Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2005-08-27, 19:09
Medlem
Om du postar ett citat till s kanske ngon knner igen vilken bok det r...
Citera
2005-08-27, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfisk
Om du postar ett citat till s kanske ngon knner igen vilken bok det r...
okej...

Citat:
'You're a rotten driver,' I protested. 'Either you ought to be more careful, or you oughtn't to drive at all.'

'I am careful.'

'No, you're not.'

'Well, other people are,' she said lightly.

'What's that got to do with it?'

'They'll keep out of my way,' she insisted. 'It takes two to make an accident.'

'Suppose you met somebody just as careless as yourself.'

'I hope I never will,' she answered. "I hate careless people.'
Citera
2005-08-27, 19:36
Medlem
"Tender is the night"?
Citera
2005-08-28, 12:30
Medlem
Inte "Tender is the night"?

Okej d: "The Great Gatsby"?
Citera
2005-08-28, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
sagan om ringen?
Hmm nog var det saga om ringen sista meningen i sagan om konungens terkomst .
Citera
2005-08-28, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfisk
Inte "Tender is the night"?

Okej d: "The Great Gatsby"?
RTT!! Din tur
Citera
2005-08-28, 13:17
Medlem
Den hr boken r inte helt ny men har blivit aktuell det senaste ret i ett annat sammanhang - och den har nmnts hr p forumet tidigare, dock inte i den hr trden.

"Efter detta genomgick mitt de och min livsfring en viss frndring. Det gr inte att beskriva vilken omsorg Bendel lade ner p att dlja mitt lyte. verallt var han fre mig och med mig och han frutsg allt och vidtog hela tiden tgrder, och nr en ofrutsedd fara hotade tckte han mig snabbt med sin skugga, ty han var lngre och kraftigare n jag. P det sttet vgade jag mig p nytt ut bland mnniskorna och brjade spela en roll p vrldens scen. Jag mste visserligen ltsas som om jag var behftad med mnga egenheter och lynneskast, men sdant passar ju bra fr en rik man, och s lnge sanningen frblev frborgad tnjt jag all den ra och aktining som min rikedom frskaffade mig. Jag motsg med strre tillfrsikt besket som den gtfulle frmlingen lovat avlgga nr ett r och en dag hade frlupit."
Citera
2005-08-28, 16:11
Medlem
Eremitens avatar
Jag kan bara komma p tv romaner som innehller en person med namnet Bendel. Den ena har aldrig nmnts p forumet, den andra r Waldemar Hammenhgs Pettersson och Bendel.
Citera
2005-08-28, 19:06
Medlem
Nej, det r inte "Petterson & Bendel". Personen med det namnet r bara en liten bifigur i den roman jag sker. Hr kommer ett citat till:

"Den gode mannen blev ordentligt uppskakad nr han fick hra dessa ord frn grevens mun. Han fll mig genast om halsen, men blev sedan mycket generad ver att han burit sig s obehrskat t. Pltsligt brjade han tvivla, vervga och efterforska; han talade om hemgift, om trygghet, om sitt kra barns framtid. Jag tackade honom fr pminnelsen. Jag sade till honom att jag nskade sl mig ner dr i trakten, fr dr verkade jag vara omtyckt, och dr leva ett bekymmersfritt liv. Jag bad honom att i sin dotters namn kpa in de vackraste godsen i landet och fra upp kostnaderna p mig. S kunde han p bsta stt visa sin lskade dotter faderlig omsorg. Detta gav honom emellertid mycket att bestyra, ty verallt hade en frmling varit framme fre honom; s kpte han ocks fr bara ungefr en miljon.

Att jag gav honom detta uppdrag var i sjlva verket en oskyldig fint fr att f honom p avstnd. Jag hade redan frut behandlat honom p liknande stt, ty jag mste tillst att han var ngot besvrlig. Den goda modern dremot var en smula dv och inte lika angelgen som sin man om att f ran att konversera greven.

Nu kom ocks modern och gjorde oss sllskap, och de lyckliga frldrarna frskte truga mig att stanna kvar hos dem lite lngre. Man jag vgade inte drja en minut till, ty jag sg redan den uppgende mnens ljus vid horisotnen. Min tid var ute."
Citera
2005-08-28, 21:59
Medlem
Mohammed Attas avatar
Gissa bokcitatet??

Gissa frn vilken bok de hr citaten r hmtade?

"Det var oktober 1978, tunga droppar studsade mot vindrutan. Sjn Vttern skymtade svagt i det gr disiga frmiddagsljuset. Enstaka gulnande lv hngde sorgset kvar p svarta blta trdgrenar, hsten hade tagit sitt grepp ver landet. "

"Han hade en principiell instllning till trar som han noga fljde: I princip r allt grtande meningslst, jag har aldrig blivit hjlpt av att grta. Det kan visserligen innebra en lttnad rent fysikt, men samtidigt har jag alltid knt mig dum eftert. Det r ungefr som att g till tandlkaren och f en spruta, vrken frsvinner fr stunden, men grundproblemet r kvar. Istllet fr att grta, har jag tvingat mig ,stlsatt mig att koncentrera mig p problemet. Grt r inget annat n otnkta tankar som leder till gott humr istllet fr till nya tankar som i sin tur kan leda till en lsning p problemet."
Citera
2005-08-29, 07:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Atta-boy!

Denna trd fungerar som en stafett. Du mste frst kncka Silverfisks citat innan du kan posta ett eget.

Vi vill helst undvika kaoset som prglar liknande trdar i Film och Musik.
Citera
2005-08-29, 11:50
Medlem
"Dagen gick. Jag stillade min hunger med vilda frukter och slckte min trst i nrmaste bck. Natten fll p och jag slog lger under ett trd. Den fuktiga morgonen vckte mig ur en tung smn, under vilken jag hade hrt mig sjlv stna som i ddskamp. Bendel mtte ha frlorat spren efter mig, och det kndes som en lttnad. Jag ville inte tvnda till mnniskorna som jag flytt frn som ett av skogens skygga djur. P det viset tillbringade jag tre fasansfulla dagar.

P den fjrde dagens morgon befann jag mig p en sandig, solbelyst sltt. Jag satt p ngra klippblock i solskenet fr att njuta av solvrmen, som jag s lnge ftt frsaka. Mitt hjrta var fyllt av frtvivlan. D skrmdes jag upp av ett svagt ljud, och beredd till flykt sg jag mig omkring men kunde inte upptcka ngot; men en mnniskoliknande skugga, inte olik min egen, gled frbi mig p den solbelysta sanden. Den vandrade omkring helt ensam, som om den hade kommit bort frn sin gare.

D vaknade i mig en hftig stundan: 'Skugga', tnkte jag, 'sker du din herre? Det kan jag bli.' Och jag rusade ivg fr att lgga beslag p den. Jag tnkte nmligen att om jag lyckades stta mina ftter i skuggans fotspr s skulle den fastna och stanna kvar dr och med tiden vnja sig vid mig. Nr jag brjade springa tog skuggan till flykten, och jag mste brja en anstrngande jakt efter den lttfotade flyktingen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in