2005-08-22, 10:46
Medlem
Ezzelinos avatar
"Kyrkogrden bredde ut sig i gryningsljuset, omtligt skn. Raden av skinande monument strckte sig ver dalen, tckte sluttningarna och kullarna. Det prydligt klippta och ansade grset var en smaragdmatta som inte avsljade ngot av den ra jord den skt ned sina rtter i. De sttliga furorna, planterade i gngarna mellan raderna av gravar, sjng mjukt och klagande.
- Det tar andan ur en, sade kaptenen p begravningsskeppet.
Han slog sig fr brstet fr att visa mig exakt var det tog andan ur honom. Han var en idiot, kaptenen.
- Man minns Moder Jord, sade han, alla dagar man r borta, alla r man tillbtingar i rymden och p andra planeter. Fr sin inre blick frestller man sig precis hur hon ser ut. Sedan landar man, ppnar drren och stiger ned p henne. D slr det en pltsligt att man bara kommit ihg hlften. Moder Jord r fr stor och vacker fr att man skall kunna minnas allt.

Bakom oss p plattformen frste begravningsskeppet fortfarande av hettan det tagit upp d det gick ned fr landning. Men besttningen vntade inte p att skeppet skulle hinna svalna. Hgt upp p de svarta sidorna svngde drrarna upp och lyftkranar skt ut med slamrande kedjor fr att lossa lasten. Frn ett lngt, lgt hus som jag tog fr ett transitskjul for fordon fram ver fltet fr att ta emot likkistorna.
Kaptenen gnade ingen uppmrksamhet t vad som pgick. Han stirrade p Kyrkogrden. Han verkade fascinerad. Han svepte ut med handen.
- Mil efter mil, sade han. Inte bara hr i Nordamerika, utan p andra stllen ocks. Det hr r bara en liten bit.---

Och naturligtvis hade han rtt i att det hr bara var en liten bit. Monumenten, den sammetsmjuka grsmattan och de sttliga furorna fortsatte mil efter mil. Hr i det gamla Nordamerika, p Brittiska arna, i Europa, i Nordafrika, i Kina.
- Och varenda meter, sade kaptenen, r vlsktt. Lika vacker och fridfull, lika hgtidlig som det hr lilla hrnet.
- Och resten? frgade jag.
- Resten? sade kaptenen och vnde sig frargat mot mig.
- Resten av jorden. Allt r inte kyrkogrd.
- Det tror jag ni har frgat frr, sade han skarpt. Ni tycks ha ftt det p hjrnan. Man mste frst att Kyrkogrden r den enda del av jorden som rknas."
Citera
2005-08-23, 09:52
Medlem
Ezzelinos avatar
"- Varfr skulle den vilja hlla sig gmd?
- Ingen aning, sade Elmer. Det gr inte att veta hur en krigsmaskin tnker. Mnniskohjrna och maskinhjrna, och de har haft tiotusen r p sig att utvecklas till ngot annat. Fletch, vad skulle en sdan hjrna kunna bli med s lng tid p sig?
- Kanske ingenting, sade jag. Kanske ngot mycket egendomligt. Om en krigsmaskin verlevde frintelsen, vad skulle den d bli? Vad skulle den ha fr motiv att fortstta leva? Hur skulle den se p en omgivning som var s olik den som den hade konstruerats fr? Men en sak r egendomlig. Mnniskorna hr tycks inte vara rdda fr den. Det r bara ngot de inte frstr, och vrlden tycks vara full av saker de inte frstr.
- En egendomlig samling, sade Elmer. Jag tycker inte om deras utseende. Jag tycker inte om stmningen hr. Jag tycker inte det verkar troligt att de dr tre tvttbjrnsjgarna skulle ha kommit strvande i vr riktning i gr kvll utan ngot skl. De mste korsa spret efter krigsmaskinen fr att kunna gra det.
- Nyfikenhet, sade jag. Det hnder inte s mycket hr. Nr det hnder ngot, som att vi dyker upp, s mste de underska saken.
- Visst, sade Elmer. Men det r inte hela sanningen.
- Ngot speciellt?
- Nejd. Inget jag kan komma t. Bara en knsla. Fletch, vi ger oss ivg!
- Jag vill stanna till dansen. S att Vildhsten kan banda den. S snart den r ver ger vi oss ivg."
Citera
2005-08-23, 21:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Frfattaren som sks var produktiv inom sin genre och har sina fans - berttelserna r ofta frtjusande pastorala och lite drmska, en av hans minor classics handlar om hgintelligenta hundar med talfrmga i en mnniskobefriad framtid, en annan om utomjordingar som skndar en liten Midweststad genom att upptrda som rovgirigt skoningslsa kapitalister, en tredje om en till jorden frn fjrran vistelser terbrdad astronaut med minnesfrlust som visar sig ha lite lykantropiska problem med sig i organismen (jmte ngon sorts "artifiiell intelligens").
Citera
2005-08-23, 22:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Aaah! r det Simak som r i farten?
Citera
2005-08-23, 22:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Aaah! r det Simak som r i farten?

Just det, citaten r tagna ur sciencefictionveteranen Clifford Simaks Cemetery World, p svenska betitlad ter till jorden. ver till dig.

http://www.tc.umn.edu/~brams007/simak/biography.html
Citera
2005-08-24, 07:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Klassiskt foto dr, p sidan som du lnkade till. Det var vl det som prydde baksidan p de flesta Simak-utgvorna p svenska?

Nvl, jag sker en ytterst mngsidig frfattare som, ifrga om produktivitet t o m fr Simak att framst som sansad.

