Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-01, 17:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Nej det betyder: Detta r min kropp.

Du tnker p: in hoc signo vinces

Right.
Citera
2010-12-01, 17:35
Medlem
Varangians avatar
Visst r det ngot lustigt nr man vljer att tolka en symbolisk liknelse bokstavligt.

Det r tmligen uppenbart att brdet t.ex. r en symbol fr Visheten:

Ni trossvaga, varfr sger ni till varandra att ni inte har ngot brd? 9Begriper ni fortfarande ingenting? Kommer ni inte ihg de fem brden till de fem tusen och hur mnga korgar ni fick ver? 10Eller de sju brden till de fyra tusen och hur mnga korgar ni fick ver? 11Hur kan ni tro att jag talade om brd?

Matt 16:8
Citera
2010-12-01, 20:18
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Visst r det ngot lustigt nr man vljer att tolka en symbolisk liknelse bokstavligt.

Det r tmligen uppenbart att brdet t.ex. r en symbol fr Visheten:

Ni trossvaga, varfr sger ni till varandra att ni inte har ngot brd? 9Begriper ni fortfarande ingenting? Kommer ni inte ihg de fem brden till de fem tusen och hur mnga korgar ni fick ver? 10Eller de sju brden till de fyra tusen och hur mnga korgar ni fick ver? 11Hur kan ni tro att jag talade om brd?

Matt 16:8
Jag ser ingen motsttning mellan fariseernas och saddukeernas surdeg, kopplat till Jesu lra dr han r livets brd, och den frvandling som sker i nattvarden..
Visst r brdet en symbolik fr visheten/lra. Dr Jesus som r de sanna brdet frn himlen, str som en motsttning mellan sin lra och de skriftlrdas.
Men en symbolisk liknelse, kan ju ven innefatta sanningar. Eller s kan budskapet ha flera innebrder.

Jesus r ven ett lamm enligt skriften.. Inte r han vl de facto ett brckande lamm.. Men nd r liknelsen om honom, sett utifrn judendomens syn p det flckfria lammet, sann..

Jesus kommer till oss i nattvarden, inte som den helige limpan, eller den helige barkisen. Men han mter oss i brdet och vinet.
Han frenar sig med oss,och vi blir en del av honom.. Det r en andlig aspekt av det hela.. Mnniskans hnder bearbetar fram brdet, och vinet r frdlat med mnniskans hnder. Mnniskan upplyfter sina offer de gjort under veckan fram till offeraltaret. Den helige ande gr Kristi kropp och sjl nrvarande i de gvor vi lagt fram. Vi frenas med honom.
Det r en fantastisk upplevelse Varagian..

De frsta kristna samlades kring nattvarden, och upplevde att Kristus var nrvarande hos dem.. Det var inte bara en tom ritual utan mening.
Paulus ord visar varfr..

"Den som ter Herrens brd eller dricker hans bgare p ett ovrdigt stt har drfr syndat mot Herrens kropp och blod.
Var och en mste prva sig sjlv, sedan kan han ta brdet och dricka bgaren.
Ty den som ter och dricker utan att tnka p vems kropp det gller, han ter och dricker en dom ver sig
." (1 Kor 11:25-29)
Citera
2010-12-01, 21:53
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
De frsta kristna samlades kring nattvarden, och upplevde att Kristus var nrvarande hos dem.. Det var inte bara en tom ritual utan mening.
Paulus ord visar varfr..

Inte bara de frsta kristna btw, heliga offermltider frekom tidigt i antika kulter. Theoxenia etc.

Men det sgs vanligen som just ett stt att n gemenskap med sin gud (ungefr som du skriver), inte som att man bokstavligen ter eller dricker sin gud.

Det r vl just betoning p det bokstavliga som gr det lite snurrigt. Att det skulle bli mindre "verkligt" fr att det r en symbolisk handling stmmer inte.
Citera
2010-12-01, 22:29
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Inte bara de frsta kristna btw, heliga offermltider frekom tidigt i antika kulter. Theoxenia etc.

Men det sgs vanligen som just ett stt att n gemenskap med sin gud (ungefr som du skriver), inte som att man bokstavligen ter eller dricker sin gud.

Det r vl just betoning p det bokstavliga som gr det lite snurrigt. Att det skulle bli mindre "verkligt" fr att det r en symbolisk handling stmmer inte.
Det handlar vl om hur man tolkar frstelsen av Jesu verk..

Framfrallt i Jesu sista mltid. Det r nr han bryter brdet som hans lrjungar knner igen honom efter hans uppstndelse. Han instiftar ngot hr. Han aktualiserar det, genom sin eviga offergva till sitt folk.. Han r nrvarande i nattvarden.. Det r inte bara tomma symboliska ord enligt vr tro..

"Nr han sedan lg till bords med dem tog han brdet, lste tackbnen, brt det och gav t dem. D ppnades deras gon och de knde igen honom, men han frsvann ur deras syn." (Luk 24:30-31)

gonen ppnas och Jesus r nrvarande, nd lmnar han dem rent fysiskt.. De klargr drigenom att alla de som ter av det brutna brdet, Kristus, trder i gemenskap med honom och bildar en enda kropp med honom.

Hr str mer utfrligt
http://www.katekesen.se/kkk1322-.htm
Citera
2010-12-01, 22:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det handlar vl om hur man tolkar frstelsen av Jesu verk..

