Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2010-11-27, 16:51
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Det hade de säkert kunnat men det hade kostat extra i utvecklingskostnader eftersom då måste även en sådan produkt tas fram och kunderna som är köpare till macbook air kanske inte prioriterar 512GB utrymme.
För vad ska man ha det till?
Målgruppen är knappast folk som köper en sån för att sitta och glutta film osv, utan jag kan tro att det rör sig om folk som arbetar på tåg, flyg osv och då behöver man inte några extrema utrymmen.
Fan är övertygad om att man hade klarat sig utmärkt på typ 80GB.

Den här magiska "målgruppen" för vilka som är ämnade att köpa Macbook Air, verkar bara krympa och krympa för varje inlägg här... Det finns väl ett oändligt användningsområde för mer hårddiskutrymme? För min egen del skulle jag t.ex. tycka att det vore praktiskt att slippa släpa med en extern hårddisk... Jag ska ju ändå ta med mig datorn på en långresa, som kommer att vara i minst ett år... Det är en väldig balansgång att försöka få den optimala datorn sett till storlek och prestanda/funktioner, ska du veta...
Citera
2010-11-27, 22:00
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fellatio
Den här magiska "målgruppen" för vilka som är ämnade att köpa Macbook Air, verkar bara krympa och krympa för varje inlägg här... Det finns väl ett oändligt användningsområde för mer hårddiskutrymme? För min egen del skulle jag t.ex. tycka att det vore praktiskt att slippa släpa med en extern hårddisk... Jag ska ju ändå ta med mig datorn på en långresa, som kommer att vara i minst ett år... Det är en väldig balansgång att försöka få den optimala datorn sett till storlek och prestanda/funktioner, ska du veta...
Ja visst finns det användning för mer utrymme, men frågan är om det är nödvändigt.
För en person som endast använder datorn till att arbeta när man pendlar och liknande så är det inte av speciellt stor vikt att ha mycket utrymme för det är lätt att flytta över data som inte används.
Som för min del, skulle jag bara räkna sånt som är nödvändigt så är det fan inte mycket utrymme jag behöver och så lär det vara för en majoritet av användarna.

Somsagt så är inte macbook air någon dator som är utvecklad med fokus på folk som ska backpacka i mer än ett år.
Det om något är en liten marknad.
Sen så lär du väl ha tillgång till internet någon gång under resan och då är det bara att ladda upp data till en server du kanske har hemma eller liknande.
Knappast smart att ha allt sparat på en laptop utan backup, men det är ju en annan historia.
Citera
2010-11-27, 23:16
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Även om jag inte skulle tagit med mig en dator när jag backpackar, båda av stödrisken och den extra packningen, så förstår jag användningsområdet av Air. Någon som redan har en iMac som grunddator, men behöver en komplement att ta med sig till caféer, soffan, korta resor osv. Till det behovet är den billig och fräsch.
Citera
2010-11-28, 00:15
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse.Kongo
Även om jag inte skulle tagit med mig en dator när jag backpackar, båda av stödrisken och den extra packningen, så förstår jag användningsområdet av Air. Någon som redan har en iMac som grunddator, men behöver en komplement att ta med sig till caféer, soffan, korta resor osv. Till det behovet är den billig och fräsch.

BG skulle nog vilja hävda att det väldigt få konsumenter som faktiskt har någon användning av mer prestanda än vad en MBA 13" ger. SSD gör att den upplevs snabb. 11" är helt klart något cripplad med sin långsamma processor dock. Men blickarna man får när man halar upp ur sin modeväska kan dock vara värt det

- BG
Citera
2010-11-28, 00:50
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
BG skulle nog vilja hävda att det väldigt få konsumenter som faktiskt har någon användning av mer prestanda än vad en MBA 13" ger. SSD gör att den upplevs snabb. 11" är helt klart något cripplad med sin långsamma processor dock. Men blickarna man får när man halar upp ur sin modeväska kan dock vara värt det

- BG

Sluta snacka skit.
Finns inget långsamt med Intel Core 2 Duo processorer. Dom har använts i flera år och varit standard i flera år också.
"SSD gör att den upplevs snabb." Du motsäger dig själv. Är datorn snabb eller är den inte snabb?
För att om datorn ska vara snabb, laddar snabbt, bootar snabbt, öppnar ett program snabbt, växlar mellan dom programmen snabbt, surfar på nätet snabbt medans du har annat öppet i bakgrunden så har de inget att göra med processorn men jag är säker att du redan visste allt det haha!

