• 1
  • 2
2010-11-30, 02:17
Medlem
MMHHs avatar
Nu när vi har en yrkesarmé, får kvinnor söka tjänst som skyttesoldat och Jägare? Finns det nga befattningar som kvinnor inte får ha, tex attackdykare?

Såg en rekryteringsannons med en ca; 20-årig kvinna på bilden, hennes långa blonda hår instoppat under baskern, "Har du vad som krävs?" var skrivet under bilden? Vad hände med bilden på mannen med tung packning, färg i ansiktet och ett vapen i handen? Är det politisktinkorrekt nuförtiden?

Ni som tjänstgör i armén eller som gjort värnplikt det senaste åren kanske kan svara på detta? Hur har den svenska politiken förändrat Försvaret under de senaste åren?

Finns samma tuffhet, samma utmaning kvar som det fanns för 10 årsedan?

Nyfiken pga att jag sökt GMU själv.

Hoppas att jag inte har förolämpat ngn allt för mycket med dessa frågor.
Citera
2010-11-30, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMHH
Nu när vi har en yrkesarmé, får kvinnor söka tjänst som skyttesoldat och Jägare? Finns det nga befattningar som kvinnor inte får ha, tex attackdykare?

Såg en rekryteringsannons med en ca; 20-årig kvinna på bilden, hennes långa blonda hår instoppat under baskern, "Har du vad som krävs?" var skrivet under bilden? Vad hände med bilden på mannen med tung packning, färg i ansiktet och ett vapen i handen? Är det politisktinkorrekt nuförtiden?

Ni som tjänstgör i armén eller som gjort värnplikt det senaste åren kanske kan svara på detta? Hur har den svenska politiken förändrat Försvaret under de senaste åren?

Finns samma tuffhet, samma utmaning kvar som det fanns för 10 årsedan?

Nyfiken pga att jag sökt GMU själv.

Hoppas att jag inte har förolämpat ngn allt för mycket med dessa frågor.

Klart kvinnor kan söka. Men de kommer inte in. Alltså, det kommer inte ske att en kvinna någonsin blir en jägare.
De blir befäl, och allmänt hatade, för att de genast blir befälens gullgrisar.
De blir alltså gruppbefäl. På grund av kvotering. Männen gillar inte kvinnor i armén, inst soldaterna i alla fall, för de behöver inte ta samma mängd skit. De får det lättare och sinkar ned gruppen.

Exempel: Vi var ute på lång marsch genom skogar och träsk mitt i vintern och alla mådde piss. Kvinnan i gruppen (Gruppchefen) hade ont i fötterna. Och hon klagade alla jävla mil... Packningen var så tung, den tog vi, sedan hamnade hon efter. Till slut tog befälen en titt på hennes fötter, och visst hon hade fått blåsor.
Det hade alla fått, en kille hade stukat foten och haltade 5 mil som vi gick.

Poängen är att kvinnor inte har något att göra i armén, men de är inkvoterade för att det ska se bra ut. I marinen kvittar det, de är kärringar hela högen

(Utom Amf såklart)
Citera
2010-11-30, 12:07
Medlem
Raketprofetens avatar
Som herren innan mig skrev, det är inte någon speciell könsapartheid, fast kvinnor har väldigt sällan (aldrig?) den fysiken som krävs för att bli t.ex. jägare. Annars får någon gärna posta exempel

Moralen blir ju då lite ansträngd när någon i gruppen tynger ner resten, men annars är det ju inget fel att ha något att titta på när man har tråkigt

Senast redigerad av Raketprofeten 2010-11-30 kl. 12:10.
Citera
2010-11-30, 12:12
Medlem
servuss avatar
Kvinnor skall inte kriga i linjeförband. De är alldeles för svaga och oaggressiva. De fyller en mycket viktigare uppgift i att stötta det civila samhället.
Citera
2010-11-30, 12:15
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten
Som herren innan mig skrev, det är inte någon speciell könsapartheid, fast kvinnor har väldigt sällan (aldrig?) den fysiken som krävs för att bli t.ex. jägare. Annars får någon gärna posta exempel

Moralen blir ju då lite ansträngd när någon i gruppen tynger ner resten, men annars är det ju inget fel att ha något att titta på när man har tråkigt

Fast jag tvivlar att det finns så mycket kvinnligt att kolla på ifall det är en tjej som gör jägartjänst eller dylikt
Citera
2010-11-30, 12:42
Medlem
Mattemoos avatar
Att kvinnor inte kan vara jägare och skyttesoldater är en myt. På mitt förband fanns det en tjej som var Flygbasjägare och klarade alla jägartest, tex 2 mils snabbmarsch på under 140 minuter och Lodjursmarschen. På Flygbassäk plutonen fanns det en tjej som fan dansade runt med sin LK100. I min pluton är den mest aggresiva personen i strid en kvinna.

