• 1
  • 2
2004-07-12, 07:52
Medlem
TEOs avatar
Ls och begrunda.
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur...503309,00.html

Jantelagen nr den r som bst eller hur? Som svensk fr man inte tycka att sverige r bra tydligen. Jag vet inte om jag skall skratta eller grta nr man lser sdant hr.
Citera
2004-07-12, 08:27
Medlem
M2ks avatar
De avslutande orden r avsljande nog, "Fr en vnster som vill vara vnster - och inte verge vare sig vlfrdskraven eller den globala solidariteten - r det tv ndvndiga utgngspunkter".

Marxistiskt dravel, allts inget att bry sig om. Avgrundsvnstern mr bst av att negligeras.
Citera
2004-07-12, 18:01
Medlem
Stjrtgossens avatar
Myten om den goda nationalismen

Intressant artikel p ABs kultursida, Myten om den goda nationalismen

Citera
2004-07-12, 18:06
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen
Intressant artikel p ABs kultursida, Myten om den goda nationalismen

Den hr hjrntvtten r en del av indoktrineringen av pbeln och behver inte tas p allvar.
Citera
2004-07-12, 18:15
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Den hr hjrntvtten r en del av indoktrineringen av pbeln och behver inte tas p allvar.

Vad r hjrntvtt och indoktrinering? Han uttrycker en sikt. En sikst som man kan debattera.

Jag tycker att hans ider var fga intressanta eftersom den redan br tillhra allmnt tankegods bland vnsteranhngare. Inget nytt under solen s att sga. Sen kan jag ju tycka att han har rtt i sak, men det gller ju att vlja sina strider.
Citera
2004-07-12, 19:04
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator

Vad r hjrntvtt och indoktrinering? Han uttrycker en sikt. En sikst som man kan debattera.

Jag tycker att hans ider var fga intressanta eftersom den redan br tillhra allmnt tankegods bland vnsteranhngare. Inget nytt under solen s att sga. Sen kan jag ju tycka att han har rtt i sak, men det gller ju att vlja sina strider.
Tja... "rtt i sak..." men vad som framkom i artikeln var ju ganska urvattnat dvs. hade inte mycket att tillfra debatten.

I varje land brukar man kunna srskilja tv olika befolkningsgrupper:

1. Den som vill arbeta fr att med gemensam kraft skapa frutsttningar fr ett ekonomiskt/materiellt stabilt samhlle. Det innebr bl.a. att sdant regelverk skall finnas som ger uppfinnare, entreprenrer och andra innovativa personlighetstyper incitament att anvnda det egna landet som bas fr nyskapande verksamhet. I lngden r detta den enda vgen som kan leda till ekonomiskt oberoende fr landet och alla som arbetar i det. Den viktiga drivfjdern br allts vara att var och en, efter bsta frmga, arbetar fr att sjlv trygga sin familj och dess uppehlle med ett minimum av std frn samhllet.

Fr denna befolkningsgrupp r det fullkomligt sjlvklart att det skall finnas ett effektivt socialt system frbehllet den som av olika skl (sjukdom, skador eller ofullkomligheter av annat slag) inte kan trygga sin frsrjning.

2. Den som anser att arbete r ett ondigt ont och som anser att den arbetande delen av befolkningen i alla lgen via sina skattepengar skall trygga den del som inte vill arbeta. Vidare den som anser att samhllet inte i ngot avseende skall lgga sig i den enskildes stt att leva, ven om detta innebr kade kostnader fr skattebetalarna i form av sjukvrd, socialbidrag eller sjukersttning, ven om den senare utgr av annat skl n sjukdom (t.ex. fr ommlning av huset eller fr att ta utlandssemester eller frlngd semester nr vdret blivit bttre alternativt ta sjukledigt efter verenskommelse med arbetsgivaren vid lgssong).

Fr denna befolkningsgrupp r det ocks fullkomligt sjlvklart att det skall finnas ett effektivt socialt system. Detta skall p skattebetalarnas bekostnad stlla upp med de mest genersa villkor fr alla som inte vill arbeta och, om s inte sker, kunna manipuleras och utnyttjas fr att tvinga skattebetalarna till utgifter som inget socialt system ursprungligen varit avsett fr.
Citera
2004-07-12, 19:34
Medlem
Tippi Hedrens avatar
*trd flyttad till ett lmpligare stlle*
Citera
2004-07-12, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Ls och begrunda.