MBA är snabb som fan. Med en riktigt duglig processor för MBA's kundgrupp.
Citera
2010-12-01, 00:44
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Sluta snacka skit.
Finns inget långsamt med Intel Core 2 Duo processorer. Dom har använts i flera år och varit standard i flera år också.
"SSD gör att den upplevs snabb." Du motsäger dig själv. Är datorn snabb eller är den inte snabb?
För att om datorn ska vara snabb, laddar snabbt, bootar snabbt, öppnar ett program snabbt, växlar mellan dom programmen snabbt, surfar på nätet snabbt medans du har annat öppet i bakgrunden så har de inget att göra med processorn men jag är säker att du redan visste allt det haha!

MBA är snabb som fan. Med en riktigt duglig processor för MBA's kundgrupp.

Du menar alltså att en medioker processor är allt som krävs åt Macbook Air's kundgrupp? Ska inte macanvändare också få ta del av det bästa på marknaden? Inser du inte att du gör alla macanvändare en otjänst genom att blint försvara detta varumärke? Det är såna som du som gör att kvalitetsnivån hos Apple börjar bli allt mer tvivelaktig. Detta då dom är så säkra på att inbitna fans som du själv kommer att köpa deras varor, att dom fullständigt skiter i allt förutom att maximera vinsten... Titta bara på nya iPod nano, vilket fruktansvärt skräp det är.

Självklart ogillar jag inte Apple, eftersom jag funderar på att köpa en av deras produkter nu (och har gjort tidigare utan några större klagomål), men man behöver faktiskt inte ÄLSKA dom och försvara varje liten grej. Alla ni som försvarar Apple i vått och torrt, fattar ni inte hur patetiska ni är? Ni beter er som ett gäng hjärntvättade datorförsäljare... Man kan ibland tro att man befinner sig på ONOFF-försäljarforum och inte Flashback forum när man är inne i denna del av forumet...
Citera
2010-12-01, 00:52
Medlem
Fellatios avatar
För övrigt vill jag underrätta er som följer denna tråd om att jag nu, med största sannolikhet, har bestämt mig för att köpa en Macbook Air 13". Detta då jag var inne på Mediamarkt här om dagen och jämförde 13"aren och 11"aren. Jag upplevde det som att 13"aren är liten och smidig nog för mig och mina behov. Den har bättre prestanda, och jag läste dessutom på något internetforum att den har ett bakgrundsbelyst tangentbord! Detta är ju underbart! Glömde dock att kolla upp detta inne i butiken... Kan någon bekräfta om huruvida den är bakgrundsbelyst eller ej?

Det ENDA som går mig emot vad gäller Macbook Air 13" är att det ryktas om hög värme i den... Stämmer detta med den nya generationen? Förutom det är mitt val nu klart! Tack för alla tips och råd!

Som någon annan här sa tidigare (tror jag): 13" Air är den perfekta kompromissen!
Citera
2010-12-01, 01:33
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Du menar alltså att en medioker processor är allt som krävs åt Macbook Air's kundgrupp? Ska inte macanvändare också få ta del av det bästa på marknaden? Inser du inte att du gör alla macanvändare en otjänst genom att blint försvara detta varumärke? Det är såna som du som gör att kvalitetsnivån hos Apple börjar bli allt mer tvivelaktig. Detta då dom är så säkra på att inbitna fans som du själv kommer att köpa deras varor, att dom fullständigt skiter i allt förutom att maximera vinsten... Titta bara på nya iPod nano, vilket fruktansvärt skräp det är.

Självklart ogillar jag inte Apple, eftersom jag funderar på att köpa en av deras produkter nu (och har gjort tidigare utan några större klagomål), men man behöver faktiskt inte ÄLSKA dom och försvara varje liten grej. Alla ni som försvarar Apple i vått och torrt, fattar ni inte hur patetiska ni är? Ni beter er som ett gäng hjärntvättade datorförsäljare... Man kan ibland tro att man befinner sig på ONOFF-försäljarforum och inte Flashback forum när man är inne i denna del av forumet...