"- Det hr som du kallar kristligt ktenskap. Skall vi gra det d?
- Vill du kta mig?
Hon smskrattade iskallt.
- Ja.
Han brjade g ned p kn igen.
- Jag r redan gift, frklarade hon. Med herr Underwood.
Jag r ocks gift, sade han, ofrmgen att tolka innebrden i hennes senaste uttalande.
D kan vi inte gifta oss, herr Karneol.
Hon skrattade igen.
- Mnniskor som redan r gifta mste frbli gifta med dem som de redan r...h...gifta med. Vem r det du har gift dig med?
- ...
Han log och ryckte p axlarna.
- Jag har gift mig med mnga mnniskor. Med min mor frsts, Jrnorkidn. Jag tror jag gifte mig med henne frst, eftersom hon var nrmast till hands just d. Och sedan (hon var den andra , om inte den frsta) mtressen Christia, den eviga konkubinen. Och min dam Charlotina. Och med Werther de Goethe, men det blev inte s mycket med om jag minns rtt. Och senast med herr Naggad av Canaria, min gamle vn. Och kanske ngot hundratal andra dessemellan.
- Ngot...hundratal andra? Hon satte sig hftigt upp p ottomanen. - Hundra?
Hon gav honom en egendomlig blick.
- Frstr du verkligen riktigt vad jag menar, herr Karneol, nr jag talar om ktenskap? Din mor? Och en manlig vn? Kra ngon!
Citera
2005-08-24, 22:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Det hr r nog den enda roman jag knner till som r (delvis) tillgnad Lemmy.

P f f a senare tid har denna frfattare presterat betydligt tyngre verk men knappast ngon lika underhllande som denna.

De klev av droskan utanfr ett ganska stort hus av betong och glas och med flera hga entrer. D Jherek kisade in genom en av entrerna sg han ett asfaltkltt markomrde och p andra sidan detta en lng rad med jrngrindar. P andra sidan grindarna stod en eller ett par maskiner som han genast knde igen som de strre versionerna av hans eget lok. Han utbrast frtjust:
- Ett museum!
- En frbannad jrnvgsstation, sade Vine. Det r faktiskt hrifrn tgen gr. Har ni inte ngra tg alls i landet som du kommer frn?
- Bara ett enda, och det har jag ftt gra sjlv, svarade Jherek.
- Fan ta mig! sade Snarkarn.
Citera
2005-08-25, 07:30
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Det hr r nog den enda roman jag knner till som r (delvis) tillgnad Lemmy.
Frfattaren torde heta Michael Moorcock (guldnamn!), som vl till och med r polare med Lemmy, men vad boken heter har jag tyvrr ingen aning om. Har inte lst en enda av hans texter.
Ngon annan fr plocka titeln.
Citera
2005-08-25, 16:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Nog r det Moorcock, alltid!

Fr min del fr du grna ta ver ratten, Blackie. Har inget emot nya ansikten i den hr trden.
Citera
2005-08-25, 23:09
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Nog r det Moorcock, alltid!

Fr min del fr du grna ta ver ratten, Blackie. Har inget emot nya ansikten i den hr trden.
h, man tackar!
r lite osker p reglerna, men enligt frsta inlgget i trden kan man citera p engelska:

Again silence, as if he wanted me to hear the sharpness in my own voice. 'You are treating this as if I have accused you of some crime. Of some weakness.'
'I'm sorry. But I've never had a psychical experience in my life.' I added, naively, 'Anyway, I'm an atheist.'
His voice was gentle and dry. 'If a person is intelligent, then of course he is either an agnostic or an atheist. Just as he is a physical coward. They are automatic definitions of high intelligence. But I am not talking about God. I am talking about science.' I said nothing. His voice became much drier. 'Very well. I accept that you believe that you are ...
not psychic.'
Citera
2005-08-26, 12:28
Medlem
blackie_lawlesss avatar
'I am going to explain to you why we went to war. Why mankind always goes to war. It is not social or political. It is not countries that go to war, but men. It is like salt. Once one has been to war, one has salt for the rest of one's life. Do you understand?'
'Of course.'
'So in my perfect republic it would be simple. There would be a test for all young people at the age of twenty-one. They would go to a hospital where they would throw a dice. One of the six numbers would mean death. If they threw that they would be painlessly killed. No mess. No bestial cruelty. No destruction of innocent on-lookers. But one clinical throw of the dice.'
'Certainly an improvement of war.'
'You think so?'
'Obviously.'
'You are sure?'
'If it was possible.'
'You said you never saw action in the last war?'
'No.'
He took the pill-box, and shook out, of all things, six large molars; yellowish, two or three with old stoppings.
'These were issued to spies on both sides during the last war, for use if they were interrogated.' He placed one of the teeth on the saucer, then with a small downward jab of the shaker crushed it; it was brittle, like a liqueur chocolate. But the odour of the colourless liquid was of bitter almonds, acrid and terrifying. He hastily removed the saucer at arm's lenght to the far corner of the terrace; then returned.
'Suicide pills?'
'Precisely. Hydrocyanic acid.' He picked up the dice, and showed me six sides.
I smiled. 'You want me to throw?'
'I offer you an entire war in one second.'
'Supposing I don't want it?'
'Think. In a minute from now you could be saying, I risked death. I threw for life, and I won life. It is a very wonderful feeling. To have survived.'
Citera
2005-08-26, 13:46
Medlem
C.B.G.s avatar
Skulle bara tillgga att Moorcock-boken jag citerade ur heter "En frmmande hetta" (1972). Den ingr i trilogin "Dancers at the end of time". Del 2 finns ocks p svenska med titeln "Landet bortom tiden". Del 3, "The end of all songs" har dock frblivit oversatt. Mycket underhllande lsning!

Nr jag nd r hr kan jag passa p att att kasta fram en vild gissning :

Neal Stephenson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in