Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-29, 09:21
Medlem
Wikileaks publicerar frvisso lckor oavsett vilket land de hrstammar frn, och det finns inget som hindrar svenskt material, vilket ocks frekommer p sidan. Vad jag minns hade juste Sverige en frhllandevis hg nrvaro av lckor. Under en tid har de inte publicerat ngonting bortsett frn war diaries och nu den senaste diplomat-lckan, och alla andra lckor som fortsatt strmma in fr tyvrr vnta tills vidare. En frga om resurser antar jag.

Finns det ngon svensk motsvarighet till wikileaks, dvs en blogg eller hemsida som publicerar material med samma avsikt som wikileaks? Inte vad jag knner till.

Jag har nmligen funderat p om en sdan sida, allt med mer lokal svensk prgel, skulle hitta en publik och kunna etablera sig p samma stt som wikileaks gjort p global niv. Eftersom jag uppskattar wikileaks arbete, ser jag nyttan i att avslja vlbevarade hemligheter och missfrhllanden frn fretag, myndigheter och organisationer.

Jag r nyfiken p om det alls skulle fungera i praktiken. Idn i sig borde vara frhllandevis enkel att frverkliga, om ngon bestmde sig fr det.

Ngon som funderat i liknande banor? Synpunkter?
Citera
2010-11-29, 09:33
Medlem
MoLoKs avatar
Har ocks funderat lite i de banorna. Det knepiga r vl att det r ltt att smutskasta en svensk WL. Rcker med att kalla den rasistisk s r allt krt.

Och det kommer nog myndigheterna att gra.
Citera
2010-11-29, 09:39
Medlem
Jag vet inte riktigt hur du tnker med rasistiskt, men om den sdan sida fr genomslag skulle den naturligtvis "smutskastas" och ifrgasttas frn olika hll, inte minst frn aktrer som har ngot att frlora p publicering av avsljanden eller missfrhllanden. Reagerar ingen har sidan ingen pong och r ett misslyckande.

Faktum kvarstr: I nulget finns inget givet forum fr denna typ av publiceringar.
Senast redigerad av TheNextGuy 2010-11-29 kl. 09:43.
Citera
2010-11-29, 09:52
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextGuy
Jag vet inte riktigt hur du tnker med rasistiskt, men om den sdan sida fr genomslag skulle den naturligtvis "smutskastas" och ifrgasttas frn olika hll, inte minst frn aktrer som har ngot att frlora p publicering av avsljanden eller missfrhllanden. Reagerar ingen har sidan ingen pong och r ett misslyckande.

Faktum kvarstr: I nulget finns inget givet forum fr denna typ av publiceringar.

Ja, det mste ju finnas talespersoner fr "Svenska WL". Talespersoner som inte har en egen agenda som kan attackeras.

Knns nstan som en omjlig uppgift att ha WL i just Sverige.
Citera
2010-11-29, 10:06
Medlem
Talespersonens agenda r att lyfta fram syftet med sidan och argumentera fr det viktiga i att frse allmnheten med information. Naturligtvis skulle man skaffa sig fiender, men n viktigare, frhoppningsvis sprida ljus ver viktiga frgor p s vis som WL lyckas med.

Jag tror inte att det r en omjlig uppgift. Sverige har ett relativt gott skydd fr publicistisk verksamhet och ett ppet klimat fr diskussioner (ven om somliga hr antagligen inte skulle hlla med om det sista), och jag ser frutsttningarna fr en svensk WL som relativt god. Det svra r antagligen att skaffa sig information och beskare i ett tidigt skede, men ngonstans mste man brja.
Senast redigerad av TheNextGuy 2010-11-29 kl. 10:08.
Citera
2010-11-29, 10:08
Bannlyst
Man kan vl droppa det hr. P Flashback.

Intressant skulle det vara med ex EXPOs hemliga arkiv och siktsregister. De stora tidningarnas interna trafik osv. Men i sak tycker jag att det r fel med att sno interna meddelanden o publicera.
Citera
2010-11-29, 10:11
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Man kan vl droppa det hr. P Flashback.

Intressant skulle det vara med ex EXPOs hemliga arkiv och siktsregister. De stora tidningarnas interna trafik osv. Men i sak tycker jag att det r fel med att sno interna meddelanden o publicera.

Flashback?

"DDSNAZISTCHATT SPRIDER PRIVAT INFORMATION!"
Citera
2010-11-29, 10:16
Medlem
Absolut, visst kan man droppa det hr och det r bra. Emellertid tror jag att en sida som fungerar som WL dvs att man vljer och kontrollerar information som bedms som trovrdig och sedan publicerar den p en samlad plats har strre mjligheter att tas p allvar. Det skrivs skerligen mycket som i fakta r sant och dessutom intressant hr, men eftersom det frekommer alla mjliga typer av kloka, och inte s klocka, inlgg p FB s riskerar intressant information att drunkna i allt nonsens. Hur ofta refereras till FB i media som en klla fr trovrdiga uppgifter?

Det slr mig att det krvs en hel del resurser fr att kontrollera och verifiera informationen som nr ut till WL, och att det frutstter mycket journalistiskt arbete och dessutom tekniskt kunnande och resurser. En liten sida anpassad fr Sverige skulle naturligtvis krva mindre arbete.

Visst kan de vara fel att sno och publicera. Wikileaks bygger p att privatpersoner sjlva lmnar material som man sedan bedmer efter trovrdighet och lmplighet i att publicera. Endast information som r trovrdig och bedms som viktig att offentliggra skulle publiceras. Sen kan man naturligtvis diskutera just detta, vad som r viktigt och br publiceras och dr kan man ha tusen olika sikter naturligtvis. Den diskussionen r frsts en jtteviktig frutsttning fr arbetet, men ocks den som ocks frs av verksamma journalister och redaktioner som ett led i arbetet.
Senast redigerad av TheNextGuy 2010-11-29 kl. 10:20.
Citera
2010-11-29, 10:22
Medlem
Lakritztrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK

Flashback?

P ett forum som krker rv s fort aftonbladet hostar? Du mste skmta!
Citera
2010-11-29, 10:36
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritztrollet
P ett forum som krker rv s fort aftonbladet hostar? Du mste skmta!

Det var inte jag som sa det!
Citera
2010-11-29, 10:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Aftonhoran, Sexpressen och viss annan media vill ha monopol p lckaget i Sverige. D kan de ta ansvar (ironiskt) och bara lcka det som r ansvarsfullt (ironi) att lcka.
Citera
2010-11-29, 19:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
En svensk jttelcka r precis vad vi behver. Tnk tiotusentals interna dokument frn regeringskansliet, eller mailservern p Sveavgen, eller varfr inte migrationsverket...

Varfr har vi inte sett ngon svensk lcka n? Kan det vara s att det finns en tystnadskultur? I USA lcker det hejvilt, vilket inte r frvnande med tanke p storleken hos den amerikanska byrkratin. Storleken gr ocks att den amerikanska maktapparaten inte r lika sammansvetsad som exempelvis den svenska, och det r bra fr demokratin.

Alla som nu (med viss rtt) sitter och gottar sig t de amerikanska avsljandena br frga sig varfr samma sak inte hnt p hemmaplan. Det r inte skert att svaret r smickrande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in