Detta är ren erfarenhet.

hörs hej
Citera
2010-11-30, 13:46
Medlem
Avantgardistens avatar
Personligen föredrar jag militärtjänstgöring i en grupp av bara män. Inte för jag har homoerotiska tankar, utan för att jag helt enkelt anser att uppgiften löses bättre som en effekt av bättre sammanhållning. När det finns kvinnor i gruppen tenderar det att leda till att plutonens soldater inte är raka mot varandra på samma sätt som en homogen grupp av bara män. Mina erfarenheter visar tyvärr också på att kvinnor generellt sätt inte klarar av den fysiska biten. Därav ovanstående resonemang. Sen bör även tilläggas att i och med att kvinnor är en minoritet i det militära kommer de att behöva ta betydligt mer skit än den generella kasernjägaren, vilket man bör ha i åtanke.

Värnplikt: Mekaniserat infanteri, I19.
Senast redigerad av Avantgardisten 2010-11-30 kl. 13:51.
Citera
2010-11-30, 19:01
Moderator
Jeckes avatar
Det finns också en del studier gjorda som tyder på att män reagerar annorlunda när det är kvinnor som såras i stressfyllda situationer.
Biologiskt (ett ord som genusvetarna hatar och vill ha bannlyst) så är vi nämligen inte lika och det finns mer eller mindre instinkter i vårat undermedvetna som gör att män kommer att reagera annorlunda på sårade kvinnliga stridskamrater jämfört med sårade manliga dito.

Resultatet blir helt enkelt att kvinnor gör en stridande enhet sämre.
Men i jämställdhetens namn så måste man ju offra lite. Det är ju inte som att Sverige faktiskt behöver ett försvar egentligen.
Citera
2010-11-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det finns också en del studier gjorda som tyder på att män reagerar annorlunda när det är kvinnor som såras i stressfyllda situationer.
Biologiskt (ett ord som genusvetarna hatar och vill ha bannlyst) så är vi nämligen inte lika och det finns mer eller mindre instinkter i vårat undermedvetna som gör att män kommer att reagera annorlunda på sårade kvinnliga stridskamrater jämfört med sårade manliga dito.

Resultatet blir helt enkelt att kvinnor gör en stridande enhet sämre.
Men i jämställdhetens namn så måste man ju offra lite. Det är ju inte som att Sverige faktiskt behöver ett försvar egentligen.

Jag har också hört om det där. Israeliska armén försökte med blandade enheter ett tag har jag för mig, men det visade sig vara ohållbart då manliga soldater inte stod ut med att se kvinnor bli söndertrasade av fientlig eld. Nuförtiden så kör de som bekant med speciella kvinnoenheter istället.
Citera
2010-11-30, 20:09
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTexas
Jag har också hört om det där. Israeliska armén försökte med blandade enheter ett tag har jag för mig, men det visade sig vara ohållbart då manliga soldater inte stod ut med att se kvinnor bli söndertrasade av fientlig eld. Nuförtiden så kör de som bekant med speciella kvinnoenheter istället.
annars en scen ur G.I. Jane så det luktar faktoid. Men en källa kan naturligtvis motbevisa.

De Israeliska reglerna baserar sig snarare på att det Israeliska samhället påverkats av de ortodoxt judiska traditionerna som grundar sig i klassisk avhållsamhettänk och att det skulle vara skadligt för moralen att ha kvinnor och män blandat i för stor omfattning.
Citera
2010-11-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
annars en scen ur G.I. Jane så det luktar faktoid. Men en källa kan naturligtvis motbevisa.

De Israeliska reglerna baserar sig snarare på att det Israeliska samhället påverkats av de ortodoxt judiska traditionerna som grundar sig i klassisk avhållsamhettänk och att det skulle vara skadligt för moralen att ha kvinnor och män blandat i för stor omfattning.

Sökte runt lite snabbt och http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military
läs "Tactical Concerns".

Är GI Jane den där rullen om Navy Seals?
Citera
2010-11-30, 20:44
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTexas

Har också hört detta från flera håll. Hur som haver tjänstgör inga kvinnor längre i IDFs skytteförband etc.
Antagligen gjorde Israelerna helt rätt i detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in