• 1
  • 2
2002-10-18, 18:22
Medlem
Alltid sknt att sprcka en oskuld. S vad tycker ni om Freud?
Citera
2002-10-18, 18:28
Medlem
Re: Jag vann!

Citat:
Ursprungligen postat av Tinderstick

Fr fan, jag skulle just klaga p att forumet aldrig andvnds nr jag lste att det r ett nytt forum. Sen blev det fart att f first post, men det misslyckades.
Citera
2002-10-18, 18:34
Medlem
Freuds teorier var inte s perversa och fniga som majoriteten tror. Det r frst nr man brjar grva djupare som man fr en rttvis bild.
Citera
2002-10-18, 19:25
Medlem
Hrligt! Fan va kul med ett nytt forum!!
Citera
2002-10-18, 22:54
Medlem
Kanske att en del av Freuds teorier stmmer mhnda. Men han r vldigt enahanda och ville inte erknna C.G.Jungs banbrytande upptcker. Jung var ju som bekant Freuds lrljunge och tilltnkta arvtagare..
Citera
2002-10-19, 01:45
Medlem
CGJ och SF hade ju ett ganska s intressant frhllande p slutet ;) Det verkar som den gode SF hade det lite svrt med sjukdomsinsikten... Kunskap r tydligen inte allt.
Citera
2002-10-19, 02:30
Medlem
kaleids avatar
Nr det kommer till Freud har vanligt folk en tendens att glmma att det handlar om ett paradigm, inte ett tolka-dig-sjlv-ABC av typen Veckorevyns tester...

"A Freudian Slip is when you say one thing, but mean your mother." :P
Citera
2002-10-20, 09:03
Bannlyst
Re: Jag vann!

Citat:
Ursprungligen postat av Tinderstick

Han lade en grund fr den moderna psykologin men sedan dess har utvecklingen gtt bde framt och i olika riktningar.
Frga IT&Dataforumet vad dom tycker om Benjamin Franklin, typ.
Citera
2002-10-22, 20:18
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexualitydrog
Kanske att en del av Freuds teorier stmmer mhnda. Men han r vldigt enahanda och ville inte erknna C.G.Jungs banbrytande upptcker. Jung var ju som bekant Freuds lrljunge och tilltnkta arvtagare..

Problemet med C.G. Jungs teorier om det kollektiva omedvetna och arketyperna r ju att det r s svrt att bevisa rent empiriskt.
Fast sjlv tycker jag dom verkar stmma bra in.
Citera
2002-10-22, 20:25
Medlem
Hur vet man att man har rtt till 100%?
Att det aldrig finns avikelser?.....

/
Citera
2002-10-25, 23:29
Medlem
BF_Swedens avatar
Om ngon r intresserad kan jag bertta att jag blev helt sld p den schweitziska psykologen Alice Miller. Hon gr emot Freuds lror och det blev ett herrans liv bland psykologer runt om i vrlden.

En intressant sak som Freud skrev var att barn som blev sexuellt utnyttjade var sjlva upphovet till detta.

Freud intervjuade och forskade i mnet och kom frst fram till att incest och sexuellt utnyttjande borde bero p den vuxne men efter att han ftt vldigt mycket mothugg ndrade han sin teori och skrev om Oidipuskomplexet som innebr att barnet har en sexuell tr efter sin frlder. Detta motsger sig Alice Miller och menar att det r den vuxnes begr som utlser handlingen.

Vidare skriver Alice Miller om hur hndelser i barndomen upprepas i vuxen lder.
Citera
2002-10-26, 10:28
Medlem
Freud var galen.

Freud var helt spritt sprngande galen. Han "uppfann" Oidipuskomplexet fr att han ville verkligen ha sex med sin mor. Hans mesta research gjorde p hans grannes ungar och han knarkade. Helt vansinnig ass. Men tnk vad han kom fram till med de frutsttningarna. Ganska koolt att ngon lyssnade faktiskt. Och fortfarande gr det. Jag tar hans teorier med en nypa salt men det knns sknt att han gjode s att vrlden frstod att man kan ibland behva prata om sina problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in