Citat:
Ursprungligen postat av MMHH
Nu när vi har en yrkesarmé, får kvinnor söka tjänst som skyttesoldat och Jägare? Finns det nga befattningar som kvinnor inte får ha, tex attackdykare?
Såg en rekryteringsannons med en ca; 20-årig kvinna på bilden, hennes långa blonda hår instoppat under baskern, "Har du vad som krävs?" var skrivet under bilden? Vad hände med bilden på mannen med tung packning, färg i ansiktet och ett vapen i handen? Är det politisktinkorrekt nuförtiden?
Ni som tjänstgör i armén eller som gjort värnplikt det senaste åren kanske kan svara på detta? Hur har den svenska politiken förändrat Försvaret under de senaste åren?
Finns samma tuffhet, samma utmaning kvar som det fanns för 10 årsedan?
Nyfiken pga att jag sökt GMU själv.
Hoppas att jag inte har förolämpat ngn allt för mycket med dessa frågor.
Klart kvinnor kan söka. Men de kommer inte in. Alltså, det kommer inte ske att en kvinna någonsin blir en jägare.
De blir befäl, och allmänt hatade, för att de genast blir befälens gullgrisar.
De blir alltså gruppbefäl. På grund av kvotering. Männen gillar inte kvinnor i armén, inst soldaterna i alla fall, för de behöver inte ta samma mängd skit. De får det lättare och sinkar ned gruppen.
Exempel: Vi var ute på lång marsch genom skogar och träsk mitt i vintern och alla mådde piss. Kvinnan i gruppen (Gruppchefen) hade ont i fötterna. Och hon klagade alla jävla mil... Packningen var så tung, den tog vi, sedan hamnade hon efter. Till slut tog befälen en titt på hennes fötter, och visst hon hade fått blåsor.
Det hade alla fått, en kille hade stukat foten och haltade 5 mil som vi gick.
Poängen är att kvinnor inte har något att göra i armén, men de är inkvoterade för att det ska se bra ut. I marinen kvittar det, de är kärringar hela högen
(Utom Amf såklart)