2007-10-31, 19:45
Medlem
Walkers avatar
Leif GW Perssons tre tidiga polisromaner om Jarnebring & Co filmades redan på 80-talet med Thomas von Brömsen (Johansson) och Sven Wollter (Jarnebring).
T ex Bo Widebergs mycket underhållande snutklassiker "Mannen från Mallorca".

Finns än så länge inga konkreta planer att filma de sentida uppföljarna, men enligt GW själv pågår vissa förhandlingar. Så vad tror ni, kan de fungera som filmer och bör Göteborgarna Wollter & von Brömsen få förnyat förtroende att spela norrlänningen Johansson och Stockholmaren Jarnebring?

Själv tycker jag de funkar bra trotts dialekten, de har rätt ålder och kan visa att svenska filmsnutar inte behöver se ut som Persbrandt. Sedan har många för uppföljarna viktiga bifigurer och andra roller redan dykt upp i tv-serier och filmerna, som också har rätt ålder idag.

Anna Holt - Petra Nielsen; Anna Holt, Den vita riddaren
Berg/Säpochef - Thomas Hellberg; Mannen från Mallorca
Kjell Göran Hedberg - Rico Rönnbäck; Mannen från Mallorca
Berg(kallas Häll i filmen) /piketbuse - Stefan Sauk; I lagens namn

Än så länge har inte de "färgstarka" karaktärerna Waltin och Bäckström varit med i filmerna. Ernst Günther spelar visserligen en kommisarie Waltin i I Lagens namn, men har inga fysiska eller psykiska likheter med Claes Waltin.

Citat:
När blir din Palmetrilogi film?
– Vi ligger i förhandlingar med ett utländskt bolag. Tidigare har jag fått tre konkreta erbjudanden och tackat nej till samtliga. I två av fallen för att det handlade om massproducerad skit. Dessutom sticker de åt författarna pengar som får mig att skaka på huvudet.

http://www.expressen.se/1.822135
Citera
2008-05-20, 23:37
Medlem
Hade ju varit strålande om dessa hade filmatiserats! Sen får jag be att hålla med dig angående rolllistan. Såg om I Lagens namn för ett tag sedan och blev djupt besviken när jag insåg att Ernst G spelade Waltin... Dock får man ju inte någon ingående personbeskrivning av honom i filmen. Sen är han mig veterligen ej längre i livet, så det är ju därmed öppet för förslag på vem som ska spela Waltin..? Finns ju en del goda kandidater bland den svenska skådiseliten...
Citera
2008-05-21, 15:43
Medlem
Walkers avatar
Visst finns en kandidater, dock är det lättare att finna en "Bäckström".

Claes Walltin beskrivs som en rik (pervers) klädsnobb, kring 35-42 under det glada 80-talet, och kring 60-årsåldern i de nutida delarna.

Några förslag.

Mikael Persbrandt - funkar men Gunvald-filtret ligger i vägen

Per Moberg - Rätt ålder, lite överklasstyp och van att spela psykopater

Jakob Eklund - Obestämbar ålder, funkar som yngre och äldre, har precis som Walltin ett "good guy"-utseende. Kvinnorna förväntar sig inte att han är ett svin.
Citera
2008-05-21, 17:40
Medlem
Ica Stig..? Har vissa likheter med min Waltin, det hade ju aldrig funkat pga Ica men han går väl hem i Andra Avenyn...
Ber att få återkomma med en mer seriös Waltinkandidat...
Citera
2008-05-21, 17:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Leif GW Perssons tre tidiga polisromaner om Jarnebring & Co filmades redan på 80-talet med Thomas von Brömsen (Johansson) och Sven Wollter (Jarnebring).
T ex Bo Widebergs mycket underhållande snutklassiker "Mannen från Mallorca".

Finns än så länge inga konkreta planer att filma de sentida uppföljarna, men enligt GW själv pågår vissa förhandlingar. Så vad tror ni, kan de fungera som filmer och bör Göteborgarna Wollter & von Brömsen få förnyat förtroende att spela norrlänningen Johansson och Stockholmaren Jarnebring?

