Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-13, 12:38
Medlem
Jag har knapp lst Hemingwey, och det var inte meninge som en gisning. Jag knner helt enkelt inte igen citatet.
Citera
2004-07-13, 12:51
Bannlyst
Den frsta delen:

Citat:
"- Jag har haft gulsot, sade jag. Jag kan inte supa mig full.
- Ack, baby, i vilket tillstnd har du kommit tillbaka till mig!
lter som Charles Bukowski. Men sen kommer:

Citat:
Du tervnder allvarlig och med besvrlig lever.
vilket Bukowski aldrig skulle skriva...tror jag...
Citera
2004-07-13, 13:18
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Den frsta delen:

lter som Charles Bukowski. Men sen kommer:

vilket Bukowski aldrig skulle skriva...tror jag...

Hller med. Mjligen skulle han skriva

"Du tervnder besvrlig och med allvarlig lever."

Citera
2004-07-13, 16:33
Medlem
Nejiis avatar
Ni r inne p helt rtt frfattare, ven fast de flesta av er verkar tvivla p att det verkligen r han.
Citera
2004-07-13, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nejii
Ni r inne p helt rtt frfattare, ven fast de flesta av er verkar tvivla p att det verkligen r han.
Okej, frgan r ju bara vilken bok det r....jag knner inte igen det, s det r antagligen ingen av de jag har och lser regelbundet ("Badkarsmusik", "Kvinnor", "En snuskgubbes anteckningar", "Hollywood" eller "Faktotum"). Chansar p "Ham on Rye". Skulle lika grna kunna chansa p "Post Office" eller ngon annan, men nt mste man ju svara
Citera
2004-07-13, 17:58
Medlem
Nejiis avatar
Nvl, eftersom det inte ser ut att komma ngot rtt svar s kommer jag nu att ge det.
Det rtta svaret r: Ernest Hemingway, "Farvl till vapnen".
Citera
2004-07-13, 18:23
Medlem
Jag gr vll ett frsk:

"Adam sg trtt upp. Hans lppar skildes och frskte gng p gng sga ngot. S fyllde han lungorna med luft och andades ut med en suck. Det framviskade ordet drjde kvar i luften :
- Timsjel!
Citera
2004-07-13, 18:23
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejii
Nvl, eftersom det inte ser ut att komma ngot rtt svar s kommer jag nu att ge det.
Det rtta svaret r: Ernest Hemingway, "Farvl till vapnen".

Jaha, det var pinsamt. Men formuleringen var det verkligen skruva-sig-i-stolen-kvalitet p! Vi skyller det p versttaren- baskans versttare!- och gr vidare.
Anyone?
Citera
2004-07-13, 23:44
Medlem
Cohibas avatar
Ja den lste jag ju fr bara ett par mnader sen.

Hr har vi ett favvocitat:

Om vi vill att tingen ska frbli vad de var mste vi lta dem frndras.
Citera
2004-07-14, 12:28
Medlem
Cohibas avatar
Ojd sg inte att Ekh redan postat en frga. Skyller det p Ursas anyone som jag tolkade som att frgan var fri.
Citera
2004-07-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Ojd sg inte att Ekh redan postat en frga. Skyller det p Ursas anyone som jag tolkade som att frgan var fri.

Det r okej, jag och Ursa postade samtidigt.

Om jag ska lmna ngon ledtrd till mitt citat taget frn en nobelpristagare, ordet "Timsjel" hmtat frn gamla testamentet. Och Adam romanens huvudperson har get sina sner namn med anknytning till gamla testamentet.
Citera
2004-07-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Om vi vill att tingen ska frbli vad de var mste vi lta dem frndras.
Trden str lite stila, s jag gr en gissning. Jag fr fr mig att det skulle kunna vara Andr Gide.

Nr det gller boken jag skte lgger jag till fljande stycke, som sammanfattar amerikanskas 1800-tals historia:

Citat:
Tnk bara p vr lilla stat mellan vrldshaven, sndersliten av sina egna problem och fr stor fr att kunna styras. Vi hade just kommit i gng nr engelsmnnen verfll oss igen. Vi slog dem med det hjlpte inte mycket. Vinsten var ett nerbrnt Vita hus och tiotusen krigsnkor som skulle ha pension
S marscherade vra soldater in i Mexiko och det var som en utflykt i det grna. Ingen har kunnat frklara varfr man gr en utflykt och har det obekvmt nr man kan ha det sknt och behagligt hemma. Mexikanska kriget gav emellertid tv goda resultat. Vi fick en massa land i vster s att vi blev nsta dubbelt s stora, och dessutom var det en god vning fr generaler s att de hade tekniken inne fr att det vntade sorgliga sjlvmordet skulle bli s blodigt som mjligt.

Nu vet ni att jag sker en amerikansk nobelpristagare, bara nio namn att vlja mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in