Jag skulle sga att konst fyller mnga funktioner, precis som all skapande verksamhet.
Tror att mnniskan har ett inneboende uttrycksbehov. Vissa har mer talang eller trning n andra p specifika omrden, t ex mlning, och kan drfr uttrycka t ex en knsla s vl att andra, mindre uttrycksfulla, knner igen den.
Konst fyller tv funktioner hos den upprttgende apan enligt min syn.
Den fyller upp bekrftelsekvoten hos utvaren, i detta lge s spelar det ingen roll ifall man anvnder sig av abstrakt konst eller icke. Jag tror att de som bara vill mla en blomma som en blomma bor hr.
En annan funktion som inte utesluter den frsta men som jag knner r att det handlar om att p ngot stt pverka mnniskor i grunden, mana till eftertanke. Att f mnniskor att anvnda sina intellektuella egenskaper till ngot annat n inkpslistan. F mnniskor att haja till, skaka om i grunden, gra dom rdda eller frbannande eller krleksfulla p ett effektivt stt. Detta r naturligvis svrt fr att inte sga omjligt i dagens samhlle om man anvnder sig av traditionella uttryckstt ssom mleri. Detta pverkar bara en kulturelit som dunkar varandra i ryggen och sklar med plastglas i takt med det intetsgande tyckandet.
samtidskonsten idag r ju ofta s mycket mer n vggdekoration: film, installationer, performances, musik-events, forskningsprojket, samarbeten i sig, interaktion med publik...
s klart finns dekorationsbiten kvar och ingr i konstens historik och tradition men att reducera konst till det vore verkligen att ha en anledning att ifrgastta konstens varande. om konst bara ska vara "dekorativ" knns den inte srskilt relevant i vr tid.
konstens syfte beror ju p sammanhanget den grs fr och i. jag tror att det r riktigt som somliga hvdar att konstnrernas roll idag mer liknar filosofernas och vetenskapsmnnenes fr ngra hundra r sedan. dvs att konstnrerna kan fungera som underskare av vrlden, vrden, mnniskans villkor och mjliga och omjliga val. konsten blir vr mjlighet att se livet problematiserat p nya stt, ur vinklar vi inte sjlva frmtt se...
syfte? njaa, behver man nt syfte? rcker det inte med att titta p en tavla och tycka att den var fin och bli lite glad sen g vidare? men observera, jag vet inget, jag bor p landet.
konst berikar och stter guldkant p tillvaron. det r ett utrycksmedel dr orden inte rcker till. en bild sger som ni vet mer n tusen ord.
utan konst kunde vore vi inte mnniskor. konsten r fri frn vetenskap och frnuft..endast begrnsad av vr fantasi.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!