Själv tycker jag de funkar bra trotts dialekten, de har rätt ålder och kan visa att svenska filmsnutar inte behöver se ut som Persbrandt. Sedan har många för uppföljarna viktiga bifigurer och andra roller redan dykt upp i tv-serier och filmerna, som också har rätt ålder idag.

Anna Holt - Petra Nielsen; Anna Holt, Den vita riddaren
Berg/Säpochef - Thomas Hellberg; Mannen från Mallorca
Kjell Göran Hedberg - Rico Rönnbäck; Mannen från Mallorca
Berg(kallas Häll i filmen) /piketbuse - Stefan Sauk; I lagens namn

Än så länge har inte de "färgstarka" karaktärerna Waltin och Bäckström varit med i filmerna. Ernst Günther spelar visserligen en kommisarie Waltin i I Lagens namn, men har inga fysiska eller psykiska likheter med Claes Waltin.

http://www.expressen.se/1.822135
I filmerna är ju faktiskt Jarnebring Göteborgare. Åtminstone i I lagens namn där en av spanarna som sitter och avlyssnar Danuci kommenterar att Jarnebring är född i Göteborg. Det går ju inte att ta miste på med tanke på vilken bred götteborgska herr Wollter talar.

Wollter och Brömssen är mycket kompetenta skådisar men Wollter är på tok för gammal för att spela polis. Han är ju för fasen 74 år gammal. Jag träffade f.ö. en polis ganska nyligen som berättade att Bo Jarnebring har en verklig förlaga liksom piketpoliserna i I lagens namn. De ska f.ö. vara så gott som identiska rent utseendemässigt med några av medlemmarna i gamla ökända basebolligan.

Hur som helst skulle jag gärna se välgjorda filmatiseringar av alla Leif GWs rövarromaner. De är välskrivna, roliga och medryckande trots att det inte är någon vidare action. De bygger ju mer på kul dialog och intressanta karaktärer än på fart och fläkt.

Den självgode Waltin förekom väl om jag inte minns fel i Den vite riddaren där han blev ihjälskjuten av
Waltin spelades av en solbränd och riktigt sliskig Stefan Ekman.
Senast redigerad av Cineasten 2008-05-21 kl. 20:39.
Citera
2008-05-21, 17:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnebring
Ica Stig..? Har vissa likheter med min Waltin, det hade ju aldrig funkat pga Ica men han går väl hem i Andra Avenyn...
Ber att få återkomma med en mer seriös Waltinkandidat...
Ica-Stig (Hans Mosesson) är dock en duktig skådis vilket han visat i bla Richard Hoberts kusliga tv-serie Sommarens 12 månader.
Citera
2008-05-21, 20:00
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
I filmerna är ju faktiskt Jarnebring Göteborgare. Åtminstone i I lagens namn där en av spanarna som sitter och avlyssnar Danuci kommenterar att Jarnebring är född i Göteborg. Det går ju inte att ta miste på med tanke på vilken bred götteborgska herr Wollter spelar.

Jovisst är det svårt att dölja Wolters dialekt. Däremot är jag inte helt säker på om Jarnebring verkligen är Stockholmare. Har för mig han nämner något om att farsgubben bor i Dalarna i någon av böckerna.
Citat:
Wollter och Brömssen är mycket kompetenta skådisar men Wollter är på tok för gammal för att spela polis. Han är ju för fasen 74 år gammal. Jag träffade f.ö. en polis ganska nyligen som berättade att Bo Jarnebring har en verklig förlaga liksom piketpoliserna i I lagens namn. De ska f.ö. vara så gott som identiska rent utseendemässigt med några av medlemmarna i gamla ökända basebolligan.

Du har rätt angående Wolters ålder, och faller han på det är inte von Brömsens medverkan nödvändig. Då har vi ett nytt problem; hitta nya skådisar för radarparet Jarnebring & Johansson (Sveriges Starsky & Hutch )

Stig Engstrom (Bjorn H-son Larsson; Göta Kanal) spelade Jarnebring i Anna Holt serierna. Kanske han kan bli den nye Wollter..

