• 1
  • 2
2010-12-06, 11:50
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Grovt sett är alltså tanken att man frivilligt ger upp sina rättigheter när man bestämmer sig för att bo i ett samhälle

Nja, fel tempus. Vi har gett upp våra rättigheter, "frivilligt", i ett naturtillstånd - därigenom skapades sedan staterna. Detta är naturligtvis ren fiktion, men det är så man måste se kontraktsteoretikernas argument. I samhället som det ser ut nu menar Locke att det är majoriteten som ska bestämma, just eftersom att vi gett upp vår frihet när vi på ett påhittat sätt lämnade naturtillståndet.
Citera
2010-12-06, 12:02
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Finns det någon bra litteratur som visar (eller försöker visa) att libertarianism, som praktisk politik, leder till sämre konsekvenser än under en annan möjlig politisk regim?

Nej, jag tror inte att jag snubblat över någon sådan. Bo Rothsteins "Just Institutions Matter: The Moral and Political Logic of the Universal Welfare", liksom John Rawls "A Theory of Justice", är väl det närmsta jag kommit; men även här handlar det ju om just "rädslor" som du tar upp; vad som skulle kunna hända ifall vissa saker inte hade lagstiftning och statliga medel bakom sig. Sedan handlar de ju mest om att moraliskt motivera statliga ingrepp, men båda förutsätter på något vis statens existensberättigande eller går åtminstone inte in speciellt djupt i att motivera detta (men inte ens Nozick, vars enda uppgift i "Anarki, stat och utopi" egentligen var att motivera statens existens, lyckas ju med detta konststycke).

Det finns väl helt enkelt ingen funktion i samhället som människor uppfattar som positiv som inte kan fungera utan tvång; men man kan ju på mer eller mindre berättigade och välmotiverade grunder just se en risk, eller ha en rädsla, för att vissa saker inte skulle fungera lika bra i frihet (vilket ju är vad såväl Rothstein och Rawls som Nozick är inne på). Då vi har en väldigt begränsad erfarenhet av samhällen som inte är uppbyggda på tvång är det också svårt att uttala sig om de grundläggande funktionerna i samhället, såväl för anarkistister eller libertarianer som för kritikerna av anarkism eller libertarianism. Det blir ju därför i mångt och mycket en diskussion om teorier och en handfull empiriska exempel som stöder vissa delar av dessa för anarkisterna/libertarianerna, och "rädslor" för att detta inte kommer att fungera hos kritikerna.
Citera
2011-05-03, 19:45
Medlem
Eftersom jag inte fick så mycket tips när jag sökte efter det här, har jag nu tagit upp min efterfrågan på min blogg. Där ger jag samtidigt ut en belöning på 1 000 kr till den som kan komma med vad jag efterfrågar.

Bumpar även andra tråden.

http://ordningochanarki.blogspot.com...-utmaning.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här