Medioker? Du kan ärligt talat inte mena allvar.
Kallar du det medioker nu bara för att vi har Core i5or och i7or?
Core 2 Duo var state of the art för bara några år sen, det var vad alla iMacs använde dessutom.
Jag försvarar inte blint Apple, vad fan har det med saken att göra? Det var Intel som uppfann det chipset inte Apple.
Om du bara visste vilken milstolpe Core 2 Duo var så hade du inte varit så snabb med att basha det och kalla det för en medioker processor.
Sluta kalla oss för patetiska när du tydligen inte har granskat dig själv.

Och nej, ingen modern MBA har bakgrundsbelysta tangentbord, endast den förra generationen MBA hade det.
Citera
2010-12-01, 01:36
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Du menar alltså att en medioker processor är allt som krävs åt Macbook Air's kundgrupp? Ska inte macanvändare också få ta del av det bästa på marknaden?.

För en elvatummare så är en Core 2 Duo faktiskt en riktigt bra processor. Piskar de flesta andra netbooks.

För det formatet skulle jag inte säga det är en medioker processor. Om du jämför med en desktopdator så är det väl det, men kan man verkligen göra den jämförelsen här?
Citera
2010-12-01, 01:37
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Medioker? Du kan ärligt talat inte mena allvar.
Kallar du det medioker nu bara för att vi har Core i5or och i7or?
Core 2 Duo var state of the art för bara några år sen, det var vad alla iMacs använde dessutom.
Jag försvarar inte blint Apple, vad fan har det med saken att göra? Det var Intel som uppfann det chipset inte Apple.
Om du bara visste vilken milstolpe Core 2 Duo var så hade du inte varit så snabb med att basha det och kalla det för en medioker processor.
Sluta kalla oss för patetiska när du tydligen inte har granskat dig själv.

Och nej, ingen modern MBA har bakgrundsbelysta tangentbord, endast den förra generationen MBA hade det.

Ditt argument om Core 2 Duo skulle hålla, om det inte vore för en viktig detalj: PRISET!

Tackar för övrigt för upplysningen vad gäller det bakgrundsbelysta tangentbordet. Tror dock inte att det kommer att innebära en sån pass stor uppoffring att det är värt att köpa en Pro bara på den grunden.
Citera
2010-12-01, 01:39
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sproxx
För en elvatummare så är en Core 2 Duo faktiskt en riktigt bra processor. Piskar de flesta andra netbooks.

För det formatet skulle jag inte säga det är en medioker processor. Om du jämför med en desktopdator så är det väl det, men kan man verkligen göra den jämförelsen här?

Det var mest det sättet han uttryckte sig på som jag anmärkte på. Det lät ungefär som att målgruppen för Macbook Air aldrig kan förväntas ha några högre förväntningar än vad medelmåttan anger som standard.

Håller med om att Core 2 Duo är riktigt fint för en 11" dator, men däremot tycker jag det är jävligt dåligt att dom inte har satt i5 i Macbook Pro 13". Hade det inte varit för den saken, hade jag nog köpt en Pro 13" istället för en Air, då prestandan i Pro hade övervägt portabiliteten hos Air. Det är riktigt snålt gjort av Apple att sätta i5 i 15"s modellen men inte i 13"s modellen.
Senast redigerad av Fellatio 2010-12-01 kl. 01:43.
Citera
2010-12-01, 01:47
Medlem
SHIIIEEET!!!

Som det har spårat ur!

MBP är en relativt kraftig liten mysig sak med oerhört bra skärm. Den klarar Logic, den har ingångar till diverse externa enheter. Den är till för när man vill jobba i fält med mer krävande saker än att surfa och anteckna.

MBA är till för den som vill föra anteckningar t.ex. under föreläsningar (student), göra presentationer, maila, surfa, men däremot INTE vill renderera film, jobba med ljud, redigera bilder etc. Den fyller alltså samma funktion som en netbook: man använder den för att sätta sig på ett jävla café och där uppdatera sin facebook med att man sitter på ett café, eller skriva på sin blogg att man sitter på ett café. MBA är inte för den som vill jobba i fält, om du inte jobbar på Aftonbladet, och alltså är bloggare alltså..

Sammanfattat:

MBP: Du kan göra coola saker med den, och den är smidig (har en själv).
MBA: Du har för mycket pengar och vill bara blogga, surfa och föra anteckningar.

Det är också därför produkterna ser annorlunda ut. Jag tror du egentligen vill ha en MBP eftersom du nämnde Logic.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in