Jantelagen nr den r som bst eller hur? Som svensk fr man inte tycka att sverige r bra tydligen. Jag vet inte om jag skall skratta eller grta nr man lser sdant hr.

Det fantastiska r ju att Sverige verkar tmligen unikt i vrlden vad gller de hr tankegngarna. Vnsterextremism har alltid omhuldats i Sverige av ngon mrklig anledning. Fr extremism r vad det r. Lt en hgermnniska skriva samma artikel men utifrn sina egna utgngspunkter...
Citera
2004-07-12, 19:46
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Tja... "rtt i sak..." men vad som framkom i artikeln var ju ganska urvattnat dvs. hade inte mycket att tillfra debatten.

I varje land brukar man kunna srskilja tv olika befolkningsgrupper:

1. Den som vill arbeta fr att med gemensam kraft skapa frutsttningar fr ett ekonomiskt/materiellt stabilt samhlle. Det innebr bl.a. att sdant regelverk skall finnas som ger uppfinnare, entreprenrer och andra innovativa personlighetstyper incitament att anvnda det egna landet som bas fr nyskapande verksamhet. I lngden r detta den enda vgen som kan leda till ekonomiskt oberoende fr landet och alla som arbetar i det. Den viktiga drivfjdern br allts vara att var och en, efter bsta frmga, arbetar fr att sjlv trygga sin familj och dess uppehlle med ett minimum av std frn samhllet.

Fr denna befolkningsgrupp r det fullkomligt sjlvklart att det skall finnas ett effektivt socialt system frbehllet den som av olika skl (sjukdom, skador eller ofullkomligheter av annat slag) inte kan trygga sin frsrjning.

2. Den som anser att arbete r ett ondigt ont och som anser att den arbetande delen av befolkningen i alla lgen via sina skattepengar skall trygga den del som inte vill arbeta. Vidare den som anser att samhllet inte i ngot avseende skall lgga sig i den enskildes stt att leva, ven om detta innebr kade kostnader fr skattebetalarna i form av sjukvrd, socialbidrag eller sjukersttning, ven om den senare utgr av annat skl n sjukdom (t.ex. fr ommlning av huset eller fr att ta utlandssemester eller frlngd semester nr vdret blivit bttre alternativt ta sjukledigt efter verenskommelse med arbetsgivaren vid lgssong).

Fr denna befolkningsgrupp r det ocks fullkomligt sjlvklart att det skall finnas ett effektivt socialt system. Detta skall p skattebetalarnas bekostnad stlla upp med de mest genersa villkor fr alla som inte vill arbeta och, om s inte sker, kunna manipuleras och utnyttjas fr att tvinga skattebetalarna till utgifter som inget socialt system ursprungligen varit avsett fr.
ok, och med det ville du sga...
Citera
2004-07-12, 20:01
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
ok, och med det ville du sga...
Eftersom du ppekade:

"Vad r hjrntvtt och indoktrinering? "

resp. att iderna:

"...redan br tillhra allmnt tankegods bland vnsteranhngare. Inget nytt under solen s att sga..., men det gller ju att vlja sina strider."

ansg jag att en fortsttning p detta vore att ta upp lite av grogrunden som kan finnas fr det synstt i sammanhanget som mnniskor i ett land inspireras av.
Citera
2004-07-12, 20:04
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Eftersom du ppekade:

"Vad r hjrntvtt och indoktrinering? "

resp. att iderna:

"...redan br tillhra allmnt tankegods bland vnsteranhngare. Inget nytt under solen s att sga..., men det gller ju att vlja sina strider."

ansg jag att en fortsttning p detta vore att ta upp lite av grogrunden som kan finnas fr det synstt i sammanhanget som mnniskor i ett land inspireras av.
ok, jag blev inte mycket klokare. Men jag fick ett sammanhang iaf. Men vad r dina slutsatser av ditt inlgg? Att vnstermnniskor r lata och vill utnyttja systemet? Tvrtom kanske? Eller vill du inte generalisera utan bara peka p att mnniskor kan delas in i tv grupper? Jag r fortfarande lite frvirrad.
Citera
2004-07-12, 20:25
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Jag r fortfarande lite frvirrad.
Vlfrdssamhllet r beroende av nationalism. Det krvs att mnniskor knner gemenskap med varandra fr att halva befolkningen frivilligt ska frsrja den andra halvan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in