Citat:
Hur som helst skulle jag gärna se välgjorda filmatiseringar av alla Leif GWs rövarromaner. De är välskrivna, roliga och medryckande trots att det inte är någon vidare action. De bygger ju mer på kul dialog och intressanta karaktärer än på fart och fläkt.

Instämmer, inte minst att de bygger mer på karaktärer, kul dialog men även inre dialog. Tyvärr kan det bli svårt att föra över t ex Bäckströms sviniga tankar till film, berättarröst och inre dialog används sällan i svenska polisfilmer, möjligen komedier som Vuxna Människor.
Citat:
Den självgode Waltin förekom väl om jag inte minns fel i Den vite riddaren där han blev ihjälskjuten av
. Waltin spelades av en solbränd och riktigt sliskig Stefan Ekman.

Fast Vite riddaren räknas väl som fristående från GW´s universum. Skrev den tillsammans med Guillou som en politisk satir, många av deras karaktärer medverkar t ex Erik Ponti, Jarnebring osv tror t.o.m Hamilton gjorde en cameo.
En polis som heter Tomas Waltin (Ekman) finns visserligen med, men i uppföljaren Anna Holt dyker polisen Tommy Waltin upp! Möjligt att dessa Waltins varit löst baserade på bokens karaktär, men den riktige Waltins öde avslöjade GW först i de senare böckerna..utan att säga för mycket för de som ej läst böckerna .
Citera
2008-05-21, 20:44
Medlem
Cineastens avatar
Berättarröst skulle kunna fungera men med tanke på att Leif GW Perssons böcker är fyllda med tankar och inre dialog skulle det bli lite knepigt vid eventuella filmatiseringar. Det är ju väldigt mycket "det ska du inte lägga din lilla näsa i blöt i" tänkte han och sa med ett leende "javisst ska jag hjälpa dig"...

Jag vet inte om en berättarröst skulle kunna göra Bäckströms svinerier rättvisa. Dessutom skulle väl feministerna i det här landet gå i taket. Får man verkligen ha en svensk polis som är så uppfylld av sig själv, som vräker ur sig invektiv och som är till bredden fylld med fördomar om bögar, sossar, blattar, flator och i stort sett hela samhället såvida man inte heter Gunvald Larsson och spelas av en av Sveriges största sexsymboler?

Bäckström är ju trots allt en man som ingen kan eller vill sympatisera med. Han är rätt korkad, fördomsfull, rasistisk, homofobisk, egoistisk, elak, narcicistisk, inkompetent som polis, liten, fet, tittar för djupt i flaskan, han stjäl, ljuger, myglar och skor sig på andras bekostnad och har otroligt höga tankar om sig själv trots att han inte har något alls att komma med. M.a.o en fantastiskt underhållande karaktär men knappast någon som tv och filmtittare vill eller kan identifiera sig med.

Leif Andrée skulle nog göra sig bra i den rollen. Han är en mycket duktig skådis med ett brett register bakom sig. Rent utseendemässigt har han fördelen av att kunna se både sliskig och oerhört osympatisk ut.
Senast redigerad av Cineasten 2008-05-21 kl. 20:50.
Citera
2008-05-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ica-Stig (Hans Mosesson) är dock en duktig skådis vilket han visat i bla Richard Hoberts kusliga tv-serie Sommarens 12 månader.
Visst är han det! Har sett han i del, kommer givetvis inte på namnet på nåt just nu. Vad sägs om Sven Bertil Taube som Waltin? Eller Loa Falkman(!)? Funderade ett tag på han "Johan Nånting" i parlamentet, han är ju sliskig så det förslår. Men han kan väl knappast ha seriösa talanger som skådespelare? Bäckström är betydligt enklare; Håller med om Leif Andreé, men har Peter Harryson, Helge Skoog, Claes Malmberg på förslag med...
Citera
2008-05-21, 23:16
Medlem
Walkers avatar
En tänkbar kandidat som den trygge norrlänningen Johansson är Peter Stormare.
Fysiskt är han en Jarnebring, men han har en naturlig norrländsk dialekt. Dessutom spelar Jarnebring en undanskymd en biroll i de nya böcker, medan Johansson är lite av huvudrollen.
Citat:

Bäckström är betydligt enklare; Håller med om Leif Andreé, men har Peter Harryson, Helge Skoog, Claes Malmberg på förslag med...

