Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Om vi vill att tingen ska frbli vad de var mste vi lta dem frndras.
Trden str lite stila, s jag gr en gissning. Jag fr fr mig att det skulle kunna vara Andr Gide.
Nr det gller boken jag skte lgger jag till fljande stycke, som sammanfattar amerikanskas 1800-tals historia:
Citat:
Tnk bara p vr lilla stat mellan vrldshaven, sndersliten av sina egna problem och fr stor fr att kunna styras. Vi hade just kommit i gng nr engelsmnnen verfll oss igen. Vi slog dem med det hjlpte inte mycket. Vinsten var ett nerbrnt Vita hus och tiotusen krigsnkor som skulle ha pension
S marscherade vra soldater in i Mexiko och det var som en utflykt i det grna. Ingen har kunnat frklara varfr man gr en utflykt och har det obekvmt nr man kan ha det sknt och behagligt hemma. Mexikanska kriget gav emellertid tv goda resultat. Vi fick en massa land i vster s att vi blev nsta dubbelt s stora, och dessutom var det en god vning fr generaler s att de hade tekniken inne fr att det vntade sorgliga sjlvmordet skulle bli s blodigt som mjligt.
Nu vet ni att jag sker en amerikansk nobelpristagare, bara nio namn att vlja mellan.