Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-07-15, 20:03
Medlem
Liten fortsttning p ursas - "r allt konst".
Citera
2004-07-15, 20:12
Medlem
Mouses avatar
hmm syfte? Beror vll p frn konst till konst..

Rent generellt.. kan jag inte svara p..
Citera
2004-07-15, 21:44
Medlem
WSEs avatar
Vggdekoration
Citera
2004-07-16, 10:45
Medlem
Mouses avatar
Att vcka knslor hos skdaren..
Citera
2004-07-16, 17:42
Medlem
Ursas avatar
Jag skulle sga att konst fyller mnga funktioner, precis som all skapande verksamhet.
Tror att mnniskan har ett inneboende uttrycksbehov. Vissa har mer talang eller trning n andra p specifika omrden, t ex mlning, och kan drfr uttrycka t ex en knsla s vl att andra, mindre uttrycksfulla, knner igen den.

Konst r kommunikation, skulle jag vilja sga.
Citera
2004-07-16, 20:17
Medlem
Perriss avatar
Konst fyller tv funktioner hos den upprttgende apan enligt min syn.

Den fyller upp bekrftelsekvoten hos utvaren, i detta lge s spelar det ingen roll ifall man anvnder sig av abstrakt konst eller icke. Jag tror att de som bara vill mla en blomma som en blomma bor hr.

En annan funktion som inte utesluter den frsta men som jag knner r att det handlar om att p ngot stt pverka mnniskor i grunden, mana till eftertanke. Att f mnniskor att anvnda sina intellektuella egenskaper till ngot annat n inkpslistan. F mnniskor att haja till, skaka om i grunden, gra dom rdda eller frbannande eller krleksfulla p ett effektivt stt. Detta r naturligvis svrt fr att inte sga omjligt i dagens samhlle om man anvnder sig av traditionella uttryckstt ssom mleri. Detta pverkar bara en kulturelit som dunkar varandra i ryggen och sklar med plastglas i takt med det intetsgande tyckandet.

/perris
Citera
2004-07-20, 21:40
Medlem
garen till vggdekoration (aka konst) hvdar sig genom vad han/hon har p vggen ox.
Citera
2004-07-25, 19:00
Bannlyst
Dels r det vl som med musik. Den fr folk att m bra.

Fr vissa r det en status symbol att ha dyr konst p vggarna.

Bra konst fr mig ger mig svar.
Citera
2004-07-25, 20:52
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Krver inte frgan att man frst definierar vad konst r?
Citera
2004-07-30, 12:13
Medlem
samtidskonsten idag r ju ofta s mycket mer n vggdekoration: film, installationer, performances, musik-events, forskningsprojket, samarbeten i sig, interaktion med publik...

s klart finns dekorationsbiten kvar och ingr i konstens historik och tradition men att reducera konst till det vore verkligen att ha en anledning att ifrgastta konstens varande. om konst bara ska vara "dekorativ" knns den inte srskilt relevant i vr tid.

konstens syfte beror ju p sammanhanget den grs fr och i. jag tror att det r riktigt som somliga hvdar att konstnrernas roll idag mer liknar filosofernas och vetenskapsmnnenes fr ngra hundra r sedan. dvs att konstnrerna kan fungera som underskare av vrlden, vrden, mnniskans villkor och mjliga och omjliga val. konsten blir vr mjlighet att se livet problematiserat p nya stt, ur vinklar vi inte sjlva frmtt se...

tror jag.
Citera
2004-07-30, 12:31
Medlem
Russinkungens avatar
syfte? njaa, behver man nt syfte? rcker det inte med att titta p en tavla och tycka att den var fin och bli lite glad sen g vidare? men observera, jag vet inget, jag bor p landet.
Citera
2004-07-30, 15:17
Medlem
konst berikar och stter guldkant p tillvaron. det r ett utrycksmedel dr orden inte rcker till. en bild sger som ni vet mer n tusen ord.
utan konst kunde vore vi inte mnniskor. konsten r fri frn vetenskap och frnuft..endast begrnsad av vr fantasi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in