Mysiga Så ska de låta-Peter som ärkesvinet Bäckström!
Tja vill han tvätta bort sin helylleimage är detta ett perfekt val, dessutom har han väl inte gjort så mycket seriösa roller; mest dubbat tecknat och spelat bi-roller i Jönssonligan.
Senast redigerad av Walker 2008-05-21 kl. 23:31.
Citera
2008-05-22, 13:50
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnebring
Visst är han det! Har sett han i del, kommer givetvis inte på namnet på nåt just nu. Vad sägs om Sven Bertil Taube som Waltin? Eller Loa Falkman(!)? Funderade ett tag på han "Johan Nånting" i parlamentet, han är ju sliskig så det förslår. Men han kan väl knappast ha seriösa talanger som skådespelare? Bäckström är betydligt enklare; Håller med om Leif Andreé, men har Peter Harryson, Helge Skoog, Claes Malmberg på förslag med...
Claes Malmberg är en kass skådis men skulle iaf platsa då hanär både fet och sliskig men har förmågan att framställa sig som charmig och världsvan. Bäckström lyckas ju charma folk titt som tätt men det blir oftast pannkaka i slutändan eftersom han är så burdus och stöddig.
Citera
2008-06-13, 18:08
Medlem
Cineastens avatar
Leif GWs senaste trilogi ska bli film!

Enligt dagens Pravda (Aftonhoran för den oinvigde) och Filmdelta ska äntligen Leif GW Perssons senaste trilogi Välfärdsstatens fall bli film. Det är alltså Mellan sommarens längtan och vinterns köld, En annan tid ett annat liv och Faller fritt som i en dröm som ska bli få premiär på vita duken. Hur många filmer det blir finns det ingen utförlig info om än (inte som jag läst iaf) men den/de ska få premiär tidigast i slutet av 2010. Vilka skådisar som är inblandade har heller inte avslöjats. Däremot är det tydligen bestämt att Hans Lönnerheden som låg bakom Tusenbröder ska vara producent. Det blir ett samarbete med Nordisk Film.

Hoppas verkligen att projektet går i hamn och att det blir någonting sevärt. Jag är så trött på detta eviga malande med Beck och Wallander som bara görs halvhjärtat trots kompetenta människor framför och bakom kameran.

Saxat från Filmdelta:
Citat:
Välfärdsstatens fall är titeln på Leif GW Perssons trilogi som han påbörjade 2002 med romanen ”Mellan sommarens längtan och vinterns köld”, fortsatte 2003 när romanen ”En annan tid, ett annat liv” kom ut och avslutade 2007 med romanen ”Faller fritt som i en dröm”.

Tillsammans berättar de tre böckerna historien om utvecklingen i det svenska samhället de senaste 30 året. Hur blev vårt samhälle som det är idag? De tar också upp det som kan vara sanningen om en av de mest misslyckade kriminal-utredningarna i modern tid; Utredningen av det olösta mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Leif GW Persson är Sveriges mest välkända professor i kriminologi och av många ansedd som landets ledande kriminalförfattare. Hans sju socialrealistiska och satiriska romaner med polisdetektiven Lars M Johansson är en av de mest kritikerhyllade och kommersiellt framgångsrika kriminalromaner i Sverige någonsin.

Välfärdsstatens fall är såld till 12 länder världen över.

- Nordisk Film är mycket glada över att ha köpt optionen på Leif GW Perssons trilogi. Vi har stora förväntningar på materialet och ser fram emot att komma igång med de fantastiska historierna och samarbetet med Leif GW Persson, säger Kim Magnusson, President of Production på Nordisk Film.

- Leif GWs penna är skarp som en kniv i samhällskroppen och det är utmanande och spännande att få arbeta med ett så laddat material. Jag tror det här kan bli riktigt bra, säger Hans Lönnerheden

*dräggel*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in