Framfrallt i Jesu sista mltid. Det r nr han bryter brdet som hans lrjungar knner igen honom efter hans uppstndelse. Han instiftar ngot hr. Han aktualiserar det, genom sin eviga offergva till sitt folk.. Han r nrvarande i nattvarden.. Det r inte bara tomma symboliska ord enligt vr tro..

Ja, det r givetvis en gemenskaphetsmltid dr gudomen r nrvarande. Intet nytt under solen.

Symboliska handlingar behver inte vara "tomma". Tvrtom r vl symboler en viktigt del i vr verklighet om man skall bli lite postmodern.
Citera
2010-12-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det hr r inget som r typiskt fr kristendomen, utan terkommer i mnga religioner. Ett typiskt exempel r de naturreligioner dr shamanen klr ut sig till en gudom under ritualen och transformeras. Som ni frstr r det sklart inte s att han bokstavligen blir en annan varelse, men i ramen fr riten sker en frvandling, dvs han bli gudomen.
Det r allts ngot annat n en symbol (som enbart krver fantasi). En symbol vore att peka p en sten och sga "den hr stenen symboliserar X". I riten omvandlas vatten till blod, drfr att den fregs av en helig handling. Det r inte magi, utan religion i praktik. Och eftersom det inte finns ngot sekulrt exempel att jmfra med, kan det vara svrt att frst fr mnga. Finns dock en del socialantropologisk litteratur i mnet.
Intressant och bra skrivet! Man kanske kan se det som att det sker "p tv niver"? Det materiella kexet frblir, men under ritualen inbegriper det ven p en hgre, andlig niv ngonting mer.
Citera
2010-12-02, 00:45
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det r vl symboliskt fr alla utom katolikerna som tar det bokstavligen. Jag gissar bara s rtta mig grna om jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Korrekt.
Det vi katoliker tror r att de fortfarande har formen och egenskaperna hos brd och vin, men det r Jesu kropp och blod.

Bara fr att du inte ser atomerna i luften, betyder det att du inte tror att luft finns?

Tror nog att dessa tv inlgg ger en bra bild av dagens kristna syn p natvarden.
Citera
2010-12-02, 09:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ja, det r givetvis en gemenskaphetsmltid dr gudomen r nrvarande. Intet nytt under solen.

Symboliska handlingar behver inte vara "tomma". Tvrtom r vl symboler en viktigt del i vr verklighet om man skall bli lite postmodern.
Visst,, jag kper det du sger.. Men min tolkning r att Jesu ord i nattvarden, blir just "tomma" om man inte accepterar en bokstavlig tolkning av det han sger..
Citera
2010-12-03, 20:34
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Tror nog att dessa tv inlgg ger en bra bild av dagens kristna syn p natvarden.

D tror du fel.
De ger en bra bild av den katolska lran, inte av "dagens kristna syn" i vrlden och definitivt inte i Sverige som r vervgande protestantiskt och tar avstnd frn "hokus pokus".

Citat:
Visst,, jag kper det du sger.. Men min tolkning r att Jesu ord i nattvarden, blir just "tomma" om man inte accepterar en bokstavlig tolkning av det han sger..

Jo, visst hnder ngot med brdet och vinet, men transsubstatationslran r inte den enda lran om realpresens och lngt ifrn den rimligaste.
Om det var du eller ngon annan katolik som skrev det vet jag inte, men det finns ju en inneboende sjlvmotsgelse i att sga "det r visst Jesu ktt och blod, men det mrks inte".

Men andra sidan verkar inte katoliker ha ngot emot sjlvmotsgelser s det kan vl kvitta.
Citera
2010-12-03, 20:46
Det hr klippet skapade "Crackergate" p youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=NPqNQ27pAvY

Efter detta spelades in s knackade polisen p hos en av de inblandade. Jesus tar man lixom inte till gisslan ostraffat...

Kolla klippet och sk sedan p crackergate p youtube.

(avdelning: "hur serist dom tar det hr med kex i krykan" allts...)
Citera
2010-12-03, 23:13
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
Jo, visst hnder ngot med brdet och vinet, men transsubstatationslran r inte den enda lran om realpresens och lngt ifrn den rimligaste.
Om det var du eller ngon annan katolik som skrev det vet jag inte, men det finns ju en inneboende sjlvmotsgelse i att sga "det r visst Jesu ktt och blod, men det mrks inte".

Men andra sidan verkar inte katoliker ha ngot emot sjlvmotsgelser s det kan vl kvitta.
Vem har sagt att det en lra mste vara den mest rimliga fr att vara sann?

Jag ser det p ett liknande stt som med dopet.. De flesta r verens om att det sker ngot nr man dper sig, ett verk frn Gud.. Vattnet r ngot mer n just en symbolik.. Gud renar oss i vattnet i dopet. Hur det r mjligt kan jag inte svara p.
Nattvarden ser jag p ett liknande stt. Gud mter oss i nattvarden p ett obegripligt stt.

Jag kan heller inte svara p hur Jesus kan vara bland oss "dr tv eller fler r samlade i hans namn" Betyder det att det finns en massa sm Jesusar verallt dr sm grupper sitter osv.. Svaret r att det r inte mjligt, eller s r det mjligt fr Gud.. Gud gav Israeliterna manna frn himlen. Oss ger han det eviga brdet (sin son), dr vi frenas med det skapade ordet.. Exakt hur det gr till, det kan jag inte svara p..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in