag kan vara helt ute och cykla här.

Jag gillar iaf tanken på att det gick till ungefär såhär
Senast redigerad av Bigmaw 2010-11-20 kl. 02:43.
Citera
2010-11-20, 02:12
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Det var säkert så som du sa der eller något liknande, har aldrig tänkt på det förut faktiskt och vart rätt förvånad när du själv kom med alla svar, trodde att du bara frågade
Citera
2010-11-20, 02:14
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Det var säkert så som du sa der eller något liknande, har aldrig tänkt på det förut faktiskt och vart rätt förvånad när du själv kom med alla svar, trodde att du bara frågade

Hehe, jo du, men det känns ju relativt logiskt, ändå! En mysig tanke, om inte annat
Citera
2010-11-20, 02:19
Medlem
Yodaspimps avatar
spargrisen är en lost in translation-grej, i england hade man sparkgrisar från början, den såg ut som ett vanligt fat/skål, sedan när en gubbe fick i uppdrag att göra en spargris åt en högt uppsatt person så hade han ingen aning om vad det var han skulle göra, så han tillverkade en ihålig gris av porslin med ett hål i ryggen för mynt.

har ej någon källa som kan backa upp detta save min lärare ifrån fjärde klass.
Citera
2010-11-20, 02:21
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodaspimp
spargrisen är en lost in translation-grej, i england hade man sparkgrisar från början, den såg ut som ett vanligt fat/skål, sedan när en gubbe fick i uppdrag att göra en spargris åt en högt uppsatt person så hade han ingen aning om vad det var han skulle göra, så han tillverkade en ihålig gris av porslin med ett hål i ryggen för mynt.

har ej någon källa som kan backa upp detta save min lärare ifrån fjärde klass.

Intressant! Låter dock som en märklig procedur för hur grisens utseende bestämdes. Dementerar inte det du säger, men kan ej heller säga att det är så. Intressant är det dock
Citera
2010-11-20, 02:27
Medlem
Yodaspimps avatar
andra spalten

http://en.wikipedia.org/wiki/Piggy_bank

Hade ändå lite rätt
Citera
2010-11-20, 02:31
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodaspimp
andra spalten

http://en.wikipedia.org/wiki/Piggy_bank

Hade ändå lite rätt

Helt klart! Verkar finnas många sidor, beroende på vart man undersöker detta... I den svenska versionen stod det något som liknar det jag kom upp med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spargris
Citera
2010-11-20, 09:22
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Språk
/Mod
Citera
2010-11-20, 09:55
Medlem
enligt sägnen:

i en bördig och frodig dal i Blekinge för länge sen odlades sparris. I en av gårdarna i dalen födde man dessutom upp grisar. Grisarna var inte vilka grisar som helst, de var duktiga och fulla av framåtanda. Deras grymtningar lät som sång och de bökade i marken med elegans och glädje.
En av grisarna sneglade ofta på de närliggande jordbruken och undrade vad de sysslade med. Till sina vänner sade han:
-Nöff!
Och alla höll med. Efter att ha rekognoscerat omgivningen förstod han att de odlade sparris. Han förstod att sparris var bra och han bestämde sig för att spara lite för sig själv och sina vänner. Han ordnade ett gömställe där han kunde spara sparrisen. Grisarnas ägare förstod vad som skedde men eftersom de älskade sina grisar lät de dem spara sparrisen. De kallade den älskvärda grisen för "sparrisspargrisen" vilket med åren i folkmun förenklades till "spargrisen".

Idag tillverkar man behållare av olika material i form av en gris där man ska spara mynt för att hedra den älskvärda grisens minne.

Om detta är sant vet jag inte, men detta är vad legenden säger........
Senast redigerad av kinyo 2010-11-20 kl. 09:58.
Citera
2010-11-20, 15:33
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
enligt sägnen:

i en bördig och frodig dal i Blekinge för länge sen odlades sparris. I en av gårdarna i dalen födde man dessutom upp grisar. Grisarna var inte vilka grisar som helst, de var duktiga och fulla av framåtanda. Deras grymtningar lät som sång och de bökade i marken med elegans och glädje.
En av grisarna sneglade ofta på de närliggande jordbruken och undrade vad de sysslade med. Till sina vänner sade han:
-Nöff!
Och alla höll med. Efter att ha rekognoscerat omgivningen förstod han att de odlade sparris. Han förstod att sparris var bra och han bestämde sig för att spara lite för sig själv och sina vänner. Han ordnade ett gömställe där han kunde spara sparrisen. Grisarnas ägare förstod vad som skedde men eftersom de älskade sina grisar lät de dem spara sparrisen. De kallade den älskvärda grisen för "sparrisspargrisen" vilket med åren i folkmun förenklades till "spargrisen".

Idag tillverkar man behållare av olika material i form av en gris där man ska spara mynt för att hedra den älskvärda grisens minne.

Om detta är sant vet jag inte, men detta är vad legenden säger........

Haha, vilken legend lixom? Rolig historia, om inte annat
Citera
2010-11-20, 16:01
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmaw
Spargrisar - var kommer de ifrån? Var det någon som bara ville ha ett lustigt djur att samla saker i?
Nja, riktigt så tror jag inte det gick till.

I det gamla Sverige var de flesta bönder, och det var inte ovanligt att man därav också hade grisar. Under hela året så gödde man oftast en gris extra mycket, för att spara den till julen; medan de andra åts upp under årets gång - denna refererades till som spargrisen.

Sålunda tror jag, och har trott länge, att man därför, när det bekom sig att spara
pengar i ting, att man döpte den till någonting vardagligt och folkkärt: spargrisen.
Precis som att man hade sin spargris på var gård till julen, hade man nu även en spargris med valuta i.
Sedan, när man behöver pengarna, "slaktar" man grisen - precis som vid julen!

Kanske går detta att jämföra med piñatan i Mexico, som representeras av deras folkkära djur åsnan.

Så, vad tror ni? Var det något liknande som hände, eller var det helt annorlunda? Jag kan vara helt ute och cykla här.

Jag gillar iaf tanken på att det gick till ungefär såhär

Det är bara att läsa på Wikipedia, vilket du kanske gjort, och där få en beskrivning likt den du försöker återge.

Gris = Sparkapital i form av mat för framtiden i bondesamhället

Spargris = Metafor av ovanstående med mynt och sedlar i det moderna samhället.

Där var historien slut och diskussionsunderlaget likaså.
Citera
2010-11-20, 17:23
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Det är bara att läsa på Wikipedia, vilket du kanske gjort, och där få en beskrivning likt den du försöker återge.

Gris = Sparkapital i form av mat för framtiden i bondesamhället

Spargris = Metafor av ovanstående med mynt och sedlar i det moderna samhället.

Där var historien slut och diskussionsunderlaget likaså.

Läste efteråt, när en person presenterade den engelska versionen. Dock var ju diskussionsunderlaget vad du/ni tror, och tänker - fakta i sig är bara lite gott vid sidan om
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in