Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 21:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Mannen som bodde hos mig var en enkel och olrd mnniska, vilket gr hans vittnesbrd trovrdigt. Intelligenta mnniskor ser mer och iakttar mer noggrant, men de kommenterar allt, och fr att f sin tolkning att stmma och gra den vertygande kan de inte lta bli att fingra lite p historien. De framstller aldrig saker och ting rena, de vrider dem och frstller dem efter sitt eget stt att se dem, och fr att gra sina omdmen trovrdiga och lockande lgger de grna till ngot sjlva, drar ut saken eller frhjer den. Antingen krvs det en mycket hederlig person eller ocks en som r s enkel att han inte har ngot material att bygga falska konstruktioner med; en man som inte r frsvuren t ngon id. Sdan var han som jag hade hos mig, och dessutom lt han mig vid flera tillfllen trffa olika sjmn och kpmn som han lrt knna p resan. Drfr njer jag mig med dessa uppgifter och tar inte reda p vad kosmograferna sger om saken.
Citera
2023-11-13, 23:21
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Mannen som bodde hos mig var en enkel och olrd mnniska, vilket gr hans vittnesbrd trovrdigt. Intelligenta mnniskor ser mer och iakttar mer noggrant, men de kommenterar allt, och fr att f sin tolkning att stmma och gra den vertygande kan de inte lta bli att fingra lite p historien. De framstller aldrig saker och ting rena, de vrider dem och frstller dem efter sitt eget stt att se dem, och fr att gra sina omdmen trovrdiga och lockande lgger de grna till ngot sjlva, drar ut saken eller frhjer den. Antingen krvs det en mycket hederlig person eller ocks en som r s enkel att han inte har ngot material att bygga falska konstruktioner med; en man som inte r frsvuren t ngon id. Sdan var han som jag hade hos mig, och dessutom lt han mig vid flera tillfllen trffa olika sjmn och kpmn som han lrt knna p resan. Drfr njer jag mig med dessa uppgifter och tar inte reda p vad kosmograferna sger om saken.

Lter definitivt som ngon renssansfrfattare, srskilt med tanke p sista meningen. Skulle gissa ngot t det (idag kallat) vetenskapshistoriska hllet ocks. Kan det mjligen vara Michel de Montaigne?
Citera
2023-11-14, 00:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Lter definitivt som ngon renssansfrfattare, srskilt med tanke p sista meningen. Skulle gissa ngot t det (idag kallat) vetenskapshistoriska hllet ocks. Kan det mjligen vara Michel de Montaigne?

Det kan det frvisserligen, nmligen "Om kannibaler" ur bok 1 av Essayer i Jan Stolpes versttning, dock utan Agneta denna gng. ver till barnkammaren.
Citera
2023-11-14, 00:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det kan det frvisserligen, nmligen "Om kannibaler" ur bok 1 av Essayer i Jan Stolpes versttning, dock utan Agneta denna gng. ver till barnkammaren.

Vad roligt att jag hade rtt, tack!

Brukar ju komma dragandes p valfritt svrtolkat filosofiskt eller idhistoriskt. Denna gng tnkte jag dock gra det lite lttare, och faktiskt bjuda p enkel samtida sknlitteratur, fr en gngs skull.

Miljbeskrivningen gr en alldeles sentimental och varm i hjrtat....❤️

Citat:
"Senare fick jag hra att hon under alla r i Svarta aldrig ngon gng, inte en enda, tagit sig ver till stationssamhllet Tullinge, det som bredde ut sig frn sjns vstra villastrand ver berg- och shjderna upp mot Tullinge Parkhem, Bansltt, Skogshem, och flygflottiljen F18 vid Riksten med nya villatomter, villagrdar, och utspritt i tallskogarna vid grusgropen en framvxande smstad av egna hem."
Senast redigerad av Lillarapunzel 2023-11-14 kl. 00:22.
Citera
2023-11-14, 05:10
Medlem
Citat:

Brukar ju komma dragandes p valfritt svrtolkat filosofiskt eller idhistoriskt. Denna gng tnkte jag dock gra det lite lttare, och faktiskt bjuda p enkel samtida sknlitteratur, fr en gngs skull.

Elsie Johansson?
Citera
2023-11-14, 10:36
Medlem
Citat:

Frn Tullinge kommer Ernst Brunner. Svarta villan?
Citera
2023-11-14, 13:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Frn Tullinge kommer Ernst Brunner. Svarta villan?

Alldeles riktigt!
Visst r det Ernst Brunner. "Svarta" som det refereras till i texten r givetvis Svarta Villorna, men sjlva citatet kommer ifrn Dr gr han 1 som handlar om Brunners uppvxt i omrdet Seppan under 1950-1970-talet.

ver till dig!
Citera
2023-11-15, 09:36
Medlem
Tack. Ny bok och frfattare att gissa p:

Nr fru Wiik inte kom p jobb den morgonen blev han frst irriterad.
Kanske fanns det en rest av irritation inom honom efter den misslyckade frden ut till Kopparbck kvllen innan. Han hade tigit om sina tankar fr att inte sra Jary, och sedan vakat och grubblat sig genom natten och tagit sig till kontoret nstan tv timmar tidigare n han brukade.
Han var utmattad, s enkelt var det. Kvllens klubbmte kndes som en brda och arbetsuppdragen tornade upp sig. Tre nya klienter p tv veckor, ett besvrligt fall i rdstuvurtten, obetalda fakturor, oklara formalia kring Rolles avsked, brev som skulle dikteras och skrivas och skickas ivg: utan fru Wiik stod han sig sltt.
Han hade kommit till kontoret redan halv tta. Han brukade sllan vara dr fre nio, han fredrog att arbeta till sent p kvllen. Men han visste att fru Wiik kom prick klockan tta varje dag, ocks lrdagar.
Citera
2023-11-15, 16:44
Medlem
Ngon svensk deckare kanske HK Rnblom
Citera
2023-11-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Ngon svensk deckare kanske HK Rnblom
Visst spnningsinslag, men inte deckare.
En halv timme efter lunch hade hon renskrivit de utgende breven, lagt dem i kuvert och frankerat. Matilda hjde blicken och sg ut ver Kaserntorget: dimman hade ttnat, det var knappt s hon kunde sknja radiohuset dr p andra sidan.
Hon reste sig frn stolen, skulle knacka p advokatens drr och frga om hon fick g redan klockan tre. Thune hade haft flera klienter under frmiddagen, hon hade slussat in dem till honom men knappt sett till honom i vrigt, han hade dikterat de tv breven fr henne, det var allt. Breven hade varit korta och avmtta i tonen, p grnsen till ovnliga. (---)

Hon tyckte ganska bra om Thune. Han var hgfrdig emellant, utan att han frstod det sjlv, och han kldde sig slarvigt och ibland sa han besynnerliga saker. Men han var ocks vnlig, och han verkade rttvis. Intelligent och snll, det var ingen sjlvklar kombination. I varje fall inte hos klienterna som beskte Thunes kontor. Bullriga och ltsat fryntliga, det var Matildas intryck. Somliga sg rakt igenom henne som om hon inte fanns, andra gav henne frcka blickar.
Citera
2023-11-15, 18:48
Medlem
Gissar p Kjell West, Hgring 38.
r ganska sker.
Citera
2023-11-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Gissar p Kjell West, Hgring 38.
r ganska sker.
Visst r det ur Kjell Wests Hgring 38. Denna roman som rr sig mellan stora politiska hndelser och huvudpersonernas inre liv i Helsingfors 1938 torde vara svr att glmma fr alla som har lst den. ver till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in