Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-23, 01:27
Medlem
Fellatios avatar
Hej!

Nu är det som sådant, att jag känner mig väldigt kluven vad gäller val utav Macbook. Jag ska åka utomlands, till Thailand, och vet hur jobbigt det kan vara att bära runt en stor laptop. Jag hade förut en 13" Sony, som funkade bra, men den kändes ändå i största laget... Det jag nu undrar är om huruvida man skulle kunna köpa sig en Macbook Air 11", och ändå kunna använda den till t.ex. Logic (musikeditering) och andra lite mer krävande program? Vad tror ni som har erfarenhet av denna lilla pärla? Den är ju för övrigt jävligt stilig, får man säga!

Vet att det finns en massa trådar, men jag skulle gärna vilja ha en direkt jämförelse av dessa två.
Citera
2010-11-23, 02:02
Medlem
adddicts avatar
Skulle vilja påstå att PRO'n har mycket bättre prestanda än nya Macbook Air.
Den sistnämda är väldigt vacker men MBP 13" är också jäkligt smidig och optimal för backpackern.
Citera
2010-11-23, 02:05
Medlem
Enitys avatar
Jag hade nog också tagit en MBP istället för en 11'' air.
Inte för prestandan men snarare för att 11'' faktiskt är riktigt litet, allt blir liksom väldigt jobbigt att göra.
13'' air kanske är något för dig?
Citera
2010-11-23, 02:33
Medlem
Fellatios avatar
Macbook air 11" hade verkligen passat mig PERFEKT... Om:

Den hade haft bakgrundsbelyst tangentbord, fler USB-portar, minneskortsplatser och liknande... Varför lade dom inte in detta?

Men vad tror ni, rent prestandamässigt? Tror ni att den skulle klara av att köra Logic, eller skulle det bli för plottrigt på skärmen med tanke på den relativt låga skärmupplösningen?
Citera
2010-11-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellatio

Den hade haft bakgrundsbelyst tangentbord, fler USB-portar, minneskortsplatser och liknande... Varför lade dom inte in detta?

Men vad tror ni, rent prestandamässigt? Tror ni att den skulle klara av att köra Logic, eller skulle det bli för plottrigt på skärmen med tanke på den relativt låga skärmupplösningen?

Ska man göra en så portabel dator som möjligt (vilket just Macbook Air är gjord för) så slänger man inte i en massa onödigt krimskrams som tar plats och batteritid.
Citera
2010-11-23, 02:46
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Ska man göra en så portabel dator som möjligt (vilket just Macbook Air är gjord för) så slänger man inte i en massa onödigt krimskrams som tar plats och batteritid.

Ösch, vadå? Klart den ska vara portabel, annars hade man väl inte varit intresserad från första början... Men man undrar ju, om det inte är så att Apple medvetet har gjort detta för att man skall vilja uppdatera efter ett år... Den skulle verkligen vara PERFEKT om den bara hade dessa nästan (vid första anblick) bagatellartade detaljerna...
Citera
2010-11-23, 02:48
Medlem
Enitys avatar
Citat:

Vad har tangentbordsbelysning för någon funktion?
Det om något är ju onödigt slöseri med energi.
Ska du släpa med massa skrot att ha i usbportarna så kan du väl släpa med en usbhub också.
Anledningen att air inte har alla dessa onödiga prylarna är för att de tar massor med utrymme.
Citera
2010-11-23, 03:02
Medlem
Citat:
Ösch, vadå? Klart den ska vara portabel, annars hade man väl inte varit intresserad från första början... Men man undrar ju, om det inte är så att Apple medvetet har gjort detta för att man skall vilja uppdatera efter ett år... Den skulle verkligen vara PERFEKT om den bara hade dessa nästan (vid första anblick) bagatellartade detaljerna...

Macbook Air är ingen hemmadator utan mer för de som ofta är på resande fot.
Att då ha 14 usbportar som tar plats och ett upplyst tangentbord som slukar batteri känns som en dålig ide
Citera
2010-11-23, 08:32
Bannlyst
Jag har inte mycket erfarenhet från laptops, men dock från backpacking. Ta inte med dig en dator.
Citera
2010-11-23, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Vad har tangentbordsbelysning för någon funktion?
Det om något är ju onödigt slöseri med energi.
Ska du släpa med massa skrot att ha i usbportarna så kan du väl släpa med en usbhub också.
Anledningen att air inte har alla dessa onödiga prylarna är för att de tar massor med utrymme.

Shit!
Jag var så nära på att säga att det upplysta tangentbordet inte kan ta så mycket batteri! Så jag dimmade ner tangentbordet helt, väntade några sekunder och såg att då fick jag 40 minuter mer batteritid!
Citera
2010-11-23, 08:59
Bannlyst
Citat:
Hej!

Nu är det som sådant, att jag känner mig väldigt kluven vad gäller val utav Macbook. Jag ska åka utomlands, till Thailand, och vet hur jobbigt det kan vara att bära runt en stor laptop. Jag hade förut en 13" Sony, som funkade bra, men den kändes ändå i största laget... Det jag nu undrar är om huruvida man skulle kunna köpa sig en Macbook Air 11", och ändå kunna använda den till t.ex. Logic (musikeditering) och andra lite mer krävande program? Vad tror ni som har erfarenhet av denna lilla pärla? Den är ju för övrigt jävligt stilig, får man säga!

Vet att det finns en massa trådar, men jag skulle gärna vilja ha en direkt jämförelse av dessa två.

Och till dig ts.. eftersom du vill använda logic så rekommenderar jag inte macbook air. Den kan tänkas vara för svag. En macbook pro 13" är faktiskt inte stor alls, den väger ju absolut ingenting. Lätt som en bok!
Macbook air må möjligtvis vara lätt som luft, men om du nu hade tänkt använda lite mer krävande program som logic så bör du inte välja macbook air. Annars hade den varit perfekt för dig.
Citera
2010-11-23, 09:05
Medlem
Air:en är väl smidigare men pro är ju kraftfullare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem