• 1
  • 2
2010-11-23, 19:21
Medlem
Ja som titeln lyder.

Nån här som jobbar som spelprogrammerare?

Jag har själv programmerat en del i c++, c# och php men jag tror inte mina c++ kunskaper når upp i den nivån som krävs för att kunna kliva in och ta en position som spelutvecklare.

Nån som har några bra exempel på vad man måste behärska? Kanske har någon varit på arbetsintervju hos Dice och fått göra lite prov el dylikt? Vad måste man lära sig?
Citera
2010-11-23, 20:27
Medlem
Jooncs avatar
Spelutveckling sker på många olika nivåer. På en del av dem behöver man vara ingenjör med stort tekniskt kunnande och på andra behöver kan en estet klara av det efter att gått 2 distanskurser. Det beror på vad du vill göra.
EDIT: iaf dice vill att man ska vara minst högskoleingenjör
EDIT igen: det vara bara ett av jobben som krävde det. Ett annan har bara goda maya-kunskaper som förkunskapskrav (animeringsjobb).
Senast redigerad av Joonc 2010-11-23 kl. 20:56.
Citera
2010-11-23, 20:43
Medlem
Synd att det inte finns så många spelföretag i sverige..
Med tanke på att Dice gör bland dom mest avancerade spelen så kan det bli lite svårt om man inte vet om man duger... men du kan väl ringa dom och fråga?
Citera
2010-11-23, 23:31
Medlem
Dakniels avatar
En enkel lösning: Spendera ett par veckor och lär dig C++ ordentligt och djupt så ska det nog inte vara något problem. Ge det ett försök, det värsta du kan få är ett nej efter allt.
Citera
2010-11-24, 00:31
Medlem
gullgubbens avatar
Om vi säger såhär: Kan du göra ett spel själv (grafiskt), låt oss säga med C++ och OpenGL?

I så fall: Gör det, det kommer se fint ut i CV:t.
Annars: Gör det ändå, och lär dig allt du behöver under tiden.
Citera
2010-11-26, 01:23
Medlem
dMobergs avatar
Man bör ha koll på allt möjligt gissar jag. Beror ju på vad man vill programmera som sagts.
  • Först såklart språksyntaxen: templates, överlagring, polymorfi..

Sedan algoritmer och datastrukturer. (Mycket bra dokument om datastrukturer från en C++-kurs på Linköpings Universitet.)

I det där dokumentet finns också flera sorteringsalgoritmer med. Om man ska programmera "hitta kortaste vägen" bör man säkert ha lite koll på A*, gärna med varianter. Finns mycket kul att läsa på nätet om det

Vet inte i vilken utsträckning man använder bibliotek som STL och Boost, men alltid värt att lära sig. STL är enkelt, Boost har jag inte använt men verkar underlätta en hel del. Är man intresserad av grafik bör man ju behöva lära sig grunderna OpenGL/DirectX/SDL.
Citera
2010-11-26, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Man bör ha koll på allt möjligt gissar jag. Beror ju på vad man vill programmera som sagts.
  • Först såklart språksyntaxen: templates, överlagring, polymorfi..

Sedan algoritmer och datastrukturer. (Mycket bra dokument om datastrukturer från en C++-kurs på Linköpings Universitet.)

I det där dokumentet finns också flera sorteringsalgoritmer med. Om man ska programmera "hitta kortaste vägen" bör man säkert ha lite koll på A*, gärna med varianter. Finns mycket kul att läsa på nätet om det

Vet inte i vilken utsträckning man använder bibliotek som STL och Boost, men alltid värt att lära sig. STL är enkelt, Boost har jag inte använt men verkar underlätta en hel del. Är man intresserad av grafik bör man ju behöva lära sig grunderna OpenGL/DirectX/SDL.
Precis - här börjar vi närma oss. Linalgebran måste man definitivt kunna på sina fem fingrar. Komplexitetsberäkningar lika så samt ha ett stort algoritmbibliotek i bakhuvudet att ta fram efter situation. Hade en kollega som var rätt hygglig på visualisering så kan använda honom som referens - slänger man ihop en radiosityalgoritm med SQL på ~20 minuter så är man på bra väg.
Citera
2010-12-03, 21:01
Medlem
Ok tack! Jag har bestämt mig för att börja med directX, ska göra ett strategispel. Vi får se hur långt jag kommer, första utmaningen blir att rita upp ett landskap vi får se hur det går
Citera
2010-12-07, 10:58
Medlem
flashbooks avatar
hur duktig måste man vara för att göra ett spel som typ tetris då?
och hur lång tid tar det?

ska nämligen göra en hemsida och kom inte på ngt annat än att göra ett spel och lägga upp den på min sida.
Citera
2010-12-09, 15:58
Medlem
Kan du din grej kan du göra det hyfsat på två dagar, och med mycket features på en vecka.. Tetris alltså.
Citera
2010-12-11, 11:48
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakniel
En enkel lösning: Spendera ett par veckor och lär dig C++ ordentligt och djupt så ska det nog inte vara något problem. Ge det ett försök, det värsta du kan få är ett nej efter allt.
Jag tror du råkade skriva fel, ett par år är mer troligt för att lära sig C++ "ordentligt och djupt". Jag vill helst säga ett par decennier, men jag vet inte om det hjälper heller...

Kanske kan satsa på:
* junior developer
* indie-spel/företag

Det känns som lite enklare än att bara börja på DICE som utvecklare. Med det sagt; klarar du få ihop ditt strategispel med directx så har du kommit en bra bit på vägen .
Citera
2010-12-11, 11:59
Medlem
De tips som dragits är bra, här har ni min lista:
  • Djupgående förståelse och erfarenhet av C++ och OOP
  • Erfarenhet av 3dmodellering - och rendering.
  • Gärna förståelse för en vanlig renderingsmetod tex Rasterizer eller raytracing.
  • Generell förståelse av hur 3d fungerar.
  • Kunskaper inom DirectX eller OpenGL
  • Kunskaper inom Vektoralgebra och matrisalgebra. Matte D är nog en bra grund att börja i.

Detta är vad jag skulle säga är nödvändigt.

//K0nserv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in