Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-25, 11:00
Medlem
gosas avatar
Hej Alla!

Fick i morse ett brev från mitt webhotell som varnade mig för att min trafik börjar slå i taket (Min spärr ligger på 30GB). Efter lite efterforskningar och ett mail till mitt webhotel kom det fram att orsaken är en bild som Kissie lagt ut på sin blogg, och med tanke på antalet besökare denna dam genererar så blev den 113kb stora (lilla) bilden snabbt en trafik på nästan 26 GB.

Jag har givetvis skrivit till de som ansvarar för denna blog, och jag har också gjort en ändring i bilden så att det klart framgår att den är stulen - länken finns kvar och går nu till min modifiering, så just nu "äger" jag en del av Kissie. (Kunde lagt upp en bild på en stooor fb-dongel, men utan att börja gräva i mina egna byxor så hade jag i min tur blivit tvungen att stjäla av någon annan...)

Så - min fråga - om min bild figurerat i ett antal tusen (massor om man tänker 113kb bild orsakar 26GB trafik)

Kan jag göra något mer än att bara be dem ta ner bilden? Kompensation?
Det har ju inte gjorts någon direkt skada då webhotellet var bväldigt hjälpsamma och förstående betr min trafik-gräns, men det handlar väl fortfarande om en form av stöld?

Eller?

Tack på förhand,
gosa
Citera
2010-11-25, 11:03
Medlem
Möjlighet att lägga upp bilden någon annastans så vi på FB får se den? vägrar att beblanda mig med någon som kallas sig Kissie.
Citera
2010-11-25, 11:06
Medlem
mattmas avatar
Vet inte om du skulle vinna i en rättegång men du kan nog kräva dem på lite pengar så de slipper gå in i en
Citera
2010-11-25, 11:10
Medlem
Malewhales avatar
http://e-articles.info/e/a/title/Can...-from-the-Web/

Här är en artikel om det för en amerikan. Utgår dock ifrån att upphovsrättslagarna kan skilja sig en hel del på den här punkten. Tänkte bara att det kanske kunde hjälpa till på något hörn. Länkar också "Lag om rätt till fotografisk bild".

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600730.htm
Citera
2010-11-25, 11:13
Medlem
JackBlacks avatar
Är du upphovsrättsägare så kan du ju stämma henne och kommer då troligen att vinna. Se bara till att spara bevismaterial.
Citera
2010-11-25, 11:27
Medlem
Defunctuss avatar
Har du satt copyright på din hemsida samt material?
Citera
2010-11-25, 11:31
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Möjlighet att lägga upp bilden någon annastans så vi på FB får se den? vägrar att beblanda mig med någon som kallas sig Kissie.

Det handlar om en kanelbulle (har tänkt mig att i framtiden leva på att baka svenskt fikabröd här i Barcelona.

Jag kan ju länka till bilden på hur den såg ut innan jag ändrade den http://www.pastelito-sueco.com/images/kanelbulle3.png

Efterbilden har "Bild Stulen Ägare: mitt namn - Att stjäla bilder är olagligt" tvärsöver samma kanelbulle, och ligger just nu (två timmar senare) fortfarande "live" på hennes blog.

Vet inte om jag är redo att "outa" mig själv med namn i klartext här ännu. Inte för att det spelar någon större roll, då namnet står på hennes blog just nu ("efter" min edit...) men jag är inte helt 100 på min historik här...
Senast redigerad av gosa 2010-11-25 kl. 11:34.
Citera
2010-11-25, 11:33
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus

Det har jag förvisso inte, men jag hörde/läste någonstans att det är något man inte ska behöva göra? Att det är så att säga underförstått?
- Eller har jag fel där?
Citera
2010-11-25, 11:33
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus

Kollade runt på kissies blogg och hitta inget annat än kisse och hennes botox. länk till bilden hon"tagit av dig"
Citera
2010-11-25, 11:35
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Det har jag förvisso inte, men jag hörde/läste någonstans att det är något man inte ska behöva göra? Att det är så att säga underförstått?
- Eller har jag fel där?

Nej du har helt rätt, upphovsrätt uppstår outtalat, copyright existerar inte i svensk rätt.
Citera
2010-11-25, 11:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hotlinking är inte prövat i domstol tror jag, men tror inte det räknas som upphovsrättsbrott?

Däremot är det dålig sed, vilket man iofs inte kan kräva ersättning för.
Det smartaste är väl att antingen använda bilden som hotlinkas till att marknadsföra sig egen sida eller ta till klassikern hello.jpg
Citera
2010-11-25, 11:45
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det smartaste är väl att antingen använda bilden som hotlinkas till att marknadsföra sig egen sida eller ta till klassikern hello.jpg

Det är något i den stilen jag gör just nu, fast jag gör klart för besökaren att bilden inte är hennes...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in