Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-26, 12:55
Medlem
Undrar hur det kommer sig att vi dagligen skljs ver av nyheter om hur dligt lget r p Haiti efter jordbvningen dock aldrig ett ord om efterfljderna av versvmningarna i Pakistan d miljoner blev hemlsa.

Ur katastrof storlek mtt s r Pakistan situationen minst lika allvarlig som jag frsttt det. Varfr har det blivit s tyst i media om detta? Varfr ska allt vrt samvete riktas endast mot Haiti?
Citera
2010-11-26, 13:02
Medlem
jcm900mods avatar
Jag tycker det har varit tyst om bda p senare tid.

Men det handlar om nyhetsvrde frmodligen.
Citera
2010-11-26, 13:06
Medlem
Defunctuss avatar
Drfr att halva Pakistans invnare redan r i Sverige.
Citera
2010-11-26, 13:20
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarius
Varfr ska allt vrt samvete riktas endast mot Haiti?

Mrkast hudfrg vinner (sympatin).
Citera
2010-11-26, 14:24
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Och nr kom dessa 85 miljoner pakistanier hit? Klla?

Jag sg senast hromdagen en artikel om hur Pakistan arbetade fr att se till att alla hemlsa skulle f ngonstans att sova och hlla sig varma under vintern. Kan iofs ha varit p bbc.com...
Citera
2010-11-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Och nr kom dessa 85 miljoner pakistanier hit? Klla?

Jag sg senast hromdagen en artikel om hur Pakistan arbetade fr att se till att alla hemlsa skulle f ngonstans att sova och hlla sig varma under vintern. Kan iofs ha varit p bbc.com...

170.6 miljoner om hlften redan har stuckit ur landet.
Citera
2010-11-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Jag tycker det har varit tyst om bda p senare tid.

Men det handlar om nyhetsvrde frmodligen.

Uppenbarligen verkar ingen som svarat i trden hitills flja nyhetsfldet srskilt mycket..

Dagligen rapporteras det frn situationen i Haiti bde p Svt rapport och de stora tidningarna Aftonbladet, Svd etc. Med dagligen s menar jag verkligen dagligen, stora uppslag om kolera epidemier och annan misr.

Pakistan har dock inte ett enda medium rapporterat ifrn, om inte mer n ngon notis nu i efterspelet och det ter sig mrkligt, nstan konspiratoriskt hur man s selektivt vljer ett katastrofomrde p bekostnad av ett annat.

Ngra mer intressanta teorier n att svartast fr mest sympati etc skulle vara intressant att hra.
Citera
2010-11-26, 16:01
Medlem
Dr.Js avatar
Svr frga att svara p. Det kanske finns flera anledningar till varfr det blivit som det blivit.

*Haiti har svrare att ta hand om sina egna, drav mer exponering i media = mer utomstende hjlp?

*Pakistans pstdda anknytningar till terroristverksamheter?

*Det har hnt s jvla mnga katastrofer i Pakistan de senaste ren, s nyhetsvrdet r inte detsamma?
Citera
2010-11-26, 16:49
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus

precis, antalet pakistanier i sverige r mycket hgt.
Citera
2010-11-26, 16:58
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
170.6 miljoner om hlften redan har stuckit ur landet.
Med tanke p att jag inte mrkt av ngon anstormning av pakistanier (och jag bor i en invandrartt kommun) den senaste tiden s trodde jag att det skett s nyligt att inte wikipedia hade hunnit uppdatera, men du har s klart rtt...
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarius
Uppenbarligen verkar ingen som svarat i trden hitills flja nyhetsfldet srskilt mycket..

Dagligen rapporteras det frn situationen i Haiti bde p Svt rapport och de stora tidningarna Aftonbladet, Svd etc. Med dagligen s menar jag verkligen dagligen, stora uppslag om kolera epidemier och annan misr.

Pakistan har dock inte ett enda medium rapporterat ifrn, om inte mer n ngon notis nu i efterspelet och det ter sig mrkligt, nstan konspiratoriskt hur man s selektivt vljer ett katastrofomrde p bekostnad av ett annat.

Ngra mer intressanta teorier n att svartast fr mest sympati etc skulle vara intressant att hra.
Uppenbarligen lser du inte alla svar du fr i trden...

http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11799628 (publ. 22/11)
http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11821535 (publ. 25/11)
Citera
2010-11-26, 18:18
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Man skulle kunna argumentera fr att brittisk mediarapportering frn Pakistan beror p att det finns en stor sydasiatisk minoritet i Storbritannien. Det uppenbara motargumentet blir att det inte bor srskilt mnga haitier i Sverige. Och str verkligen postkoloniala voodoonegrer ver svartmuskiga muslimer p empatiskalan? Svrt det hr....
Citera
2010-11-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Uppenbarligen lser du inte alla svar du fr i trden...

http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11799628 (publ. 22/11)
http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11821535 (publ. 25/11)

Jag syftade endast p svenska medier, vad som skrivs i utlndska r irrelevant i denna trd d frgan handlade om varfr svenska medier rapporterar s selektivt frn Haiti men ej frn Pakistan.

Urskta om jag var otydlig med detta i trdstarten.

Dock s vill jag inflika att svensk media fljer ofta de stora vsterlndska mediernas nyhetsrapporteringar s jag blir ej frvnad om lget ser likartat ut i andra vsteuropeiska lnders media med undantag mjligtvis fr engelsk pga sin stora asiatiska minoritet i riket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in